Wat verstaat u onder KYC? FFP Jubileumsymposium 6 april 2016 Prof. Dr. Marc De Ceuster.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Effect I-Pod op radio luisteren. Effect I-Pod op radio I-POD’s en Podcasting hot topic MP3 spelers zijn populair en worden steeds vaker geintegreerd in.
Zeist, 19 mei 2009 Alex van Os de Man Senior BCM Consultant.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
‘Geef uw team vleugels’
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
English and IPC How to teach content through English.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Testrapportages: Boodschappers van de koning of Nieuwe kleren van de keizer.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
ECO-CONSULT ENVIRONMENTAL ECONOMICS ________________________________________________ Meer milieu, minder kosten! ECO-CONSULT ENVIRONMENTAL ECONOMICS Hoe.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Vergeet perfectie! Gewoon goed is goed genoeg
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
WirelessEnterprise Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
WirelessEducation Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Processing Structured Hypermedia
Onvoltooid tegenwoordige tijd
De taaltaak
Unit 2 herhaling Goodmorning! Great to see you again :-) Get your workbook and take a seat.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Van Pensioenadviseur naar Beleggingsadviseur?
Verlangen naar God Longing for God
A Healthy sense of Trust
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Realizing Climate Mitigation Policies Dr. Cheryl de Boer & Prof
Dynamic Architecture What about you?
California Blue San Diego
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
A realistic basic income policy needs two pillars
Testphases still relevant?
MISSION IMPOSSIBLE ? – High temperature heat >600 °C
Transcript van de presentatie:

Wat verstaat u onder KYC? FFP Jubileumsymposium 6 april 2016 Prof. Dr. Marc De Ceuster

Vier kern boodschappen Lange termijn relaties lonen het meest. Mensen (klanten, adviseurs, …) maken systematisch gedragsfouten. Langetermijn-relaties zijn gebaat bij een klantensegmentering en klantenaanpak die segmenteert op basis van KYC zonder de rendabiliteit uit het oog te verliezen. Wanneer we een langetermijn-relatie met onze klanten ambiëren, zullen we moeten afstappen van push-marketing strategieën en een one fits all strategie ten voordele van ‘goal driven’ advies.

Boodschap 1: “Keep Your Customer (satisfied)” Langetermijn relaties lonen het meest.

The loyalty effect Customer profitability Customer lifetime Acquisition costs Development and retention costs Referrals Cross selling Increase of turnover with the initial product “Base” Turnover Increase of margins (From Frederick F. Reached "The Loyalty Effect" - Harvard Business School Press, 1996)

Boodschap 2: “Know Your Customer” Mensen (klanten, adviseurs, …) maken systematisch gedragsfouten.

Herkent u deze nog?

Homo « clientus » Overconfidence Framing Loss Aversion Regret Mental Accounting Herding Representativeness

« When genius fails … »

Laten we eens even naar u kijken? Tel het aantal keren dat de bal tussen twee spelers met een wit t-shirt gepasseerd wordt.

Gaat u voor zekerheid of een gokje? Uw vermogen : 300. Wat kiest u A) met zekerheid 100 winnen B) een kans van 50% om 200 te winnen en een kans van 50% om 0 te winnen.

Gaat u voor zekerheid of een gokje? Uw vermogen 500. Wat kiest u A) een zeker verlies van 100 B) 50 % kans om 200 te verliezen, en 50% kans om niets te verliezen

Resultaten Case 1: 72% koos voor optie 1, 28% koos voor optie 2. Case 2: 36% koos voor optie 1, 64% koos voor optie 2. => De voorkeur draait bij vele mensen om onder de invloed van framing Vraagstelling als winst: de beslissingnemer is risico-averse. Vraagstelling als verlies: de beslissingnemer wordt risico-zoekend.

Behavioral gap

Een rondje « Waagstuk »

Boodschap 3 Langetermijn-relaties zijn gebaat bij een klantensegmentering en klantenaanpak die segmenteert op basis van KYC zonder de rendabiliteit uit het oog te verliezen.

Foutenanalyse Fouten Cognitief Belief preserverence Confirmation bias Representativeness bias Information processing Achoring Framing Emotioneel Overconfidence Loss aversion Regret

The cognitive reflection task A bat and a ball together cost $1.1 in total. The bat costs a dollar more than the ball. How much does the ball cost? If it takes five minutes for five machines to make five widgets, how long does it take 100 machines to make 100 widgets? In a lake there is a patch of lily pads. Every day the patch doubles in size. If it takes 48 days for the patch to cover the entire lake, how long will it take to cover half the lake? Frederic, S, 2005, Cognitive Reflection and Decision Making, Journal of Economic Perspectives, 19,

The cognitive reflection task How easily do we override the X-system? A bat and a ball together cost $1.1 in total. The bat costs a dollar more than the ball. How much does the ball cost? 5 cents If it takes five minutes for five machines to make five widgets, how long does it take 100 machines to make 100 widgets? 5 minutes In a lake there is a patch of lily pads. Every day the patch doubles in size. If it takes 48 days for the patch to cover the entire lake, how long will it take to cover half the lake? 47 days

Vaststellingen Op 3500 mensen hadden 17% drie juiste antwoorden 33% geen enkel juist antwoord 48% van MIT studentens hadden drie juiste antwoorden Bij professionele beleggers hadden 40% drie juiste antwoorden 10% geen enkel antwoord juist

Wanneer beslissen we emotioneel? complex en niet goed afgebakend probleem onvolledige, niet duidelijke en veranderende informatie slecht gedefinieerde, veranderende doelstellingen onder stress (tijd, belang) bij interactie met anderen

Behavioral investment types BITs PreserverFollower Independent Accumulator Source: Michael Pompian

Geen ‘one-fits-all’-aanpak PreserverFollowerIndependentAccumulator DrijfveerVermogens- behoud Keep up with the Joneses Meten is wetenVermogensgroei FoutenEmotioneelCognitief tov de Joneses CognitiefEmotioneel BiasLoss averse Conservatism Recency bias Framing Regret Representativeness bias Confirmation bias Self-Attribution Overconfidence Illusion of control StyleBig picture advicePassiefActief PFP-aanpakKapitaalbehoudStel eigen LT-objectieven OnderwijsTemperen Take control RisicotolerantieLaagLager dan gemiddeld Gemiddeld tot hoogHoog tot zeer hoog

Boodschap 4: “Knead Your Customer”, but do it gently Wanneer we een langetermijn-relatie met onze klanten ambiëren, zullen we moeten afstappen van push-marketing strategieën en een one fits all strategie ten voordele van “goal driven” advies.

Vele resterende vragen Kunnen we alle klanten op een kost-efficiënte en klantvriendelijke manier segmenteren? Zijn er maar relevante 4 BITs? Is de “klant” een individu, een gezin, een familie, …? Kan elke adviseur elke klant goed bedienen? Moeten we ‘biases’ tegen gaan of accommoderen? Biedt GBWM een oplossing om de “klant zachtjes te kneden”

Vier kern boodschappen Lange termijn relaties lonen het meest. Mensen (klanten, adviseurs, …) maken systematisch gedragsfouten. Langetermijn-relaties zijn gebaat bij een klantensegmentering en klantenaanpak die segmenteert op basis van KYC 3 zonder de rendabiliteit uit het oog te verliezen. Wanneer we een langetermijn-relatie met onze klanten ambiëren, zullen we moeten afstappen van push-marketing strategieën en een one fits all strategie ten voordele van ‘goal driven’ advies.

Contact Prof. Dr. M. De Ceuster Mobile: + 32 (0)