© 2012 Deloitte The Netherlands Grondbeleid, grondexploitaties en crisis Sturing en beheersing vanuit de Raad van Delft ? 19 april 2012 Drs. F.J.M. ten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een toekomst voor woonwijk “Reeve” in IJsseldelta-Zuid?
Advertisements

Financien Planning & Control
Workshop raadsleden en commissieleden
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Fakton.
Visie op de ambities van Brainport
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
RESEARCH EN ADVIES RIGO RESEARCH EN ADVIES DE RUYTERKADE AC AMSTERDAM Geurt Keers Grondbedrijven: aan.
Vereniging van Grondbedrijven - Congres 2 juni 2010 Ad Fundum Prof.mr. Friso de Zeeuw Praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft Directeur Nieuwe.
Bestuurlijk overleg gemeente Amersfoort
Voortgangsrapportage Collegewerkprogramma juni 2011.
R EKENEN MET MAATSCHAPPELIJK V ASTGOED Henk de Kok Assetmanager winkels, horeca, bedrijfsruimten en kantoren Stadsontwikkeling Rotterdam 19 december 2011.
Technische toelichting MPG Aanleiding en opbouw 1.Functie MPG 2.Algemeen financieel beeld gebiedsontwikkeling 3.Aanzuivering Algemene Reserve.
Financiële positie Grondbedrijf Voorlopige Prognose 2016 Adviescommissie
GREXEN presentatie gemeenteraad 4 juni 2014 Harry van Dongen, hoofd vastgoed Jiri van den Berg, planeconoom.
Inzicht in gemeentefinanciën
Hand-out Gemeentefinanciën 8 oktober 2012 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
4 juni 2015 presentatie aan de Raad over: (concept) Jaarrekening e Bestuursrapportage 2015 Voorjaarsnota 2015.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
INBRENGWAARDE Uitvoering van staand beleid. Besluit van de Raad d.d. 30 juni 2010 en 31 mei 2011 Richtlijn inbrengwaarde. Met het openen van de grondexploitatie.
“Stresstest 2013” Update van een financieel beeld van de gemeente Dordrecht – Jaarrekening 2013.
Risicomanagement gemeente Delft 8 december Risicomanagement Doel Opzet Werking Voorbeelden Conclusies Thema: model grondexploitaties.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Jaarrekening en Jaarverslag 2011 R&A-commissie, 14 mei 2012.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Caspar Boendermaker Wissenkerke, 26 september 2013 Afwegingen MFA / Stadspolder.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Prognose Grondbedrijf Financiële positie per Adviescommissie
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2014 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2013 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
14 februari 2012 Woningbouwprioritering Landerd ?.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Hand-out Gemeentefinanciën 16 april 2014 “Inzicht verkrijgen kost tijd, geen inzicht hebben kost kapitalen” Kennisveld Geld - Gemeente Delft 1.
“GOED JAAR ONDANKS ENKELE TEGENVALLERS” Jaarverslag 2011.
GRP VI ( ) Gemeentelijk Rioleringsplan. Gemeentelijke zorgplicht watertaken: Zorgen voor een doelmatige inzameling en een doelmatig transport.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Planning & Control cyclus Bestuursrapportage 2011 Themabegroting 2012 Lokale lasten (belastingdruk) TECHNISCH BERAAD 3 NOVEMBER 2011.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Op weg naar een financieel gezond Gouda ‘Op weg naar een financieel gezond Gouda’ Alternatieve begroting/beleidsvoorstellen e.v.
Voortgang projecten. Inhoud 1.Richting kiezen en daarna 2.Gebiedsontwikkeling oude en nieuwe stijl 3.Nieuwe ontwikkelvisie Dordrecht 4.Rolneming projecten.
AHAD vervolg1 Vervolg besluitvorming bezuinigingen Alle Hens aan Dek raadsbijeenkomst 2 februari 2010.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
Herwaardering Grondposities Presentatie 6 december 2012.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bevindingen jaarrekeningcontrole 2010 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1 Auditcommissie.
Financiële positie Grondbedrijf Prognose 2014 Adviescommissie
Woningbedrijf Oirschot Privatiseren of handhaven vanuit financieel perspectief 16 januari 2007 Henk van Rens Leon van den Hoogen.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Voorlopige bevindingen jaarrekeningcontrole 2015 Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser.
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Financiële positie Grondbedrijf
Financiële positie Grondbedrijf
Jaarrekening juni 2017, Zeewolde
“Stresstest” Een financieel beeld van de gemeente Dordrecht Dordrecht, Rein-Aart van Vugt 13 December 2017.
Grondexploitaties Landerd
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Financiële positie Grondbedrijf
Introductie Dordtse P&C cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Planning & control in de gemeente Bunnik
Accountantsverslag 2017 / Pre-audit 2018
Transcript van de presentatie:

© 2012 Deloitte The Netherlands Grondbeleid, grondexploitaties en crisis Sturing en beheersing vanuit de Raad van Delft ? 19 april 2012 Drs. F.J.M. ten Have – Deloitte Real Estate Advisory

© 2012 Deloitte The Netherlands 2 Agenda 1.Grondbeleid 2.Rollen en sturing 3.Grondexploitaties 4.Financiële effecten crisis bij gemeentelijke grondbedrijven 5.Financiële bijstellingsmogelijkheden 6.Informatievoorziening Doel en agenda

© 2012 Deloitte The Netherlands Grondexploitaties bevatten omvangrijke risico’s 3 Gemeente Delft programmabegroting 2012 (& Grondbeleid) : Boekwaarde (geinvesteerd vermogen) per 1/1/2012 € 61,9 mln. Totaal nog te maken kosten grondexploitaties: ± € ? mln. Totaal nog te realiseren opbrengsten grondexploitaties: ± € ? mln. Reserve gebiedsontwikkeling per 1/1/ 2012 € 16,7 mln Voorzieningen negatieve plannen € 26,7 mln. “Raming boekwaarde per 1/1/2013 € 55 mln en per 1/1/2014 € 50,6 mln.; afname doordat verwachte Grondopbrengsten, met name in Harnaschpolder, groter zijn dan nog te maken kosten” (!!??)

© 2012 Deloitte The Netherlands 1. Grondbeleid 4

© 2012 Deloitte The Netherlands Definiëring en doelstelling 5 Grondbeleid: Is een afgeleide van ruimtelijke doelstellingen en schetst de instrumenten die door de overheid worden ingezet om de ruimtelijke doelstelling te verwezenlijken, evenals de wettelijke, beleidsmatige en financiële kaders en de te verwachten risico’s. Wat is de ruimtelijke opgave in de gemeente Delft (o.a. woningbouw, kantoren, bedrijventerreinen etc.)? Doelstellingen afzetten tegen afzetmogelijkheden; confronteren met programmering in plannen, op niveau van project, programma en regio 1. Grondbeleid

© 2012 Deloitte The Netherlands Vormen van grondbeleid 6 1. Grondbeleid

© 2012 Deloitte The Netherlands 2. Rollen en sturing 7

© 2012 Deloitte The Netherlands Rollen, taken, bevoegdheden en sturingsmomenten 8 Gemeenteraad stelt kaders op hoofdlijnen (Nota Grondbeleid) Gemeenteraad toetst het werk van het College van B&W d.m.v. de paragraaf Grondbeleid bij de jaarrekening (art. 16 BBV). 2. Rollen en sturing

© 2012 Deloitte The Netherlands Rollen, taken, bevoegdheden en sturingsmomenten 2. Rollen en sturing 9

© 2012 Deloitte The Netherlands Sturing mogelijk maken: informatievoorziening Informatie om te kunnen sturen: Hoe en welke kaders & uitgangspunten stelt de raad t.a.v.: programma, planning, uitgifteprijzen, parameters, grondprijzen Transparantie: risico’s, winstneming, grondposities inzichtelijk? Waar, hoe en welk kostenverhaal bij private ontwikkelingen? Wanneer en hoe informeren: Kaders: BBV en optioneel Nota grondbeleid, financiele verordening ex. 212 GW Grondnota (onderdeel & grondbeleid) P&C cyclus Vaststellen grondexploitaties Naar de raad bij majeure wijzigingen of herzieningen (bestuurlijke besluitvorming moet voorafgaan aan planaanpassing – niet achteraf en impliciet) 2. Rollen en sturing 10

© 2012 Deloitte The Netherlands Sturing ruimtelijke projecten Fasen bij gebiedsontwikkeling 2. Rollen en sturing 11

© 2012 Deloitte The Netherlands 2. Rollen en sturing 12 Sturing ruimtelijke projecten Inzicht in output (planning, programma en geld; realisatie van beoogde ruimtelijke doelen; afstemming en overzicht private en gemeentelijke plannen). Inzicht in verloop exploitatiesaldi (vanwege relatie naar voorzieningen en geplande verloop reserves; voorwaarde: geactualiseerde grondexploitaties). Inzicht in en beheersing van risico’s (bandbreedte en afhankelijkheden t.a.v. exploitatiesaldi) en relatie naar weerstandsvermogen (omvang benodigde buffer in reserve grondbedrijf).

© 2012 Deloitte The Netherlands 3. Grondexploitaties 13

© 2012 Deloitte The Netherlands Definiëring 14 Definitie Grondexploitatie: De begroting van alle met het proces van de ruimtelijke ontwikkeling van een gebied of locatie samenhangende uitgaven en inkomsten in de tijd: financiële prognose ter onderbouwing van ruimtelijke plannen Vaststelling grondexploitatie: financieel en bestuurlijk kaderstellend Bij herziening opnieuw bestuurlijke vaststelling (niet per implicatie bij jaarrekening) Instrument van budgetbewaking, scenarioberekening en risicobeheersing Grondexploitatie(saldo) is momentopname (schijnnauwkeurigheid), inzicht in bandbreedtes nodig Saldo netto contant per 1/1/2012: winst pas na realisatie, voorziening voor voor verwacht verlies. Jaarschijven minder interessant. “Beter ongeveer goed dan precies fout Grondexploitatie

© 2012 Deloitte The Netherlands Werking en sturing grondexploitatie Grondexploitatie

© 2012 Deloitte The Netherlands Voorbeeld rekenwaarden (fictief project) Kostenstijging: inflatie (3%) over de totale kosten

© 2012 Deloitte The Netherlands Voorbeeld rekenwaarden (fictief project) Opbrengstenstijging: inflatie (0%) over de totale opbrengsten Kostenstijging: inflatie (3%) over de totale kosten

© 2012 Deloitte The Netherlands Voorbeeld rekenwaarden (fictief project) Kasstroom: opbrengsten (incl. stijging) – kosten (incl. stijging) Opbrengstenstijging: inflatie (0%) over de totale opbrengsten Kostenstijging: inflatie (3%) over de totale kosten

© 2012 Deloitte The Netherlands Voorbeeld rekenwaarden (fictief project) Kasstroom: opbrengsten (incl. stijging) – kosten (incl. stijging) Rente (5 %) over saldo voorgaande jaar én over halve kasstroom lopende jaar Opbrengstenstijging: inflatie (0%) over de totale opbrengsten Kostenstijging: inflatie (3%) over de totale kosten

© 2012 Deloitte The Netherlands Voorbeeld rekenwaarden (fictief project) Kasstroom: opbrengsten (incl. stijging) – kosten (incl. stijging) Saldo op eindwaarde: eindwaarde voorgaande jaar + kasstroom + rente Rente (5 %) over saldo voorgaande jaar én over halve kasstroom lopende jaar Opbrengstenstijging: inflatie (0%) over de totale opbrengsten Kostenstijging: inflatie (3%) over de totale kosten

© 2012 Deloitte The Netherlands Voorbeeld rekenwaarden (fictief project) Kasstroom: opbrengsten (incl. stijging) – kosten (incl. stijging) Contante waarde: eindwaarde terugrekenen naar prijspeil met discontovoet 5 % (=rente) Saldo op eindwaarde: eindwaarde voorgaande jaar + kasstroom + rente Rente (4,19%) over saldo voorgaande jaar én over halve kasstroom lopende jaar Opbrengstenstijging: inflatie (0%) over de totale opbrengsten Kostenstijging: inflatie (3%) over de totale kosten

© 2012 Deloitte The Netherlands Voorbeeld overzichtelijke financiële rapportage aan de Raad Project Contante waarde plansaldo (x € 1.000,-) Looptijd Programma # woningen # m 2 kantoren # m 2 bedrijven Project A Project B Project C Project D Project E Project verloopt volgens bestuurlijk vastgesteld plan (grondexploitatie en stedenbouwkundig plan) Project wijkt af van bestuurlijk vastgesteld plan op één of meer onderdelen: - kosten/opbrengsten: afwijking < € plansaldo: afwijking < € en/of < 10% - programma: afwijking < 5% Project wijkt af van bestuurlijk vastgesteld plan op in ieder geval één van de onderdelen: - kosten/opbrengsten: afwijking > € plansaldo: afwijking > € en/of > 10% - programma: afwijking > 5% 3. Grondexploitatie Majeure afwijkingen 22

© 2012 Deloitte The Netherlands 23 Wat is een MPG? Meerjarenprogramma met overzicht van lopende en in voorbereiding zijnde plannen, output (categorieën woningbouw, m 2 bedrijventerrein, kantoren, etc.) over de jaren heen en risico’s. Waarom een MPG? Beleidskader voor ruimtelijke ontwikkelingen (confrontatie ruimtelijke doelstellingen met huidige programma). Overzicht en inzicht in de exploitaties. Inzicht in financiële consequenties van in voorbereiding zijnde plannen. Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 3. Grondexploitatie

© 2012 Deloitte The Netherlands 24 Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG), grafische weergave 3. Grondexploitatie

© 2012 Deloitte The Netherlands 4. Financiële effecten crisis bij gemeentelijke grondbedrijven 25

© 2012 Deloitte The Netherlands Financiële afhankelijkheid groot door toegenomen omvang en risico’s in grondposities... Onderhanden werk grondposities op balans alle gemeenten 2010 circa € 14,5 miljard (exclusief PPS’en) Gezamenlijke baten bouwgrondexploitaties ten opzichte van de totale baten van gemeenten tussen 7 en 15%! Ingeboekte nog te realiseren baten bij alle gemeenten; raming per ultimo 2010 € 33 miljard !!!!! 26 Gemeenteklasse/periode Minder dan inwoners 11%13% Meer dan en minder dan inwoners 12%17%15% Meer dan en minder dan inwoners 13% Meer dan inwoners 18%20%15% De grootste 4 gemeenten 7%12%7% Financiële effecten crisis bij gemeentelijke grondbedrijven

© 2012 Deloitte The Netherlands Update 2011: Totaalverlies loopt op tot € 2,9 miljard Conclusie: circa € 900 miljoen verlies genomen, nog € 2 miljard verwacht in komende twee jaar ‒Door verliezen naar verwachting 35 gemeenten in de problemen (8% van totaal) Totale boekwaarde gronden € 12,0€ 13,1  BIE € 8,4 € 9,6  NIEGG € 3,6 € 3,5 Financiële verliezen € 2,4€ 2,9  Direct verlies € 1,0€ 1,8 - Waarvan in 2010 genomen - € 0,7  Winstverdamping € 1,4€ 1,1 - Waarvan in 2010 genomen - € 0,1 *BIE: Bouwgrond in exploitatie ** NIEGG: Niet in exploitatie genomen gronden Update op basis van jaarrekeningen Financiële effecten crisis bij gemeentelijke grondbedrijven

© 2012 Deloitte The Netherlands Marktinvloeden: effect van daling woningprijs op de grondprijs (residuele grondwaarde) Conclusie: een daling van de VON prijs met 5% en een daling van de stichtingskosten met 3% levert een daling van de residuele grondwaarde met 10% op, in plaats van een gecalculeerde stijging van circa 1 a 2 % per jaar…….. ‒NB: VON prijzen inmiddels sinds 2008 landelijk ca. 10% gedaald, aanbestedingsvoordelen incidenteel, stichtingskosten onder druk door o.a. hogere EPC norm (duurzaamheidseisen) Grondexploitaties: Planning, Programma en Prijzen Financiële effecten crisis bij gemeentelijke grondbedrijven

© 2012 Deloitte The Netherlands Woningprijzen nieuwbouw koop versus grondprijzen (bron: NIROV) Grondprijzen: “What goes up must come down....” Financiële effecten crisis bij gemeentelijke grondbedrijven

© 2012 Deloitte The Netherlands 5. Financiële bijstellingsmogelijkheden 30

© 2012 Deloitte The Netherlands Financiële bijstellingsmogelijkheden ‘Besparingen’ Essentieel; sturen op beperken rentekosten (kosten temporiseren, wat is nog echt noodzakelijk, zijn opbrengsten naar voren te halen, welke programmaonderdelen hebben positieve bijdragen)? Ambities bijstellen: planonderdelen optioneel maken, in de toekomst bekijken n.a.v. mogelijke financiële ruimte, geen blokkering middelen meer in voorziening op voorhand Plankosten beheersen, onderdelen wellicht bevriezen (omzetten naar Niet In Exploitatie Genomen Gronden)? Riolering ten laste brengen van product Riolering ‘Tijdswinst’ Activeren investeringen met maatschappelijk nut: (infrastructurele) investeringen uit grondexploitaties halen die pas in de toekomst hoeven te worden gedaan en activeren op begroting (budget in één keer of uitsmeren, maar ook verschuiven in de tijd: activering pas als investering daadwerkelijk wordt gedaan) ‘Administratieve wijzigingen’ Complexen samenvoegen (winst- en verliesgevende indien er ruimtelijk verband bestaat) Deel voorziening niet direct nemen maar ‘correctie bovenlangs’: bestemmingsreserve en structurele dotatie uit Algemene Dienst over langere periode 31

© 2012 Deloitte The Netherlands Grondexploitatie (BIE) per : Omzetten BIE naar NIEGG in de planfase UitgangspuntenIn € miljoen Boekwaarde per Investeringen3 Opbrengsten4 Saldo ofwel te treffen voorziening (Netto Contante Waarde) ca. 2 Stel: omzetting naar NIEGG per : UitgangspuntenIn € miljoen Boekwaarde per Waardering grond ca.2 Afboeken1 Vrijval voorziening2 Per saldo budgettair voordeel1 In het verlengde hiervan: Knippen plannen: alles met looptijd langer dan 10 jaar uit de grondexploitatie halen en omzetten naar NIEGG Financiële bijstellingsmogelijkheden 32

© 2012 Deloitte The Netherlands Hoofdinfrastructuur wel of niet ten laste van de grondexploitatie Mogelijkheden binnen de huidige regelgeving 33 Financiële bijstellingsmogelijkheden

© 2012 Deloitte The Netherlands 6. Informatievoorziening 34

© 2012 Deloitte The Netherlands Informatievoorziening aan de gemeenteraad 35 Jaar T 1 e Bestuursrapportage Programmabegroting jaar T + 1 Kadernota (jaar T +1) 1 e herziening grondexploitaties Jaar T (vertrouwelijk) 2 e herziening grondexploitaties jaar T (vertrouwelijk) 1/1 31/12 Vaststelling grondprijzen voor jaar T Vaststellen uitgangspunten Kadernota 2 e Bestuursrapportage Programmabegroting jaar T 6. Informatievoorziening Delft Jaarrekening jaar T - 1

© 2012 Deloitte The Netherlands Verbetervoorstellen Delft (inzicht in programma en output) Informatievoorziening aan de gemeenteraad

© 2012 Deloitte The Netherlands Verbetervoorstellen Delft Informatievoorziening aan de gemeenteraad

© 2012 Deloitte The Netherlands Informeren is doseren!! 38