RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden
Mensen raken niet gestoord door dingen en gebeurtenissen zelf, maar door de manier waarop ze er tegenaan kijken! Handboek voor leraren RET
A Gebeurtenis (echt of bedacht) C Gevoelens & gedrag B Ideeën & gedachten (wat we tegen onszelf zeggen) Het ABC-schema van RET Handboek voor leraren RET
ABC van gedrag gebeurtenisgedachtegevoel gedrag gevolg Handboek voor leraren RET
zelfonderschatting perfectionisme angst voor afwijzing rampgedachten opgelegde normen generaliseren invullen van reacties voor anderen irrationele gedachten Handboek voor leraren RET
Ik ben dom. Ik ben een slappeling. zelfonderschatting perfectionisme angst voor afwijzing rampgedachten opgelegde normen generaliseren invullen van reacties voor anderen Handboek voor leraren RET
zelfonderschatting perfectionisme angst voor afwijzing rampgedachten opgelegde normen generaliseren invullen van reacties voor anderen Ik moet de beste zijn. Ik mag geen fouten maken. Handboek voor leraren RET
zelfonderschatting perfectionisme angst voor afwijzing rampgedachten opgelegde normen generaliseren invullen van reacties voor anderen Ik wil geen ruzie, dus ik houd mijn mond. Ik wil dat hij mij aardig vindt, dus ik doe alsof ik het met hem eens ben. Handboek voor leraren RET
zelfonderschatting perfectionisme angst voor afwijzing rampgedachten opgelegde normen generaliseren invullen van reacties voor anderen Dit zal ook wel weer mislukken. Als ik deze klus niet afkrijg, word ik ontslagen. Handboek voor leraren RET
zelfonderschatting perfectionisme angst voor afwijzing rampgedachten opgelegde normen generaliseren invullen van reacties voor anderen Goede kinderen staan altijd voor hun ouders klaar. Vriendschap is onbaatzuchtig. Handboek voor leraren RET
zelfonderschatting perfectionisme angst voor afwijzing rampgedachten opgelegde normen generaliseren invullen van reacties voor anderen Iedereen vindt mij dom. Niemand luistert ooit naar mijn mening. Handboek voor leraren RET
zelfonderschatting perfectionisme angst voor afwijzing rampgedachten opgelegde normen generaliseren invullen van reacties voor anderen Mijn baas wordt vast boos als ik het niet met hem eens ben. Als ik mijn mening zeg, is mijn collega teleurgesteld in mij. Handboek voor leraren RET
Ik ben dom. Dit zal ook wel weer mislukken. Ik mag geen fouten maken. Als ik de opdracht niet afkrijg, denkt hij vast dat ik lui ben. Als ik nee zeg, vindt hij mij niet aardig. Hoe rationeel zijn deze gedachten? Ben ik dom of heb ik iets doms gedaan? Hoe weet ik dat zo zeker? Ging het ook wel eens goed? Welke feiten wijzen op een mislukking? Waar staat dat? Wie zegt dat? Hoe weet ik dat hij dat denkt? Hoe weet ik zo zeker dat dit zo is? Waarom moet hij mij aardig vinden? Handboek voor leraren RET
ABCDE-model Handboek voor leraren RET de knoop ontwarren
1positief geformuleerd positief 2binnen eigen controle, in stappen iets dat je zelf kan doen 3zintuiglijk waarneembaar zichtbaar 4context helder wie, wat, waar en wanneer 5ecologisch verantwoord brengt geen onnodige schade toe Criteria welgevormde doelen Handboek voor leraren RET