De kracht van campagnes Wietse van Niejenhuis Adviseur marketing 2
Onderwerpen campagnes in het algemeen Effect van s 3 DCS / MDB
Communicatie 4
5
Kim wordt lid van de bibliotheek Kim Janssen: 31 jaar, leest graag, zelfredzaam 6
1. Kim wordt lid van de bibliotheek 7
8
9
10 1. Kim wordt lid van de bibliotheek
11 1. Kim wordt lid van de bibliotheek
Scenario Kim wordt lid van de bibliotheek Kim Janssen: 31 jaar, leest graag, zelfredzaam
13 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
14 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
15 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
16 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
17 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
18 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
19 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
20 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
21 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
22 2. Kim wordt lid van de bibliotheek
23 1. Kim wordt lid van de bibliotheek
24 1. Kim wordt lid van de bibliotheek
25 1. Kim wordt lid van de bibliotheek
in 2014 /
Belangrijkste communicatiemiddelen 27
is hot! Dagelijks wereldwijd: 2 miljard non-spam s 4 miljard zoekopdrachten 28
90% van NL’ers heeft 29
campagnes Feiten & cijfers 30
Retentie: Lidmaatschap Campagneperiode: 77% blijft lid Vergelijkingsjaren: gemiddeld 72% blijft lid 5,5% meer (110 extra leden) 31
Retentie: Lidmaatschap Campagneperiode: 77% blijft lid Vergelijkingsjaren: gemiddeld 72% blijft lid 5,5% meer (110 extra leden) 32
Welkom: Leengedrag (exclusief bezoeken, e-books, activiteiten, etc) Gemiddeld 715 leden in campagne 52% nieuwe leden leent bij aanmelding 70% heeft na 8 weken geleend Campagneperiode: 5% meer dan jaar eerder (36 extra leden gaan lenen) 33
Retentie: Leengedrag (exclusief bezoeken, e-books, activiteiten, etc) Gemiddeld leden in campagne Vergelijkingsjaren: gemiddeld 23,5% gaat weer lenen Campagneperiode: 31% gaat weer lenen 7,5% meer (225 extra leden gaan lenen) 34
Inzicht s 35 Openratio (%) Totale clicks (%) Welkommail 163%19% 5 welkommails (gem.)52%13% Welkommail benchmark53%14,5%
Welkom: 5 meest geklikt Voordeel met je Biebpas Mijn Menu Evaluatie vragenlijst Mogelijkheden van de bibliotheek De Bibliotheek App 36
campagnes Niet meetbare effecten 37
Voor de klant Inzicht in mogelijkheden biebpas Awareness: Zichtbaarheid van de bibliotheek Positieve bevestiging: Regelmatige communicatie over voordelen geeft bevestiging Mogelijkheid feedback geven 38
Voor de bibliotheek Denkproces personeel: –Wat hebben wij onze klanten te bieden? –Waarin zijn wij uniek? –Bewustzijn belang van adressen Presentatie productportfolio Geautomatiseerd On-time (event-driven) Inzicht in behoeften klanten 39
campagnes Toekomst 40
Blik op de toekomst Inzicht klantgedrag overige campagnes Nadere analyses op beschikbare data Contentoptimalisatie Integrale communicatieboodschap Segmentatie? 41
campagnes Conclusie 42
Conclusie campagnes passen bij de zelfredzame burger Ze dekken de hele levenscyclus Geautomatiseerd en on-time Voordeel: uniforme communicatie Effect op leen- en lidmaatschapsgedrag 43 Welkom Loyaliteit RetentieWinback
Bedankt voor de aandacht 44
Vragen? 45