1 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Paperless Customs Business Case
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Marketingplanning en -strategie
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
De werkgever als klant Workshop Effectief samenspel tussen gemeenten en werkgevers rondom participatie 13 maart 2013 Erwin Schut.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Glow Eindhoven.
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Financieel economische crisis, faillissementen, weinig start-ups, sociale bloedbaden, … Dagelijkse actualiteit!
Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Facility management en inkoop
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
strategie als een proces
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
1 Naiades en Logistiek Vlaanderen Naiades Opportuniteiten voor logistiek Vlaanderen Prof. Alex Van Breedam Vlaams Instituut voor.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Top 5 EU Luchthavens Passagiers 2004 (mln) “Heathrow verwerkt veruit de meeste passagiers ”
Het nut van Business Planning
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
50.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
KNP Factsheets Inrichtingsplan Oost Brabant
Ontwikkelingen die leiden tot unieke mogelijkheden voor funderend energieonderzoek en relocatie Rijnhuizen– missie “physics for energy” Samenleving– “sense.
Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
24/06/ Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Businessplan April 2012 International Airport Teuge
Loont investeren in DCIM?
De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL)
Degene die de presentatie verzorgt
Projectmanagement in de Vo
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Prettig met u Kennis-Maken
Internationale handel
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Titel van bedrijfsvergadering
Transcript van de presentatie:

1 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) F: +32 (0)

2 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Agenda  Inleiding  Kansen voor de vrachtluchthavenontwikkeling  Aanbevelingen

3 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Inleiding  Opdracht: potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer  6 strategische onderzoeksvragen

4 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Inleiding  3 onderzoeksfasen 1. Analyse van de rol van een regionale cargoluchthaven. 2. Evaluatie van de strategie van de luchthaven. 3. Aanbevelingen voor de positionering van de luchthaven.  Team: VIL, Universiteit Antwerpen, How-to Advisory

5 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling  Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie  Cargo stijgt sneller dan passagiers (4-7% per jaar)  Grotere vliegtuigen  Goederen met hoge waardedensiteit en tijdsgevoeligheid (halffabrikaten, wisselstukken, bederfbare goederen,…)  Cargo groeit samen met welvaart in Oost-Europa, Afrika (traditie Oostende), Midden-Oosten  Cargo groeit tussen West-Europa en Azië (incl. China)

6 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling  Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie  Maar voor Oostende…  Geen captive market in catchment area (unieke markt voor luchthaven)  Geen rendabele retourvrachten gegarandeerd  Concurrentiële luchthavens in catchment area (Luik, Zaventem, Luxemburg, Schiphol)  Wel:  Afzetpotentieel Zuid-Engelse markt  Mogelijke synergiekansen met nabijgelegen zeehavens

7 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp  32 luchthavens in 500 km rond Oostende  Oostende centraal in FLAP  Regionale vrachtluchthavens met integratoren (TNT, UPS, DHL)  Oostende groeit (4,4%) maar minder snel dan concurrenten (> 10%)  Franse regionale vrachtluchthavens (Vatry, Chateauroux, Rennes) groeien snel, met weinig milieurestricties Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

8 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp  Keuze voor een vrachtluchthaven op basis van: 1. Strategische ligging (vraag, waardetoevoegende activiteiten,…) 2. Goed uitgebouwde infrastructuur met spare capacity 3. Kwaliteitsvolle dienstverlening (douane, omdraaitijden,…) 4. Concurrentiële tarieven (landings- en parkeergelden,…) 5. Gunstig (inter)nationaal rechtskader (milieuwetgeving, 24u,…) 6. Agressieve doelgerichte marketing en gunstig imago  Opportuniteit voor regionale luchthavens:  Verzadiging van de grote hubs aan land- en luchtzijde  Gepersonaliseerde service en goedkopere tarieven Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

9 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Sterkten van de luchthaven van Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

10 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Zwakten van de luchthaven van Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

11 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Luchthaven Oostende zit gevangen in haar huidige organisatie structuur  Zeer beperkte commerciële en financiële slagkracht (beperkt budget, ambtenarenstatuut, luchtzijde eerder dan landzijde, gronden,…)  Enkel in 2004 positieve operationele cashflow, daarvoor was werkingsdotatie noodzakelijk.  Cash uit operaties onvoldoende om uitgaven voor investeringen te dekken. Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

12 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Gebrek aan visie en draagvlak ondermijnt het ontwikkelingspotentieel van cargoluchthaven Oostende  Positieve kijk van het ruimere bedrijfsleven  Maar: heersende ‘onzekerheid’ tengevolge van onduidelijk overheidsbeleid belemmert (bedrijfs)beslissingen  Noodzaak voor tweerichtingsrelatie tussen luchthavenontwikkeling en leef- en woonkwaliteit Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

13 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  De huidige focus op het aëronautische is eerder eenzijdig en gaat voorbij aan andere marktkansen voor de (cargo)luchthaven  Aandacht voor lucht- én landzijde en de geïntegreerde transportketen  Afhankelijkheid van te weinig spelers (bv. MK Airlines) Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling

14 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Snel een minimale ambitie voor de verdere luchthavenontwikkeling inzake cargo neer te leggen; enkel groeiopties Aanbevelingen  

15 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende  Aligneren met de 6 strategische randvoorwaarden voor een gateway Aanbevelingen

16 VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) F: +32 (0)