RoboCup Junior Bouwen van een robot voor de RCJr lessen Versie 03-02-2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meten met de multimeter
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
De plattegrond.
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Uiltje- Hoot hoot! Nodig: Stofschaar Stof Plastick zakje van de c1000
Een digitaal verhaal maken
tattoo tatto + + +veelgestelde vragen over tatoeages+ + +
Hoe jij de perfecte nagels krijgt
De wisselschakeling..
Toekomst Huishoudelijk proces: De was
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Techniek: Een Brug Te Ver
Deel 2. Zomaar weer een foto. Niks bijzonders te vermelden.
Techniek en gezichtsbedrog
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Temperatuur en volume Uitzetten of krimpen
Klik na afloop rechtsboven op X om terug te keren naar deze animatie.
Tekenen.
PIR sensor.
Techniek en gezichtsbedrog bovenbouw Montessorischool Stad
Maak zelf papier Papier maken is helemaal niet zo moeilijk.
3T Nask1 Hoofdstuk 3 Het Weer
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Powerpoint Presentatie Wielen Rijgen.
Solar Influences Data analysis Center / Royal Observatory Belgium Waarom zonnetelescopen boven op een toren plaatsen? Wat is deze vreemde structuur?
Mini Uil Extra nodig: Het zelfmaakpakket bevat alles om dit mini hangertje te maken! Zie wubbel.wordpress.com/zelfmaakpakketten Stofschaar Strijkijzer.
Deel 4. Bijna alle lak verwijderd. Over een paar dagen gaan we beginnen met het dak in de hechtprimer te spuiten.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Molecuulbouw en stofeigenschappen
De voetbalschoen.
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Online filmpjes maken. (
Gevorderde PROGRAMMeer Les
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Nu is het plan om een map op een van de 2 computers te plaatsen en die te simpel te delen naar die andere computer ook wel SFS (Simple File Sharing) genoemd.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Trouble shooting voor het printen. Reservoir: 1) Er zit een coating in het reservoir, zodat bij het printen geen materiaal aan het platform hecht en niet.
Woordjes leren.
Trillingen Klik op de pijltjes van je toetsenbord om naar de volgende of vorige dia te gaan. Hallo allemaal, we gaan het hebben over: dubbelklik.
RoboCup Junior Bouwen van een robot Voor de NXT Versie
Talent in Ontwikkeling
Opbouw Rescue Robot behorende bij Lego Mindstorms 9797 Hoofdstuk 1. Basis 2. Ultrasone sensor 3. Lichtsensoren 4. Blikjesvanger 5. Draadhouder 6. Motoren.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Maken van een Egyptisch of staaf boeket
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
Objecten oppakken en verplaatsen
SCHAAL in toepassingssituaties
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
Gevorderde programmeer les
Gevorderde PROGRAMmeer Les
Door Maresa, Mila en Isabel
Van Opdracht tot Website
Omgaan met een rollator
Mechatronica Hoe beweegt een robot.
NSCCT Instructie groep 6
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
SCHAAL in toepassingssituaties
De Open Wijchense Sjoel Kampioenschappen
ROBOROBO.
NSCCT Instructie groep 6
Leren programmeren met Scratch
Voetbalshirtje vouwen
Transcript van de presentatie:

RoboCup Junior Bouwen van een robot voor de RCJr lessen Versie

Introductie Met dit ontwerp kunnen drie verschillende versies worden gebouwd: RoboDance robot RoboRescue robot RoboSoccer robot Bouw eerst de basisrobot Voeg daarna extra sensoren toe voor de betreffende wedstrijd

Bouwen van de robot 1.Motor Basis 2.Aandrijving 3.Sensoren 4.De RCX houder 5.De Bumpers 6.Bumper sensoren 7.Verschillende versies

Stap 1 We maken eerst de basisplaat

Stap 2 Draai de plaat om

Stap 3 En bevestig de glijders aan de onderkant

Stap 4 De gladde glijders worden hierop gemonteerd Dit zijn ronde zwarte noppen die op de twee hoeken worden gemonteerd Ze konden niet in de tekening worden opgenomen

Stap 5 We maken nu een rand om de basisplaat heen

Stap 6 En maken deze wat hoger Let op het verspringen zodat de constructie stevig wordt

Stap 7 Plaats nu de motoren en de kroonwielen

Bouwen van de robot 1.Motor Basis 2.Aandrijving 3.Sensoren 4.De RCX houder 5.De Bumpers 6.Bumper sensoren 7.Verschillende versies

Stap 8 We gaan nu de tandwielboxen maken Daarvoor hebben we voor iedere kant deze onderdelen nodig en enkele asjes.

Stap 9 Monteer de tandwielen en de asjes zodat het geheel in de basis kan worden gemonteerd

Stap 10 Plaats de tandwielen nu in de basis Let goed op dat alles soepel loopt en niet tegen elkaar aan zit Je moet de assen met de hand kunnen draaien

Stap 11 Maak nu dezelfde constructie in spiegelbeeld voor de andere kant Kijk opnieuw of er niets aanloopt

Stap 12 Monteer nu de wielen

Stap 13 En plaats een paar platen op de tandwielkast ter versteviging We gaan nu zorgen dat de sensoren kunnen worden gemonteerd

Stap 14 We bevestigen een paar platen ter versteviging

Stap 15 Daar bovenop bevestigen we nog een plaat van dezelfde grootte

Bouwen van de robot 1.Motor Basis 2.Aandrijving 3.Sensoren 4.De RCX houder 5.De Bumpers 6.Bumper sensoren 7.Verschillende versies

Sensoren We hebben nu de basisrobot klaar maar moeten de sensoren gaan plaatsen. Dit is helemaal afhankelijk van de wedstrijd waaraan de robot moet mee gaan doen. Voor Dansen heb je alleen een sensor nodig die naar beneden kijkt als je de zwarte streep wilt kunnen zien. Voor Rescue moet je twee sensoren hebben die naar beneden kijken. Je kunt van de volgende stappen er dus misschien enkele overslaan als je de sensoren niet nodig hebt.

Stap 16 We monteren nu twee lichtsensoren en zorgen ervoor dat de draden door de uitsparing aan de zijkanten gaan. Deze sensoren zijn nodig voor voetbal

Stap 17 We gaan nu de lichtsensor monteren die naar beneden kijkt Plaats de sensor op het hoekstukje en monteer het geheel in de uitsparing Deze sensor is ook nodig voor dansen

Stap 18 De sensor is nu in de basis opgenomen maar moet nog vastgezet worden

Stap 19 De sensor is nu vastgezet

Stap 20 We gaan nu de balgeleider maken Deze is alleen nodig voor voetballen Zoek de bijgaande onderdelen

Stap 21 Zet de balgeleider in elkaar

Stap 22 * Monteer de balgeleider onder de lichtsensoren

Stap 23 Je robotje ziet er nu zo uit: Het heeft een balgeleider En drie lichtsensoren We gaan nu zorgen dat we de RCX erop kunnen monteren

Bouwen van de robot 1.Motor Basis 2.Aandrijving 3.Sensoren 4.De RCX houder 5.De Bumpers 6.Bumper sensoren 7.Verschillende versies

Stap 24 Vul aan de achterkant de strip op zodat deze gelijk komt met de motoren Monteer dan twee lange beams aan de zijkanten

Stap 25 Dit vormt nu de basis voor een houder, waar we de RCX in kunnen passen We doen dit op zo’n manier dat we de RCX er gemakkelijk uit kunnen halen om bij de batterijen te kunnen

Stap 26 We maken nu aan een kant een steun aan de zijkant.

Stap 27 En doen datzelfde aan de andere kant.

Stap 28 Zodat we nu aan beide kanten een steun voor de RCX hebben gemaakt.

Stap 29 We bevestigen nu twee asjes, en de RCX kan geplaatst worden.

Stap 30 De RCX pas hier precies tussen, maar kan er ook gemakkelijk weer uit worden gehaald. Daarna is het simpel om de batterijen te verwisselen zonder je robotje te demonteren

Stap 31 Bevestig nu de kabels van de motoren op de A en C poort. De sensoren worden op de 1, 2 en 3 poorten aangesloten

Bouwen van de robot 1.Motor Basis 2.Aandrijving 3.Sensoren 4.De RCX houder 5.De Bumpers 6.Bumper sensoren 7.Verschillende versies

Stap 32 We maken nu een opzet voor een bumper die ervoor gaat zorgen dat de robot niet tegen andere robots of de wanden aanbotst. We maken eerst de basis

Stap 33 We zorgen ervoor dat de bumper op de juiste hoogte komt.

Stap 34 We maken nu een dwarsbalk waarop de sensoren worden bevestigd

Stap 35 Er komen in totaal 4 druksensoren Hiermee kunnen we obstakels aan de voorkant en de zijkanten detecteren

Stap 36 De middelste sensoren worden verstevigd

Stap 37 We maken nu een as vast aan de sensoren aan de beide buitenkanten

Stap 38 En aan de binnenste sensoren maken we een constructie waar ook een asje op gemonteerd kan worden

Stap 39 We monteren asjes in alle vier de sensoren

Stap 40 We zorgen dat alle asjes even ver uitsteken en monteren er dan een beugel op en zetten deze met een borgring vast

Stap 41 Op deze beugels monteren we een busje

Stap 42 En we maken van twee identieke balkjes een tuimelaar, die vrij kan bewegen in het busje.

Stap 43 De tuimelaars hangen nu onder de busjes

Stap 44 We maken nu een stop, zodat de tuimelaar maar een kleine beweging kan maken

Stap 45 Onderaan de tuimelaars maken we een asje vast dat aan de ene kant een busje heeft en aan de andere kant een asje

Stap 46 Aan dit asje maken we nu de bumpers vast

Stap 47 Let op hoe de bumpers bewegen en de sensoren aan de voorkant en zijkanten kunnen indrukken

Bouwen van de robot 1.Motor Basis 2.Aandrijving 3.Sensoren 4.De RCX houder 5.De Bumpers 6.Bumper sensoren 7.Verschillende versies

Stap 48 We monteren nu de bumper op de robot

Stap 49 Zo ziet de compleet gemonteerde robot eruit We gaan nu de sensoren aansluiten

Stap 50 We sluiten de druksensor op de hoek direct aan op de druksensor in het midden Dit lijkt wat vreemd maar we gaan twee sensoren samen op dezelfde poort aansluiten

Stap 51 Daarna sluiten we die dubbele sensor aan op poort 3. Daardoor zijn er nu drie sensoren op poort 3 aangesloten

Stap 52 We doen datzelfde bij de sensoren aan de andere kant op poort 1

Dubbele sensoren De lichtsensoren geven altijd een waarde terug die de lichtsterkte aangeeft. Bijvoorbeeld tussen 0 en 90 procent Een druksensor geeft altijd een waarde van 0 of 100 procent aan Daardoor kunnen we beide sensoren op dezelfde poort aansluiten

Bouwen van de robot 1.Motor Basis 2.Aandrijving 3.Sensoren 4.De RCX houder 5.De Bumpers 6.Bumper sensoren 7.Verschillende versies

Basis robot Dit is de basisrobot, die we voor de verschillende wedstrijden kunnen gebruiken

Dans robot Voor de danswedstrijd gebruiken we de basisrobot Deze heeft alleen de onderste lichtsensor Het frame kan gebruikt worden om er onderdelen op te bevestigen

Rescue Robot Rescue kan gedaan worden met de basisrobot Als je twee sensoren gebruikt kan je robot veel sneller het parcours afleggen

Voetbal Robot De voetbal robot is de meest uitgebreide In plaats van een bumper kun je de robot ook voorzien van een dribbelaar Die zul je zelf moeten maken