Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Advertisements

Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Effectief leesonderwijs
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Infoavond groep 4.
Info avond CBS De Bargeweide
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Info-avond groepen 6.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Werken met deze powerpoint
Basisschool Op De Horst
Welkom in groep 6 Informatieavond 2015/2016.
Basisschool Op De Horst
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Monitor: van resultaat naar doelen Introductie monitor (sep-okt) Ond.spec./leco aan team Uitvoering monitor (nov-jan) Groep 4-8 en alle leerkrachten Maatwerk.
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
VMBO Basisberoeps & Kaderberoeps Op weg naar de toekomst!!
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Lein Goudzwaard Leesconsulent Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta.
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
BIBWIJZER Presentatie Inspiratiedag Bib op school 5 mei 2015 Marc Van Engeland Ingrid Cuylaerts.
Groepsavond groep 8 17 september Welkom en voorstellen.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Welkom Workshop “leesbevordering in kleine gemeenten”
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
LOB 3 HAVO Schooljaar
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Aura Software: meer dan 25 jaar thuis in schoolbibliotheken
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Info directievergadering
Cijferloos lesgeven bij talen
Thuis in taal Voorlezen stimuleren
Hoe volgen wij onze kinderen?
Rotterdam met LEF Diversiteit als thema in het onderwijs
Informatie cluster 7 Tessa
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015

Aanleiding 1 hoofdvestiging en 3 filialen ▫collectiebudget: 2/3 naar filialen ▫stookkosten: € per jaar ▫filialen maar 8 à 9 uur per week open ▫bijna alle klassen van de lagere scholen kwamen volgens een vast schema klassikaal boeken lenen

Aanleiding (2) Bezuinigingen ▫filialen gefaseerd dicht ▫hoofdvestiging opgewaardeerd ▫boekendienst aan huis ▫Bibliotheek op School

Inspiratie uit Nederland uitgewerkt concept onderzoek opleidingen ▫Leesconsulent ▫Open Boek  vertaling naar onze situatie

De kern Bibliotheek in en van de school ▫bib wint tijd (uitlening door ouders of kinderen) ▫bib op maat van school Samen activiteiten organiseren Samen beleid opstellen met gemeenschappelijke doelen ▫leesbevordering ▫mediawijsheid

Samenwerking Aanvankelijk directie – bibliothecaris – gemeentebestuur Daarna in de praktijk leesconsulent – leescoördinator (in de school)

Taken leesconsulent Inrichting bib Opstellen leesplan Collectie Begeleiding bibouders Uitwerking leesbevorderingsactiviteiten Aanspreekpunt leerlingen –leescoördinator -leerkrachten Evaluatie gang van zaken

Opleiding leesconsulent Ontwikkeld in opdracht van Kunst van Lezen (Nederland) in het kader van BOS Cubiss Tilburg Infobijeenkomst – 5 lesdagen – afsluitmoment Voorbereidingsopdrachten – beroepsprestaties Begeleiding-beoordeling door docent / mentor Getuigschrift

Inhoud opleiding leesconsulent Lesdag 1: leesontwikkeling kinderen - leesmethodes in basisonderwijs Lesdag 2: verschillende vormen van leesbevordering Lesdag 3: aanpak Chambers – interactief voorlezen – mondelinge en schriftelijke presentaties Lesdag 4: ontwikkelingen onderwijs – genres en trends in jeugdliteratuur – leesproblemen/mlp Lesdag 5: geschiedenis jeugdliteratuur – beoordelen jeugdboeken – digitale boekenaanbod

Belang leesbevordering: enkele feiten en cijfers Vlot lezen = basis voor schoolsucces = goed functioneren in onze maatschappij Vrij lezen => positief effect op woordenschat, spelling, grammatica, begrijpend lezen en schrijven Klassieke woordenschatonderwijs levert slechts woorden per jaar 15 minuten lezen per dag = 1 miljoen woorden per jaar => woordenschat groeit met ca woorden per jaar

Info en brochures => informatie primair onderwijs => informatie voor bibliotheken => toolkit : - diverse brochures - handboek inrichting, collectie en beheerwww.debibliotheekopschool.nl

Contact Kurt Verlooy, bibliothecaris Ilse Van Winghe, leesconsulent