WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Advertisements

Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Zakelijk lezen Nederlands.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Twinning 2011 Verruiming door kennis
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Samen werken aan een gezonde regio!
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Workshop Open Leercentrum
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Een theoretische verkenning
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Project Proceshuis Road show
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Evaluatie Leerlijnen.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Workshop evalueren Dcp
Lancering Traject
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Geïntegreerde schoolverbetering
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Hoe pedagogisch handelen?
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
De driehoeksverhouding
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
WELKOM!.
Laaggeletterdheid en de BPV
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Functioneel beheer middag
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Creatopia| Basisonderwijs
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Info klinisch onderwijs
Materiaal en methode Welke materialen en methode worden er gebruikt?
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

WELKOM!

Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt aan het streven naar een meer rechtvaardige wereld Geen professionaliserende opleiding Geen voorbereiding op vertrek naar buitenland 9 of 10 cycli per jaar voor +/ mensen

Inhoud / Rode draad Inzicht in de actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen, gelinkt aan het streven naar een meer rechtvaardige wereld

Inhoud / Rode draad Inzicht in onderlinge afhankelijkheid van werelddelen; gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de aanpak van de uitdagingen

Inhoud / Rode draad Verschillende visies op: uitdagingen, oorzaken, gevolgen en mogelijke oplossingen

Inhoud / Rode draad Beleid en praktijk van actoren die betrokken zijn bij de mondiale uitdagingen.

Inhoud / Rode draad Pistes voor engagement

Inhoud / Rode draad Kritisch denken stimuleren: door aanbieden van verschillende inhouden en visies maar ook door gevarieerde leer- en lesmethodes

Groepswerk Doelstellingen -Verbanden kunnen leggen tussen de aan bod gekomen onderwerpen -Verschillende visies kunnen weergeven -Actoren en hun visie en beleid kunnen toelichten -Een kritische mening kunnen formuleren door uitwisseling met anderen -Concrete vbn van acties en initiatieven kunnen geven -Creatieve en visuele voorstelling van dit alles kunnen geven

Groepswerk Werkwijze Op basis van een thema of onderwerp dat je het meest heeft aangesproken tijdens de opleiding, worden groepjes gevormd van +/- 5 personen. Zie verdere toelichting door PB later deze cyclus. Timing Start op einde WK3, werken aan het groepswerk en presentatie tijdens WK4.

Het BTC Infocyclus –team Pool van +/- 12 procesbegeleiders Pool van 5 logistieke medewerkers (studenten) Pool van +/- 10 examinatoren Pool van +/- 200 lesgevers Coördinatieteam van 7 personen

Procesbegeleiders en hun rol Jouw eerste contactpunt voor vragen of problemen tijdens jouw Infocyclus Groepsdynamiek Inhoudelijke coördinatie (coherentie) Reflectie, discussie en integratie van de leerstof bevorderen Communicatie met BTC coördinatie

Logistieke medewerker en haar/zijn rol Praktische ondersteuning van de cyclus: -Inrichting van de zalen -Voorzien van en controleren van technisch en didactisch materiaal -Doorgeven van aanwezigheidslijsten -Pauzes praktisch coördineren -Bewegwijzering, programma’s ophangen, inschrijvingen voor keuzemodules -Communicatie met herberg en met BTC-team

Claroline Teksten Presentaties van lessen + Biblioteek + FAQ Voorbeeld titel14

Voorwaarden voor deelname: -Zodra je meer dan een halve dag mist, moet je de gemiste sessies inhalen (met bewijsstuk!) om examen te kunnen afleggen. Inhalen per halve dag, max. 2 dagen. -Invullen van de Lime Survey Leerstof: -Presentaties -Eventueel verplichte teksten van de sprekers Paper? Examen

Krijg je per mail de maandag na het laatste weekend Je krijgt enkele dagen om ze in te vullen Je evalueert je cyclus en alle sessies afzonderlijk Per vraag: Algemene appreciatie Kwaliteit van de gebruikte materialen Relevantie van de inhoud in vergelijking met het aangekondigde thema Communicationele vaardigheden (interactie? Antwoordt op vragen, stimuleert de participatie) Lime Survey (= online evaluatie Infocyclus)

Aantal heel praktische punten Aanwezigheid en aanwezigheidslijsten Pauzes Maaltijden (geen ontbijt!) Water Afvalbeheer Parking

Praktische vragen mbt… Het praktische verloop van jouw infocyclus (afwezigheden, inhalen lessen, enz): of 02/ Claroline: of Examen: of