Jaarrekening en jaarverslag 2015 & notities grondbeleid Jaarrekening en jaarverslag 2015 & notities grondbeleid Geld/Controlling 19 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Financien Planning & Control
Advertisements

Presentatie Begroting 2014 Raadsinformatieavond 2 oktober 2013.
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Voortgangsrapportage Collegewerkprogramma juni 2011.
Cao Stand van zaken cao onderhandelingen Looptijd Pensioenregeling Salaris Functiewaardering Uitbesteding Duurzame Inzetbaarheid.
Premieberekeningen werkgroep pensioenen ANN. Pagina 2 Achtergrond  Per 1 januari 2015 is regeling APF versoberd (o.a. 1,875% en aftopping € )
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Technische toelichting MPG Aanleiding en opbouw 1.Functie MPG 2.Algemeen financieel beeld gebiedsontwikkeling 3.Aanzuivering Algemene Reserve.
Vennootschapsbelasting Stavaza en eerste beeld Bas Burger (Dordrecht) Timon Jagers (PWC)
Financiële positie Grondbedrijf Voorlopige Prognose 2016 Adviescommissie
Hand-out Gemeentefinanciën 8 oktober 2012 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
Vennootschapsbelasting voor overheden A. Tolsma MSc Adviseur financiën GRD.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
4 juni 2015 presentatie aan de Raad over: (concept) Jaarrekening e Bestuursrapportage 2015 Voorjaarsnota 2015.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
INBRENGWAARDE Uitvoering van staand beleid. Besluit van de Raad d.d. 30 juni 2010 en 31 mei 2011 Richtlijn inbrengwaarde. Met het openen van de grondexploitatie.
“Stresstest 2013” Update van een financieel beeld van de gemeente Dordrecht – Jaarrekening 2013.
WELKOM Stress test businesscase Spoorzone Presentatie voor de raad op 10 november 2014 Isidoor Hermans, directeur OBS.
Columbizpark Stand van zaken en beëindiging samenwerking.
Jaarrekening en Jaarverslag 2011 R&A-commissie, 14 mei 2012.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Gemeente Delft 7 mei  Inhoud ◦ Financiële positie ◦ Ambities.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
Prognose Grondbedrijf Financiële positie per Adviescommissie
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
Hand-out Gemeentefinanciën 16 april 2014 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
GRP VI ( ) Gemeentelijk Rioleringsplan. Gemeentelijke zorgplicht watertaken: Zorgen voor een doelmatige inzameling en een doelmatig transport.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Planning & Control cyclus Bestuursrapportage 2011 Themabegroting 2012 Lokale lasten (belastingdruk) TECHNISCH BERAAD 3 NOVEMBER 2011.
Vpb-plicht overheidsondernemingen Eric van den Hurk Manager Step in Control VPB & Audit.
2 e Berap Portefeuille Petra Dassen Diverse baten Gemeentefonds€ (incidenteel nadeel) OZB€ (incidenteel voordeel) Toeristenbelasting€
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
Jaarrekening 2013 Auditcommissie Maandag 2 juni 2014.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Vernieuwing BBV en gevolgen grondbeleid Bijeenkomst gemeentefinanciën 24 juni 2016 Vereniging van Zuid-Hollandse Gemeenten Peter Verheij wethouder Alblasserdam,
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Herwaardering Grondposities Presentatie 6 december 2012.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Voorlopige bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser.
Project Verordeningen etc.
Realisatie MFA Kortgene Fiscaal, governance en financieel
Financieel perspectief pilot doelenbomen
Financiële positie Grondbedrijf
Bouwen aan de toekomst II
Financiële positie Grondbedrijf
Jaarrekening 2016 Presentatie Open Huis d.d. 1 juni 2017.
Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Subsidies & alternatieve financiering
Financiële positie Grondbedrijf
Jaarrekening 2018 Presentatie Open Huis d.d. 6 juni 2019.
Accountantsverslag 2017 / Pre-audit 2018
Transcript van de presentatie:

Jaarrekening en jaarverslag 2015 & notities grondbeleid Jaarrekening en jaarverslag 2015 & notities grondbeleid Geld/Controlling 19 mei 2016

Inhoud 1. 1.Opbouw rekeningresultaat Weerstandscapaciteit, reserves en voorzieningen 3. 3.Verklaring van het resultaat: Spoorzone en sociaal domein 4. 4.Accountantscontrole en opvolging aanbevelingen 5. 5.Stand van zaken vpb-plicht 6. 6.BBV notities grondbeleid

Rekeningresultaat 2015 Resultaat ,7 Bestemmingresultaat 0,5 Resultaat na bestemming90,2 Resultaat behaald door: Resultaat project Spoorzone 86,1 Sociaal Domein Saldo algemene reserve ,1 Reeds genomen besluiten2,4 Resultaat na bestemming90,2 92,6 Saldo algemene reserve ,5 bedragen x 1 mln 12,8

Weerstand Exclusief reserve SD In potentie is € 22 miljoen aan investeringen openbare ruimte (IOR) spoorzone extra activeerbaar komende jaren

Spoorzone Rekeningresultaat 2015: + € 86,1 miljoen – –tekort o.b.v. actuele businesscase (Q4 2015): € 144 mln – –gemeente kan delen van de Spoorzone (tunnel en IOR) als bezit aanmerken: € 161 mln – –daarmee ontstaat per saldo een voordeel van € 17 mln – –en kunnen voorzieningen vrijvallen voor € 69 mln – –Per saldo resultaat in JR 16 is dus = € 86 mln Meerjarenbeeld : – –vrijval 2 x € 7 miljoen (restant spaarmodel) – –kapitaallasten voor nieuwe activering (€ )

Spoorzone Totaal voordeel is € 100 mln – –JR 2016 resultaat € 86 mln – –Restant saldi spaarmodel 2 x € 7 mln verklaringbedrag Activering tunnel€ 80,0 mln Activering extra bijdrage tunnel€ 6,5 mln Actvering risico tunnel (vh voorziening)€ 5,0 mln Verlaging voorziening onvoorzien (Q4)€ 4,5 mln Verbetering resultaat BC (Q4)€ 3,0 mln overig€ 1,0 mln totaal€ 100,0 mln

Sociaal Domein Voordeel JR ca. € 12,8 mln, kan overwegend worden verklaard door: – –BUIG € 6,9 mln voordeel – –Jeugdzorg € 2,6 mln voordeel – –WMO € 2,6 mln voordeel Kleinere voordelen op bijzondere bijstand en maatschappelijke- en vrouwenopvang Alle regelingen: alle aanvragen zijn gehonoreerd, geen indicaties van belangenverenigingen of cliënten over niet geleverde zorg

Sociaal Domein BUIG + € 6,9 mln: meevallend rijksbudget, maatregelen taskforce WWB ; Jeugdzorg + € 2,6 mln : 1. Er is minder beroep gedaan op het budget ZIN dan beschikbaar was; 2. oud budget Jeugdzorg ingezet voor nieuw was niet nodig, 3. Haaglanden is voordeelregio LTA, prognose PGB Jeugd o.b.v. indicaties pakt voordelig uit; WMO + € 2,4 mln: 1. voornamelijk efficiency op oude WMO-taken door anticipatie op rijksbezuinigingen: professionalisering keukentafelgesprekken, herindicaties HH en aanbestedingen trapliften, vervoer, hulpmiddelen. 2. Daarnaast overschot op de nieuwe PGB- regeling; 3. nadelen op nieuwe taken beschermd wonen en begeleiding

Accountantscontrole 2015 Strekking van de verklaring nog niet bekend omdat de accountantscontrole van de SVB inzake de PGB’s nog niet is afgerond.Strekking van de verklaring nog niet bekend omdat de accountantscontrole van de SVB inzake de PGB’s nog niet is afgerond. Belangrijkste onzekerheden:Belangrijkste onzekerheden: –PGB’s € 4,2 mln. –ZIN WMO € 2,6 mln. –Jeugd € 0,8 mln. Daarnaast enkele rechtmatigheidsfouten ad € 0,6 mln. (voorziening, EA en Jeugd).Daarnaast enkele rechtmatigheidsfouten ad € 0,6 mln. (voorziening, EA en Jeugd).

Opvolging aanbevelingen Verdere verbetering jaarrekeningproces: 1. risicoanalyse van processen die de volledigheid van de opbrengsten waarborgen (huren, erfpacht, diverse leges) 2. versterking auditfunctie;Verdere verbetering jaarrekeningproces: 1. risicoanalyse van processen die de volledigheid van de opbrengsten waarborgen (huren, erfpacht, diverse leges) 2. versterking auditfunctie; Sociaal Domein: productieverantwoordingen 2016 zorgaanbieders WMO van controleverklaringen laten voorzien;Sociaal Domein: productieverantwoordingen 2016 zorgaanbieders WMO van controleverklaringen laten voorzien; Verslaggevingsregels: 1. ontwikkelingen BBV en aanbestedingswet die van invloed zijn op de bedrijfsvoering. 2. pensioenverplichtingen 3. onttrekkingen aan bestemmingsreserves in nota RVIVerslaggevingsregels: 1. ontwikkelingen BBV en aanbestedingswet die van invloed zijn op de bedrijfsvoering. 2. pensioenverplichtingen 3. onttrekkingen aan bestemmingsreserves in nota RVI Werkse! versterking administratieve organisatieWerkse! versterking administratieve organisatie

VPB Per 1 januari 2016 is de Vpb-plicht ingetreden. Waar staan we nu? 2015: kennisontwikkeling belastingmiddel Vpb en inventarisatie Vpb-plichtige en niet Vpb-plichtige activiteiten. Basis: jaarcijfers : kennisontwikkeling belastingmiddel Vpb en inventarisatie Vpb-plichtige en niet Vpb-plichtige activiteiten. Basis: jaarcijfers 2014 Voorlopige conclusie: merendeel gemeentelijke activiteiten is verlieslatend (ook grondexploitaties)en vormt daarbij geen onderneming of komt onder voorwaarden i.a.v. vrijstellingVoorlopige conclusie: merendeel gemeentelijke activiteiten is verlieslatend (ook grondexploitaties)en vormt daarbij geen onderneming of komt onder voorwaarden i.a.v. vrijstelling Analyses 2015 en 2016 moeten uitwijzen of deze redeneerlijn kan worden gehandhaafd (verwachting is in juli def.conclusie)Analyses 2015 en 2016 moeten uitwijzen of deze redeneerlijn kan worden gehandhaafd (verwachting is in juli def.conclusie) Geen garantie voor toekomst: jaarlijkse toets, toekomstige waardeontwikkelingen kunnen zorgen dat een grex niet langer verliesgevend is.Geen garantie voor toekomst: jaarlijkse toets, toekomstige waardeontwikkelingen kunnen zorgen dat een grex niet langer verliesgevend is. Deelnemingen: zelf verantwoordelijk. Indien belastingplichtig, vaak samenwerkingsvrijstelling mogelijk.Deelnemingen: zelf verantwoordelijk. Indien belastingplichtig, vaak samenwerkingsvrijstelling mogelijk. Medio april 2017 moet indien nodig eerste aangifte worden gedaan.Medio april 2017 moet indien nodig eerste aangifte worden gedaan.

Notities grondbeleid actief en faciliterend Aanleiding: toenemende landelijke verliezen grondexploitaties invoering van de wet vennootschapsbelasting (vpb) Actief grondbeleid: gemeente heeft grondpositie (zie MPG: Harnaschpolder, Nieuw Delft, Buitenhof etc) Faciliterend grondbeleid: gemeente heeft géén grondpositie (niet in MPG toegelicht) Combinatie van beiden is ook mogelijk (bijv. Voorhof Noord- West)

# N.a.v. de toenemende verliezen # N.a.v. de toenemende verliezen - -Besluit Raad tot openen van een grondexploitatie, vaststellen grexbegroting en jaarlijks actualiseren daarvan. Actualisatie opnieuw vaststellen door raad bij planinhoudelijke wijzigingen of materiële financiële gevolgen - -Nader operationaliseren bij welke wijzigingen grex opnieuw vastgesteld dient te worden - -Looptijd grondexploitatie (voortschrijdend) richttermijn max 10 jaar, anders motiveren en maatregelen treffen - -Nieuw Delft: 11 jaar - -Strategische grondposities opnemen onder de mva of bouwgrond in exploitatie - -Mogelijkheden voor (tijdelijk) activeren van kosten daardoor zeer beperkt. - -Huidige strategische posities al zeer voorzichtig gewaardeerd - -Twee posities herschikken in 2016 (Kruisstraat en Vulcanusweg). Voorstel in T- MPG - -Gevolgen voor huidige posities beperkt

# N.a.v. invoering wet Vpb Verschillen in de fiscale verslaggeving en BBV verslaggeving minimaliseren. O.a.: - -Fiscaal aanvaardbare kosten, zijn kosten volgens de kostensoortenlijst Wro/Bro - -Is nu al uitgangspunt bij gemeentelijke grexen echter: - -Toerekening rente beperkt tot rente op schulden (van 4% naar circa 2,2%), gevolg minder rentelasten = minder verlies grex maar ook minder renteopbrengst concern - -Toerekeningsissues blijven bestaan (“bovenwijkse voorzieningen”) - -Voorziening voor verliezen contant maken tegen voorgeschreven percentage van 2% - -Gevolg: hoger aanvangssaldo voorziening en lagere oprenting in jaren daarna.

Faciliterend grondbeleid Bij faciliterend verhaalt de gemeente kosten op een ontwikkelaar. Ingeval van een overeenkomst met ontwikkelaar: kosten en opbrengsten (het verhaal) verantwoorden in programmarekening. Dit is de meest voorkomende situatie in Delft Ingeval geen overeenkomst tot verhaal: dan kosten maar beperkt activeerbaar. Dus eerder als lasten nemen. Dit komt bijna niet voor.

Project Spoorzone

Tekort spoorzone Uitgangssituatie t/m 2010: sluitende businesscase – –bijdrage IOR € 54 miljoen – –voorziening Risico tunnel € 5 miljoen 2011 t/m 2014: tekorten businesscase – –spaarmodel 1: € 42 miljoen (PB ) – –spaarmodel 2: € 39 miljoen (PB 2015) JV 2014: beëindiging spaarmodel (m.i.v. 2018) – –verliesvoorziening: € 53 miljoen consequentie: resultaat JR en EV negatief! – –restant spaarmodel: € 21 miljoen

Tekort spoorzone PB 2016: activeren bijdrage spoortunnel € 80 miljoen – –EV positief – –structureel evenwicht begroting JV 2015: actuele BC, activering en eenvoud – –tekort bc o.b.v. Q4 is € 144,2 miljoen – –activeren bijdragen gemeente: € 160,8 miljoen – –vrijval voorzieningen: € 69,5 miljoen Resultaat Jaarstukken 2015: + € 6,125 miljoen – –vrijval restant spaarmodel: € 14 miljoen Resultaat: verbetering meerjarenbeeld in KN 2016

Bijdrage gemeente aan OBS Exclusief rente en exploitatie