| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde 06-11-2015 DUURZAAMHEID VERDIENT GOED BESTUUR Lobbycratie: democratie zonder burgers?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Waar een wil is, is een tunnel”
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
VvEs met Energie VvE’s en duurzaamheid Carolien Hoogland en
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
De rekenkamer van Venlo
Risico’s en gevaren van techniek
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 4.2.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Over de dunne scheidslijn tussen
Tien lessen uit het Noorden
Parlementaire democratie
Besluitvorming.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Dertig jaar na Uniser-affaire
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Omzetten van input naar beslissing
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Betrokkenheid op de werkvloer
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Draagvlak CAO Niels Jansen 18 juni 2014 Opening door Hans Bo Het belang van collectieve arbeidsvoorwaardenvorming ‘ Mijn stellige overtuiging is dat.
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
4.1: Het parlement is baas boven baas
Actiegroep Velserbroek-Oost Inspreken op procedures woonvisie, structuurvisie en woningbouw Velserbroek 25 november 2003.
Handreikingen voor dossieroverstijgend risico- en veiligheidsbeleid Consistent maatwerk.
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Juridische bescherming van dijkrelicten
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Effecten van transparant welstandstoezicht, buurtbudgetten en referenda op de door burgers waargenomen afstand tot het bestuur.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
Lastige situaties bij het coachen van groepen
|Datum faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Toekomstbestendig Goed Bestuur Openbaar Bestuur en het verdienen.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Burgerinitiatieven en lokaal draagvlak Energienetwerk Zuid-Holland bruist Adviesbureau Windhart draagvlak en burgerparticipatie Lex Arkesteijn – Lex Arkesteijn.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde Democratische Aspecten van Besluitvorming Lobbycratie: via doordrukmacht.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Nukubu / Nimby De rol van de lastige burger en de lokale democratie Een verhaal van uit de basis.
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Inleiding Meerwind 20 april 2016 Een visie zonder plan is een droom.
Jaarverslag Inleiding 2.OR en communicatie 3.Onderwerpen 4.Advies en instemmingsverzoeken 5.Kennis en scholing OR 6.OR en samenwerking met andere.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
De Responsieve Rechtsstaat
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
Omgevingsproces Ternaard
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
Van beleid tot regelgeving
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
MEIERIJSTAD 8 juni 2018 Fusiegemeenten ontstaan per
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

| faculteit rechtsgeleerdheid staatsrecht bestuursrecht bestuurskunde DUURZAAMHEID VERDIENT GOED BESTUUR Lobbycratie: democratie zonder burgers? Symposium Kennisnetwerk Lokaal 13 6 november 2015, Gieten prof. dr. Herman Bröring 1

Onderwerp  NIET: de voor- en nadelen van windenergie o Eigen opvatting: We moeten hoog nodig naar duurzame energievoorziening. Windenergie draagt bij, ondanks hoge kosten en beperkt rendement. Alternatieven scoren vooralsnog slechter. En we staan nog ver van 20 % duurzaam…  WEL: het besluitvormingsproces o Theorie over goed bestuur o Praktijk van falend bestuur o Stand van zaken o Hoe kan het beter? 2

Begrippen en eisen  Democratie o Regelmatige verkiezingen, maar ook o Openheid, eerlijkheid, actieve infoverstrekking  Vertrouwen o De mens als sense-maker: wil weten en begrijpen o Trust / Confidence TRANSPARANTIE & COMMUNICATIE  Eis van goed bestuur o Beginselen van behoorlijk bestuur o Ombudsnorm o Kwaliteitshandvest Rekenkamers o Code interbestuurlijke verhoudingen  Eis van maatschappelijk verantwoord ondernemen 3

Hamvragen  WAT IS WAAR? OMSTREDEN! o Nut en noodzaak windenergie o Geluidshinder, slagschaduw, visuele hinder o Gezondheidsschade o Waardedaling huizen  WAT IS RECHTVAARDIG? OMSTREDEN! o Verdeling lusten en lasten, onder erkenning dat zowel boeren (gezonde bedrijfsvoering) als burgers (ook Nimby- zorgen zijn te respecteren) redelijke belangen hebben o Subsidiëring energie uit steenkool o Duurzaamheidsopslag energierekening WEDERZIJDS BEGRIP, TOLERANTIE, AGREEMENT TO DISAGREE 4 Niklas Luhmann

Oplossingrichting  WEL CONSENSUS OVER BESLUITVORMINGSPREMISSEN  Bevoegdheid o Wie, waarover?  Zorgvuldige voorbereiding o Inspraak (‘voice’)  Deugdelijke motivering o Duidelijke, tijdige uitleg  Verantwoording o Politiek, bestuurlijk; tegenover rechter 5 TRANSPARANTIE & COMMUNICATIE Niklas Luhmann

(Distributieve en) Procedurele rechtvaardigheid  Dragen procedures bij aan acceptatie beslissingen?  Distributieve rechtvaardigheid het belangrijkst o Maar verdeling lusten-lasten blijft altijd omstreden o Te accepteren dat nooit iedereen helemaal tevreden is  Procedurele rechtvaardigheid ook belangrijk o Goede procedures helpen om ongunstige beslissing te aanvaarden (ten minste serieus genomen) o Slechte procedures maken ongunstige beslissing nog minder aanvaardbaar (probleemverergering) Allan Lind, Tom Tyler 6

Falende besluitvorming op basisniveau TRANSPARANTIE & COMMUNICATIE  Wie is bevoegd, verantwoordelijk en aanspreekbaar? o Minister bevoegd (?RCR?), maar afwezig  Wie is de aanvrager (‘initiatiefnemer’)? o Anoniem en afwezig  Welke procedures? Wat wanneer aan de orde? o Voor de burger onduidelijk. Idem “inspraak”  Hoorplicht (‘voice’) o Oprecht luisteren naar de burgers? Tijdig of achteraf?  Motiveringsplicht o Kenbaar, duidelijk, begrijpelijk? Eerlijk?  Initiatiefnemers: motivering = motivatie? 7

Falende communicatie: gescheiden werelden FormeelInformeel EZProvincie, gemeenten InitiatiefnemersBewoners 8 ‘Overleg’ tussen EZ en provincie en gemeenten, maar overigens geen serieuze communicatie tussen actoren uit beide kolommen. Desinteresse EZ (heeft uitsluitend oog voor de energiedoelstelling) en initiatiefnemers (gaan voor de subsidies) voor actoren rechter kolom. Geheime overeenkomsten tussen EZ en initiatiefnemers? Daarom evt dreiging met schadeclaims (‘grondposities’)?

Falende inspraak: de wassen neus  Beleidsverrijking: nee o Terug, vooruit en opzij wijzen o Besluitvormingsfuik  Draagvlakvergroting: in tegendeel o Geen transparantie Rolonduidelijkheid overheidsactoren Anonimiteit en afwezigheid initiatiefnemers Veel inhoudelijke info blijft verborgen o Geen bespreking lusten en lasten (dus spookverhalen?!)  Public mediation: juist conflictopwekkend  Motie dd 3 September 2015, , nr. 57 o Verzoek aan regering om zich aan wet te houden… 9

Falende verantwoordelijkheid: afschuifgedrag  Zorg voor vertrouwen en legitimiteit van (vermeend) bevoegd gezag (EZ) naar buiten spel gezette decentrale overheden o ‘Mede-overheden’ o Waarvan tweetal nu kort geding tegen Staat overweegt…  Zorg voor vertrouwen en legitimiteit van overheid naar initiatiefnemers (van publiek naar privaat) o Vb brief van EZ dd 8 juli 2010 aan Raedthuys, nav verzoek toepassing RCR: “Tevens bent u in eerste instantie verantwoordelijk voor het verkrijgen van draagvlak voor het project in de regio.” o Van dit laatst vrijwel niets terecht gekomen…  Besluitvormingsfuik impliceert verwijzing naar eerdere, mogelijk onvolledige besluiten o Deel-aspecten kunnen tussen tussen wal en schip raken 10

Falende communicatie: langs elkaar heen  Overheid probeert argumenten bewoners te weerleggen door te verwijzen naar noodzaak verduurzaming (idem initiatiefnemers)  Zo wordt voorbij gegaan aan wat bewoners dwars zit: o Vrees voor hinder, waardedaling o Verdeling lusten en lasten  Lokale hinder framen als Internationaal duurzaamheidsvraagstuk  Overheid neemt afstand van belevingswereld bewoners en neemt hen zo niet serieus: “Het is voor u even slikken.” 11

ONVOLDOENDE TRANSPARANTIE & COMMUNICATIE Waarom in vredesnaam, gezien wat we al lang weten? De niet- lerende overheid. En hoe hadden de initiatiefnemers het gedacht?  Voor wie meent dat democratie meer omvat dan verkiezingen: ondemocratische besluitvorming  Burgers en decentrale bestuurders en raadsleden voelen zich miskend  Rijksoverheid en initiatiefnemers zijn in hun perceptie onbetrouwbaar gebleken  Verstoorde bestuurlijke en sociale verhoudingen 12

Mogelijke verklaringen 1)Windenergiedoelstelling voor EZ heilig: alles moet wijken 2)Alleen zaken met initiatiefnemers (kleine groep, parallel belang) 3)‘Haagse stolp’, ‘Den Haag vs regio’ 4)De overheid wantrouwt burgers: “Die roepen alleen ‘nimby’” 5)EZ vindt draagvlak bij parlement en lobbyclubs voldoende 6)EZ is niet geïnteresseerd in ‘softe’ aspecten als vertrouwen burger 7)Terwijl BZK geen tegenwicht weet te bieden 8)En VNG zich aan EZ heeft gecommitteerd (Energieakkoord) 9)Complexe materie enerzijds, menselijk tekort anderzijds 13

Radicalisering  Hardere acties in de Veenkoloniën  Radicalisering past in algemene trend (cf vluchtelingenopvang, bewoners N-O Groningen)  Onvoldoende wederzijds begrip, tolerantie, agreement to disagree  Overheid werkt dat in de hand door onvoldoende aansluiting te zoeken bij belevingswereld burger  “Over u, zonder u.” 14

Achterhoedegevechten  Kort geding B-O en AH tegen Staat (RCR) o Met reële argumenten; maar zo al succes, dan kom je bij de provincie uit, en die heeft het evenmin goed gedaan Aanwijzingsbesluit beperkt gemotiveerd (cf evaluatie Houten) Onverhoeds beide gemeenten aangewezen Te weinig locatieruimte aangewezen Veel over lusten en lasten geroepen, zonder resultaat  Klacht bij Nationale ombudsman o Maar het gaat vooral om (gebrekkige) politiek  Gebiedscoördinator o Is echter slechts verkenner, zonder enige macht  Aarhus-klacht 15

Hoe verder? Algemeen I  Doen wat we al lang weten TRANSPARANTIE & COMMUNICATIE o Open en eerlijk zijn o Bestuursrecht toepassen naar zijn bedoelingen (ipv technocratisch bestuur) o Aansluiten bij belevingswereld burger  Omgevingswet: o Deels privatisering ruimtelijke ordening en inspraak… o Vertrouwen in initiatiefnemers…  Niet zonder sterke, democratische overheid o Neem je verantwoordelijkheid! o Voer regie ! 16

Hoe verder? Algemeen II  Subsidiariteit  Regionale energie-opdrachten  Zoveel mogelijk bottom-up, vanuit bevolking (cf de start in Friesland, door politieke partijen getorpedeerd…)  Tevoren duidelijkheid over verdeling lusten en lasten  Inzet onafhankelijke procesbegeleider / voorzitter (oa bij informele inspraak)  Zichtbare betrokkenheid bevoegd gezag  Zichtbare betrokkenheid initiatiefnemers, onder overheidsregie (cf evaluatie Houten)  Kies voor individuele ipv louter collectieve compensatie (cf evaluatie Houten)  Zorg voor reële en handhaafbare afstands- en geluidsnormen (cf evaluatie Houten) 17

Hoe verder in onze casus? I  Gemeentelijke medewerking vergunningverlening? o Leges? o Maatwerkvoorschriften (geluid, slagschaduw, lichtschittering) ? Marginale betekenis Gemeentelijk of ander niveau Noodzaak maatwerkvoorschriften bevestigt dat locatie verkeerd is aangewezen Cf evaluatie Houten o Welstand?  Vertrouwen komt te voet en gaat te paard o Deelname aan Omgevingsraad nu niet opportuun (en kan ook zonder gemeente; cf Hollandse Kroon / Wieringermeer) o Eerst diagnosticeren en uitpraten wat is misgegaan 18

Hoe verder in onze casus? II  Voldoende afstand aanhouden (>1 km), anders schrappen  Tekort opvangen door o Solarparken o Turbines elders in de provincie  Compensatie burgers (individuele voordeel, bv glasvezel)  Voorbereiding op handhaving (RUD?)  Grootste knelpunt is het aanzien van het landschap; daarom o Geen verschillende typen turbines o Toplichten met onderkapping of radarsysteem 19

Slot  DUURZAAMHEID VERDIENT GOED BESTUUR  TRANSPARANTIE EN COMMUNICATIE  Geen loze kreten  De beste bedoelingen & Het menselijk tekort  Eigen inschatting en opvatting o Kort na 2020 zullen de turbines in de Veenkoloniën staan o Maar er moet nog het nodige worden aangepast o Daarom zullen EZ en provincie moeten bewegen en niet slechts nav zienswijzen rijksinpassingsplan 20