Klankbordgroep – start fase 3 2 oktober 2008 PROTIDE
Agenda PROTIDE? Vorige fasen –Haalbaarheidsonderzoek –Rekenprototype Demonstratie Plannen komende periode Discussie
PROTIDE? Kenmerkende eigenschappen –“Probabilistisch” –“Actuele gegevens” –“Continue verdelingen” –“Inzichtelijk” PROTIDE “PRobabilistic TIDal window Estimation” is een programma dat op basis van de kans op bodemberoering helpt inzicht te krijgen in de veiligheid van een individuele geulvaart, waarbij bij voldoende veiligheid een tijpoortadvies kan worden berekend.
Vorige fasen Haalbaarheidsonderzoek –(februari 2007-juni 2007) Rekenprototype –(oktober 2007-juni 2008)
februari 2007 – juni 2007 Haalbaarheidsonderzoek
Haalbaarheidsonderzoek Doel: –Het vaststellen van de functionele en technische mogelijkheden van het toekomstige PROTIDE Stappen: –Interviews –Probleemanalyse + opzet berekening –Ontwikkeling Prototype
Interviews Probabilistisch Internet Actueel Individueel criterium Dwarsstroom Common sense Live bijsturen Veiligheid Extra uitvoer: kans op bodemberoering, visualisaties, terugkeer mogelijkheid Continu Inzicht in invoer
Opzet berekening Beschikbare gegevens –Waterstand –Vaargeul –Stroming –Voorspelling H E10 Tijpoort advies –Aanvraag –Scheeps- en ladingkarakteristieken Parameters: –Manoeuvreerruimte –Snelheidsregime –Individueel veiligheidscriterium –Dwarsstroomafsluitingscriterium
Opzet berekening Basis UKC Tijd-weg diagram Dwarstroom uitsluiting Tijpoort advies depth water level draught squat UKC
oktober 2007 – juni 2008 Rekenprototype
Rekenprototype Uitwerken rekenmethode Gegevens verzamelen Ontwikkelen rekenmethode Testen Koppeling PROTIDE / OCTOPUS
Rekenstappen Route en gegevens Mogelijke scheepsbewegingen Veilige tijdsintervallen per kilometerpunt Tijpoortadvies
Route en gegevens Waterstand Golven Stroming Vaargeuldiepte + richting Verhogingen
Mogelijke scheepsbewegingen Scheepskarakteristieken Ladingskarakteristieken OCTOPUS Scheepsbewegingen
Veilige tijdsintervallen 1 kilometer punt wanneer veilig? –Waterstand, geuldiepte en verondiepingen, koers, snelheid UKC –Squat reductie –Scheepsbewegingen –Kans op bodemberoering 20 km 8:009:0010:0011:0012:0013:00
Tijpoortadvies Het eerst mogelijke pad met minimale breedte:
Demonstratie
oktober 2008 – mei 2009 Plannen fase 3
Fase 3 Van prototype naar productie 1.Koppeling gegevens HMCN 2.Stabiliseren + puntjes op de i 3.Afstemmen proces en rechten 4.Strakke koppeling PROTIDE – OCTOPUS 5.Testen / ijken 6.Opleveren en inwerken 7.Schaduwdraaien
Planning / mijlpalen Start projectOktober 2008 Gegevens koppelingOktober / november 2008HMCN Afstemmen proces en rechten November / december 2008Allen Koppeling OCTOPUSNovember / december 2008Amarcon Opleveren / inwerkenFebruari 2009Allen SchaduwdraaienMaart – Mei 2009Allen
Discussie