De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Advertisements

Hoofdstuk 1A: Europeanen
H3 Industralisatie en Ismen.
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Historisch overzicht paragraaf 6.1
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Het socialisme Paragraaf 7..
De VS worden een wereldmacht
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Hoofdstuk 3.
Hoofdstuk 5.
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Nederland tijdens de bezetting
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Romeinen, Germanen en Kelten
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
De Verenigde Staten en hun federale overheid Van grondwet tot burgeroorlog § 1.2.
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Latijns Amerika Regio in beeld.
Paragraaf 3.4. Er kwamen veel nieuwe kolonisten wonen. Zij leefden op kleine boerderijtjes In midden en zuiden van de VS leefden men juist op grote boerderijen,
Hoofdstuk 2.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Wetenschappelijke revolutie
6.3 De verovering van het Westen
Agressieve politiek van Hitler.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Slavernij in de VS.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Geschiedenis hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
Westerse wereld.
Nederland neutraal en België betrokken
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonialisme en slavernij
Kolonisatie en Dekolonisatie
Industriële Revolutie
Paragraaf 1.3 Geen vaste woonplaats.
Romeinen, Germanen en Kelten
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Slavernij in Europese kolonies
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
H8.4 Slavernij en de Abolitionisten
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
Aruba wordt een moderne samenleving Hoofdstuk 4. §4.1 Waarom kwam er een olieraffinaderij? Olieraffinaderij  Lago Aruba lag dichtbij het Meer van Maracaibo.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
De Koude Oorlog
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
De stad verandert Blok 3.
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Imperialisme H6 geschiedenis Memo.
Slaven op de plantages.
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Transcript van de presentatie:

De Verenigde Staten

§2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden een agrarische samenleving  landbouw en visserij. Enkele indianen hadden een vaste woonplek, anderen trokken rond.

Door de komst van de Europeanen veranderde veel dingen voor de indianen: Op plekken waar de indianen jaagden werden huizen gebouwd. Door de trek naar het westen door de Europeanen  pioniers verschoof de grens tussen het woongebied van de blanken en dat van de indianen  frontier. Hierdoor verloren de indianen ook hun gebieden in het westen.

De Europeanen gingen spoorwegen (caminda pa trein) aanleggen. Er werd geprobeerd om de indianen de westerse cultuur op te leggen.  * godsdienst (het christendom). * kinderen werden naar westerse scholen gestuurd. De indianen verloren hun zeggenschap (cos di bisa)  de regering heeft alles te zeggen. Enkele indianen (de cherokees) moesten in reservaten gaan wonen, want ze werden verdreven (saca) uit hun eigen grondgebied. Ze mochten niet meer vrij rondtrekken.

§3. Slavernij in het noorden en het zuiden. Onder het Engelse bestuur werden veel slaven vanuit Afrika ingevoerd. Zij werkten op de plantages in het zuiden. Grote landbouwbedrijven. In het noorden ontstond snel industrie en er waren minder slaven. Zij hebben ook eerder dan het zuiden de slavernij afgeschaft. Maar discriminatie bleef wel bestaan.

Het uitvinden van de Cotton Gin  machine voor het bewerken van katoen. Dus in het zuiden verdween de slavernij niet. In de Amerikaanse grondwet kwam te staan dat er vanaf 1807 geen slaven meer mochten worden ingevoerd. De abolitionisten kregen steeds meer achter zich. Groep mensen die wilde dat de slavernij werd afgeschaft (kita)  in het Noorden.

§4. De trek naar de Verenigde Staten Er zijn in een korte tijd veel immigranten naar de V.S. gekomen. Veel van deze immigranten kwamen vanm Ierland en Duitsland. De honger was de belangrijkste reden waarom de Ieren naar de V.S. trokken. Zij gingen in het oosten wonen en de Duitsers in het westen.

Deze immigranten kwamen de fabrikanten goed uit, omdat ze goedkope arbeiders (lage lonen) waren. De arbeiders moesten lange dagen werken en voor weinig geld. De Amerikanen zagen de Ieren als concurrenten: * De Ieren hadden werk. * De Ieren waren Katholiek  de Amerikanen waren protestant.

Een andere immigratiegroep die het ook slecht had  Chinezen * Zij waren niet van europese herkomst je geboorteland. Er ontstond onder de Amerikanen een Vreemdelingenhaat haat van de oorspronkelijke bevolking tegen de Vreemdelingen. Gevolg: steeds meer immigranten gingen integreren. Het overnemen van het cultuur van het land waar je woont.