Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht
Studieloopbaanbegeleiding (SLB): Professionele Ontwikkeling/ Professionele Vaardigheden Professionele Vaardigheden 2 Digitaal Portfolio Kennismaking
Studieloopbaanbegeleiding SLB Vanaf september 2008 is SLB onderverdeeld in: –Professionele Ontwikkeling (PO) –Professionele Vaardigheden (PV)
Doel van PO/PV goede en bewuste oriëntatie op de loopbaan voor een goede en efficiënte route door de studie
M.a.w in vier jaar tijd: bewust professioneel ontwikkelen bewust zijn van je persoonlijke ontwikkeling –Weten wie je bent, wat je kunt, wat je wilt Als je dat weet: –kun je bewust keuzes maken –leer je sneller –kom je zelfbewust de arbeidsmarkt op
Hoofdfase Professionele Ontwikkeling: (PO 2, PO 3, PO 4) –2 gesprekken per jaar met je Studieloopbaan begeleider ( SLB’er) –Initatief ligt bij de student –Zelf verantwoordelijk
Professionele Ontwikkeling: PO 2 (2e jaar) 2 voortgangsgesprekken met je SLB’er adhv Digitaal Portfolio Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) aan het einde van het 2e jaar. Oa.nav ervaring opgedaan tijdens de studie: compententieontwikkeling: = groei in kennis, vaardigheden, houding
Professionele Vaardigheden (PV2,4,5) –Trainingen op gebied van je communicatieve en sociale vaardigheden Communicatietrainingen (o.a. Bedrijfscommunicatie Mondeling) Creativiteits workshops Sollicitatietrainingen –Praktijkpunten
Professionele Vaardigheden 2: - Projectmanagement - Training Bedrijfs Communicatie Mondeling (BCM) - Creativiteitsworkshop
Bedrijfscommunicatie Mondeling (BCM) Vier verplichte trainingen en opdrachten (week 9-12) Trainers: Joost Adriaanse en Elly Smit Training 1Basisgesprekstechnieken, vooraf een opdracht maken! Zie BB/PO/PV Training 2Conflicthantering, theorie en oefenen Training 3De praktijk: oefenen met een acteur Oefenen met o.a conflictsituties, omgaan met weerstand Training 4Onderhandelen, theorie en praktijk
BlackBoard: voorbeeld Digitaal Portfolio
Vandaag: Kennismaken met je nieuwe klas op –een leuke, sportieve manier –en dmv een interviewopdracht
Spreek in de pauzes met je nieuwe klasgenoten en stel oa de volgende vragen: 1.Wat is je ambitie, wat wil je met de MER of wat is je toekomstige beroepsbeeld? 2.Welke communicatieve vaardigheden heb je nodig om succesvol te zijn? En wat wil je leren mbt deze vaardigheden. 3.Schrijf dit van minimaal 3 personen op een kaartje en neem dit mee naar de eerste training (BCM) Interviewopdracht
Veel plezier!