Onafhankelijke journalistiek 14 maart 2014 Ugent Ides Debruyne.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

Kamerleden en mensenrechten
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Interrogative sentences
Woordvolgorde met woorden van tijd
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Social Media. Vormen:  Fotosites: Fickr, Picasa, PhotobucketFickrPicasaPhotobucket  Microblogs: TwitterTwitter  Social Bookmarking: deliciousdelicious.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
English and IPC How to teach content through English.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Peer Assisted learning Studiedag PAL 9 mei 2008 Rob Vierendeels Tom Vermeiren Jeroen Van den Broek Bart Van Peer PALKHK-Team.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Keuzevrijheid: lust of last?
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Wisselen?
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
NVAO-dinsdagoverleg 9 februari sinds 2009: 1.niet expliciet in kaders 2.expertise in panels 3.expertise bij NVAO sinds 2014: MOOCs, … 2.
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Faculteit Economie & Bedrijfswetenschappen FEB Cel Corporate Relations Sessie Werkveldgerichtheid – dinsdag 15 maart 2016.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Sociale media bij HR & jobs
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Crowdfunding.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Meewerken of tegenspreken?
Social Media & Sport Deel I
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Salt & Light Zout & Licht
Inspiratienamiddag Wetenschapscommunicatie
Present simple Grammar.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Marsel van Oosten ARS281 Hanyuan Chen
Verlangen naar God Longing for God
Talent development Association of universities in the Netherlands
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Participatory Action Research
Leefbaar loon en investeerders
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Welkom bij De achtergrond op de voorgrond
Dynamic Architecture What about you?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Transcript van de presentatie:

Onafhankelijke journalistiek 14 maart 2014 Ugent Ides Debruyne

“For decision makers to stay with both feet firmly on the ground, they need to be confronted with the questions of critical, independent, well informed journalists on a daily basis.” Jeroen Smit Author of The Perfect Prey and professor of journalism skills at Groningen University

“Cross-border investigative journalism is hard work that can stop organised crime and corrupt politicians from doing business as usual.” Paul Radu Director of OCCRP, the Organized Crime and Corruption Reporting Project (Romania)

“Good journalism can save lives.” Peter Piot Former Executive Director of UNAIDS

“Journalists are crucial in bringing to the fore critical issues that affect women’s lives. Efforts at addressing violence against women, female genital mutilation, child marriage and other women’s rights issues will not succeed unless everyone realises that they have a stake in this regard. Journalism plays a critical role in raising awareness and ensuring that women’s rights are protected and promoted.” Marleen Temmerman International women’s rights advocate, director of the World Health Organisation’s Department of Reproductive Health and Research

Wat is onderzoeksjournalistiek? Onderzoeksjournalistiek is kritische en diepgravende journalistiek. (VVOJ) –Kritisch wil zeggen dat de journalistiek niet alleen fungeert als doorgeefluik van ‘nieuws’ dat er al was, maar dat nieuws wordt gemaakt dat er zonder dat journalistiek ingrijpen niet zou zijn geweest. –Diepgravend wil zeggen dat substantiële eigen journalistieke inspanning is verricht, hetzij in kwantitatieve zin, hetzij in kwalitatieve zin, hetzij een combinatie daarvan.

Wat is onderzoeksjournalistiek? Drie soorten (VVOJ): –Schandalen blootleggen (onthullingsjournalistiek); –Toetsing van beleid en functioneren van overheid, bedrijven en andere organisaties; –Signaleren van trends.

Media Europa –Cross-ownership tussen kranten en televisiestations –Journalisten werken in een commerciële omgeving –Hoge kosten –Time is money-mentaliteit –Gerechtskosten wegen op meeropbrengst onderzoeksverhaal –Onderzoeksjournalistiek is geen prioriteit bij redacties

De Ondernemende Journalist Specialisatie –Word specialist in 1 domein Onderzoeksjournalist stad Antwerpen Reggae, architectuur, opera, … Voedselveiligheid Congo WHO, WTO, … Moskou –Verzamel 1000 volgers à 60 euro/jaar

De Ondernemende Journalist Profileer je / word een merk Gebruik sociale media op professionele manier –Sociale netwerken: Facebook, LinkedIn, Google+ –Microblogs: Twitter (must!), Tumblr –Social Bookmarking: Delicious –Eigen webblog: Wordpress, Blogger, … –Videosites: Youtube, Dailymotion, Vimeo, … –Fotosites: Flickrs, Picasa, Instagram, Pinterest, … –…–…

De Ondernemende Journalist Zet je eigen (journalistiek) netwerk op –Ga naar journalistieke events (Mediacafé’s, …) –Maak je lid van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten vvoj.be –Volg journalistieke sites en communities zoals Facebookpagina van Fonds Pascal Decroos, fondspascaldecroos.org, journalismfund.eu, journalist.be, villamedia.nl, vvoj.nl, nieuwereporter.nl, …Fonds Pascal Decroos –Ga naar journalistieke conferenties zoals de VVOJ conferentie in Kortrijk op 7 en 8 november 2014 of de Dataharvest.eu van 9 tem 10 mei 2014de VVOJ conferentieDataharvest.eu

De Ondernemende Journalist Zet je eigen (journalistiek) netwerk op –Stuur jouw bijdragen in bij journalistieke prijzen als De Loep en de Belfiusprijs – ga naar de uitreikingDe Loep –Volg cursussen: verhalendejournalistiek.nl, Mediacademie.be, VVOJ.nlverhalendejournalistiek.nlMediacademie.be –Volg de opleiding – Instituut voor journalistiekInstituut voor journalistiek –Volg de opleiding Internationale Researchjournalistiek Internationale Researchjournalistiek –Ga naar het debat in Mechelen: Dinsdag 1 april – 10 jaar IRJ: ‘De journalist van de toekomst: ondernemend, internationaal, creatief’Dinsdag 1 april – 10 jaar IRJ: ‘De journalist van de toekomst: ondernemend, internationaal, creatief’ –Volg de opleiding ‘investigative journalism’ aan IHECS Academy (in het Frans)aan IHECS Academy –Doe mee aan de Vlaamse Scriptieprijs –Volg de Summer School LondonSummer School London

De Ondernemende Journalist Parallellen met de documentairemakers –Samenwerking met collega’s –Alternatieve financiering Vlaams Audiovisueel Fonds Tax Shelter Sponsoring Crowdfunding Foundations Verkoop ‘producten’ 360° aanpak –Internationale pitch –Journalistieke productiehuizen - content –Voorbeeld ICIJ.orgICIJ.org

De Ondernemende Journalist Zoek naar alternatieve financiering –Fonds Pascal Decroos – –Fonds pour le journalisme - –Journalismfund.eu – –Fonds voor Bijzondere Journalistieke Projecten – fondsbjp.nlfondsbjp.nl –Vlaams Audiovisueel Fonds – –Vlaams Fonds voor de Letteren – –Andere –Crowdfunding via …

De Ondernemende Journalist Kijk naar anderen –Annebell Van den BergheAnnebell Van den Berghe –Ernst-Jan PfauthErnst-Jan Pfauth –Rob WijnbergRob Wijnberg –Lisa De BodeLisa De Bode –Korneel De RynckKorneel De Rynck –Ann De CraemerAnn De Craemer –David van ReybrouckDavid van Reybrouck –Elien SpillebeenElien Spillebeen –Olaf KoensOlaf Koens