Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 TOEKOMST PARKMANAGEMENT Presentatie raad d.d. 9 april 2009.
Advertisements

Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
Thema 1 Er is maar één grondwaarde De grondwaarde wordt bepaald door het beleid (n.b. Kapitalistische aansturing) Residuele grondwaarde = marktwaarde Comparatieve.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
Met het op Akkermansweide. Transformatie naar woningbouw, het 1 e zaadje kiemt.
Bestuurlijk overleg gemeente Amersfoort
6 stappen in Risico management
Rekenkamercommissie Leiden (RKC) Zicht op Leids Vastgoed.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Toekomst Financiële Functie
Technische toelichting MPG Aanleiding en opbouw 1.Functie MPG 2.Algemeen financieel beeld gebiedsontwikkeling 3.Aanzuivering Algemene Reserve.
Financieel meerjarenbeeld gemeente Delft Tafeltjesavond 8 oktober 2012 B&C/Controlling.
GREXEN presentatie gemeenteraad 4 juni 2014 Harry van Dongen, hoofd vastgoed Jiri van den Berg, planeconoom.
1 december Stand van zaken Centrumplan – fase 1 ● Terugblik ● Financieel kader ● Risico’s ● Vooruitkijken.
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Update St. Sebastiaansbrug presentatie Raadscommissie 2 december 2010.
WELKOM Stress test businesscase Spoorzone Presentatie voor de raad op 10 november 2014 Isidoor Hermans, directeur OBS.
Columbizpark Stand van zaken en beëindiging samenwerking.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
Informatiebijeenkomst ORGANISATIE VAN MAATSCHAPPELIJK VASTGOED d.d. 19 november 2015.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Gemeente Delft 7 mei  Inhoud ◦ Financiële positie ◦ Ambities.
Jaarrekening en jaarverslag 2015 & notities grondbeleid Jaarrekening en jaarverslag 2015 & notities grondbeleid Geld/Controlling 19 mei 2016.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Prognose Grondbedrijf Financiële positie per Adviescommissie
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Risicomanagement sociaal domein
Voortgangsrapportage Q Spoorzone Delft 1. Inhoud 1. Q3-rapportage totaal 2. Deelprojecten 2.1 Spoortunnel en Stationshal 2.2 Inrichting Openbare.
Voortgang projecten. Inhoud 1.Richting kiezen en daarna 2.Gebiedsontwikkeling oude en nieuwe stijl 3.Nieuwe ontwikkelvisie Dordrecht 4.Rolneming projecten.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Risicomanagement en weerstandsvermogen Informatieavond gemeenteraad 7 juli 2015.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Financiële positie Grondbedrijf Prognose 2014 Adviescommissie
Financiën 3 decentralisaties
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Verbeteren inzicht in structureel begrotingssaldo
Financieel perspectief pilot doelenbomen
Financiële positie Grondbedrijf
Q rapportage 13 juni 2017 Paul van Selling.
Q 2/ Q3 rapportage september 2017 Isidoor F.M. Hermans.
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Toekomstbestendigheid schuld gemeente Delft
Second opinion business case Spoorzone Delft
Technische toelichting - 23 September 2014
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
V.
Welkom.
Financiële positie Grondbedrijf
FINANCIËLE DUURZAAMHEID Derde werksessie - 5 juli 2018
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Een vitaal economisch Zevenbergen
Transcript van de presentatie:

Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM

Inhoud 1.Nieuwe samenwerking Gemeente en OBS 2.Aanbevelingen Rebel 3.BC van waardering naar sturing 4.Beheersmaatregelen 5.Vertaling beheersmaatregelen naar BC 6.Vertaling naar begroting 7.Beheersing project: 4 verdedigingslinies

1. Nieuwe samenwerking gemeente/OBS

AanbevelingOpvolging 1.BC als sturingsinstrumentGereed. Ligt nu voor 2.Ambitieuze financieel resultaat & taakstelling Gereed. Ligt nu voor 3.Risicobewuste vs ondernemende rol1.Interdisciplinaire challenge vanaf Q3 2.Jaarlijkse externe toetsing BC 3.Overhevelen onvoorzien naar gemeente 4.Transparante informatievoorziening & rapportage 1.Opzet nieuwe rapportage  raad in Q4 2.Besluitvormingskalender  1 ste invulling gereed Q4 3.Jaarlijkse herijking BC + externe toetsing BC 4.Paragraaf Spoorzone in gemeente P&C documenten 5.Kennisborging beheerinstrumentariumGestart. Doorlopend bewaken 6.Onderscheid Risico’s en scopewijzigingen1.Gereed. Verwerkt in nieuwe BC 2.Aanscherping scopemanagement. Gestart 2. Aanbevelingen Rebel (1)

AanbevelingOpvolging 7.Actief risicomanagementZie punt 3 8.Verbetering scopemanagementZie 6. Proces geoptimaliseerd 9.Onderhandelingen publieke afsprakenTraject is gestart 10.Procesafspraken scopewijzigingenReset IOR. Resultaat in Q4 11.BC gestuurde besluitvorming bij GOZie punt 1 12.Contractering GO afstemmen op marktsituatie. Vraag gestuurde ontwikkeling is uitgangspunt 2. Aanbevelingen Rebel (2)

2. Aanbevelingen Rebel (3) Wat merkt de raad van de aanbevelingen: Jaarlijkse herijking van de BC Jaarlijkse externe toets op BC en projectbeheersing Nieuwe opzet Q-rapportage Besluitvormingskalender

3. BC van waardering naar sturing (1) Stresst test (BC per ) Gekeken naar kosten & risico’s Onzekerheid markt niet ingerekend (- € 8 tot - € 25 mio), en geen rekening gehouden met extra project onvoorzien Resultaat verslechtert naar - € 62 mio excl. beheersmaatregelen Second opinion (BC waardering op basis van Rebel) Naast kosten en risico’s ook rekening gehouden met onzekerheden op de markt (lagere grondwaarde), lagere rente en extra projectonvoorzien Resultaat verslechtert naar - € 80 mio excl. beheersmaatregelen Rapporteer bandbreedte om BC waardering

3. BC van waardering naar sturing (2) BC als sturingsinstrument Een BC op basis van realistische en ambitieuze maatregelen Doel Eindwaarde BC optimaliseren (positief beïnvloeden) en een betere beheersing project

4. Beheersmaatregelen Effectuering BC als sturingsinstrument Door college zijn in overleg met projectorganisatie Gemeente en OBS maatregelen geïnventariseerd, besproken en vastgesteld waarmee tekort op de BC wordt beperkt tot - € 50 mio

4. Beheersmaatregelen (2) Conclusie: BC waarderingsinstrument  tussen -€ 101 en -€ 38 mio BC als sturingsinstrument  tussen -€ 82 en -€ 15 mio

4. Vertaling beheersmaatregelen BC (1) Spoortunnel Effect maatregelen Onvoorzien wordt deels overgeheveld naar begroting gemeente; € 1,8 mio

4. Vertaling beheersmaatregelen BC (2) Stadskantoor en stationshal Effect maatregelen Geen maatregelen voorzien in het kader van de businesscase spoorzone

4. Vertaling beheersmaatregelen BC (3) BC waarderingBC sturingVerschil - € 95,7 mio-€ 92,7 mio€ 3,0 Effect maatregelen Overleg en onderhandeling over extra bijdrage tram; ca. € 3,0 mio aan opbrengsten Inrichting Openbare Ruimte

4. Vertaling beheersmaatregelen BC (4) Parkeren en stallen BC waarderingBC sturingVerschil - € 23,9 mio-€ 20,1 mio€ 3,8 Effect maatregelen Onvoorzien wordt deels overgeheveld naar begroting gemeente; ca. € 3,8 mio

4. Vertaling beheersmaatregelen BC (5) Onderdeel Gebiedsontwikkeling BC waarderingBC sturingVerschil - € 31,9 mio-€ 18,5 mio€ 13,4 Effect maatregelen Bezuiniging op inrichting openbare ruimte zuidelijk deelgebied; ten zuiden ‘Ireneboulevard’; € 1,7 mio Tijdelijke gebiedsontwikkeling niet financieel ondersteund; €1,1 mio Sturing hogere grondwaarde leidt tot meer opbrengsten; € 7,7 mio De risico’s nemen af door het overhevelen van een deel van het onvoorzien naar gemeente; € 2,9 mio

4. Vertaling beheersmaatregelen (6) Onderdeel deelproject overstijgende kosten, opbrengsten en risico’s BC waarderingBC sturingVerschil € 199,0 mio€ 207,3 mio€ 8,3 Effect maatregelen Bezuiniging projectorganisatie; € 0,5 mio Verrekening renteverschillen; € 7,8 mio

4. Vertaling beheersmaatregelen BC (7) Totaal na maatregelen Daling kosten: € 13,3 mio Toename opbrengsten:€ 8,5 mio Overheveling onvoorzien: € 8,0 mio NB Door actief risicomanagement aanwending onvoorzien bij gemeente minimaliseren

5. Vertaling beheersmaatregelen Begroting Daarnaast levert Delft nog de volgende bijdragen: voorziening voor meerkosten spoortunnel eenmalig € 5 mio; Jaarlijkse storting in Reserve Spoorzone (€ 3 mio) ter dekking kapitaallasten openbare ruimte; Overige kosten (€ 0,9 mio) voor constructeurs, toezichthouders en gemeentelijke taken rond spoorzone Jaarlijks totaalbedrag op de begroting ca. € 13 miljoen

5. Vertaling beheersmaatregelen Begroting Totaal na toevoeging spaarmodel Verhoging spaarmodel € 3,0 mio per jaar in periode

6. Beheersing project; verdedigingslinies Regionaal &nationaalNiveau: Overleg met derden Gemeentelijk niveau: Aanhouden weerstandscapaciteit (voor risico eindwaarde tussen-€50mlnen-€80mln) Integraal project : Actief risicomanagement, fasering, e.d. Deelprojecten: Sturen op eindwaarde van minimaal-€50mln via: Contract management Budgetbewaking Optimalisaties / Aanpassen scope (verlagen kwaliteit, omvang) Flexibiliteit in beleid Beheersing project Spoorzone: 4 verdedigingslinies -€80 -€50 Gemeente/OBS Gemeente