Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
“ VEILIGHEID VAN DE WOONVORM MAAR TOCH MIDDEN IN DE MAATSCHAPPIJ”
Project Wot nieuwland.
Succesvol verbeteren.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
‘Een Spraakmakend Project’
COMPETENTIEONTWIKKELING
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Samen sterker! NHG-Congres HELP, een spoedgeval! 22 november 2013.
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Ervaringen met de COMPAZ Kennisdag veiligheidscultuur
Jeugdwerkeloosheid en alternatieve stage. Maatjes project Opleiding verzorgende (niveau 3) 1 e leerjaar.
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Aanleiding: Van aanbodgerichte naar vraaggerichte financiering.
Regie in Eigen Hand 15 mei Wat is Regie in Eigen Hand? Geen afhankelijkheid, gelijkwaardigheid Zelf uitzoeken medewerkers Zelf afspreken werktijden,
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Wmo-bijeenkomst Reinaerde
Betekenis voor De Hartekamp Groep
binnen Passend Onderwijs
De Waerden op Texel.
Website Kwaliteit Cliëntenraadpleging 2014 en 2015 De Zorggroep laat onderzoek doen naar de ervaringen van haar cliënten met de zorg- en dienstverlening.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
“meer dan externe verantwoording” April Even voorstellen: Monica Hagen voorzitter CCOVR Sjaak Bidlot stafmedewerker Jack Taylor manager P&O Nel.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
 Weten voor Beter Presentatie kernbevindingen per bouwsteen Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Ervaringen vanuit het veld Presentatie Martin Smit Senior Planning & Control Stichting Philadelphia Zorg Wat wordt er van u verwacht VGN Benchmark januari.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
 Weten voor Beter Benchmark gehandicaptenzorg Den Haag, 13 september 2007 Perscentrum Nieuwspoort.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Zorginkoop 2009 Bianca Roos 7 november Gevolgen nieuw beleid  Gevolgen pakketmaatregel – extramurale zorg  Invoering ZZP – zorg met verblijf.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Persoonsgerichte zorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Teambarometer.
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Zelfevaluatie.
Welkom bij DAIly NURSE.
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans

Aanleiding 2002: Instrument ontwikkelen tbv cliëntenraadpleging (VGN, VWS, Somma) 10 Organisaties: pilot Evaluatie 2003: doorontwikkeling 15 Organisaties specifieke vragenlijsten voor gezinsondersteuning, LVG, SGLVG en mensen met een zintuiglijke beperking. 2004: Testbenchmark 30 organisaties, waaronder Abrona

Aanleiding Abrona In 2005 een uitgebreidere vragenlijst, met eigen vragen Een werkwijze met uitkomsten op een lager organisatieniveau voor alle organisatie-eenheden van wonen & dagbesteding In 2008 niet meedoen met de benchmark, maar doorgaan met het al ontwikkelde instrument, om uitkomsten van 2005 te kunnen vergelijken met 2008 De vragenlijst verder aangepast gebaseerd op het Kwaliteitskader Tevredenheidsonderzoek is een eis van het Zorgkantoor

Wat houdt het instrument in? Werkwijze –Aanpassen instrument aansluitend bij de vraag van Abrona –Trainen van interne interviewers door Vilans –Selectie van respondenten door Vilans –Organiseren interviews door Abrona –Interviews houden (Abrona) –Schriftelijke vragenlijsten vertegenwoordigers versturen (Abrona) –Verwerking gegevens (Vilans) –Rapportage (Vilans) –Verbeteren (Abrona)

Wat houdt het instrument in? Inhoud instrument: –huisvesting –Huishouden –maaltijden (alleen gevraagd aan cliënten) –groep (alleen gevraagd aan cliënten) –zeggenschap (alleen gevraagd aan cliënten) –begeleiding bij dagelijks leven –persoonlijke verzorging –behandeling –veiligheid wonen –vrijetijdsbesteding –gespecialiseerde ondersteuning.

Ervaringen van Abrona Interviewer Carolina Verdonk, (eerst verantwoordelijk begeleider bij Abrona) over haar ervaringen als interviewer met de: Training Interviews Meerwaarde in andere werkzaamheden

Verbeteren Verbeterpunten op organisatie niveau zoals medezeggenschap en klachtrecht meegnomen in beleidsplan. Verbeterpunten op organisatie-eenheid niveau: elke locatie top 3 van verbeterpunten opgepakt. Verbeterplannen geregistreerd en gevolgd in verbeterregister. Voorbeelden van verbeterpunten op locatie zijn; huisvesting, medezeggenschap op locatie, vrije tijdsbesteding.

Verbeteren

Voor en nadelen Voordelen: Eigen medewerkers inzetten voor interviews Vragenlijst aan kunnen passen naar wens van organisatie Onafhankelijkheid gewaarborgd door extern bureau, Vilans Nadelen: Niet kunnen vergelijken met andere organisaties Vragenlijsten zijn relatief lang Vergelijking met CQ index: Standaard vragenlijst niet aan te passen, vraag sluit niet altijd aan op organisatie/cliënt Onafhankelijke interviewers en extern onderzoeksbureau Kunnen vergelijken met andere organisaties Niet goed kunnen vergelijken met uitkomsten 2008 en 2005 Geen uitkomsten op locatie/cliëntniveau

Meer weten? Vragen? Wilt u meer weten over het onderzoeksinstrument, mail dan naar Wilt u meer weten over de Abrona vragenlijst, mail dan naar

BEDANKT VOOR UW AANDACHT! Namens Abrona en Vilans