Muzieklandschap 2011. Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Van ons.
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Billboard.com Wat zijn de trends op de website
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Wat is interactieve marketing?
Soorten bedrijven & hoofdzuilen internetmarketing
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Homcom Leden vergadering 22 – Nieuws Bing de zoekmachine voor Yahoo EU keurt akkoord tussen Microsoft en Yahoo goed Verhoogt aandeel van Microsoft.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Een lessenserie van drie lessen
Nieuw relatiemanagement, SCRM
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
LEES DE NIEUWSBRIEF OP ENTERTAINMENT- BUSINESS.COM.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Inbound Marketing Plan
Het nieuwe solliciteren:
Social media presentatie
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
 Wat is het?  Mogelijkheden  In praktijk  Opgericht in februari 2005  Platform waar iedereen video’s kan uploaden  In 2006 overgenomen door Google.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Iedereen gebruikt social media.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Communicatie, Innovatie & Complicaties Wat is innovatie in communicatie? Voorbeeld: Van Speijk Innovatie Prijs 2007 – 2012 Gesneuveld Voorbeelden: Dwarsligger.
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Fulco Polderman Marketing Manager. CV Het prille begin: Programmeur ConcertGebouw Barneveld, Programmeur Peacedog Festival, Sally Forth Records, We vs.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
De sociale sportvereniging op internet Janne Kuipers
Digitale dienstverlening gemeente Oss Resultaten van het digitaal Burgerpanel September 2012 Team Onderzoek & Statistiek.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Leerlingen en social media
Operationeel plan DIMAGINI
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Media is er altijd en overal
Social media Namen: Leigh Cairo & Savannah Esajas Klas: 4FD
Communicatie 7e les.
Social Media & Sport Deel I
Media is er altijd en overal
Opdracht communicatie week 3
Media is er altijd en overal
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Annick, Amber, Ilsa en Melanie
Social media voor statenleden/politici
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
1.2 massamedia en internet
Transcript van de presentatie:

Muzieklandschap 2011

Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie. Hoe ziet het werkveld eruit? Hoe heeft zich dat ontwikkeld en hoe ontwikkelt zich dat nu en de komende jaren? Wat kan jouw positie daarbinnen zijn/worden?

Doel van deze module De muziekindustrie is het afgelopen decennium zeer ingrijpend veranderd, vooral onder invloed van digitale ontwikkelingen, veranderd communicatie- en consumentengedrag. In een nieuwe omgeving en verander(en)de context veranderen ook onze behoeften. De muziekindustrie zal zich daaraan moeten aanpassen. Wat wordt jouw rol?

Toetsing De 3 stellingen en/of vragen die je maakt voor gastdocent Fulco Polderman (college 3): 10% van je eindcijfer Het ontwikkelingsplan voor college 6: 90% van je eindcijfer

10 jaar geleden…. Speelde internet nog geen grote rol (behalve op het gebied van (illegaal) downloaden). Waren er veel spelers op de markt (waaronder heel veel kleine spelers). Vonden bands, DJ’s en muzikanten het een ‘must’ om een platencontract te hebben. Was dat ook zo? Hadden traditionele massamedia snel en grote impact (denk aan pers, radio- en TV-optredens). Voerde ‘de tussenhandel’ de boventoon.

Huidige situatie Bands, producers en muzikanten doen marketing en promotie meer en meer zelf. Aanhoudende verliezen platenmaatschappijen Minder spelers op de markt. Kleine en grote maatschappijen fuseren of kleinere worden gekocht door grote partijen. Muziekmaatschappijen ‘zitten’ op content. ‘Tussenhandel’ heeft alleen bestaansrecht op basis van toegevoegde waarde voor maker en/of gebruiker.

En jij? Wie: Heeft een blog? Leest dagelijks blogs? en zit op: LinkedIn? Last.fm? Hyves? Facebook? YouTube? (eigen account) Twitter?

En jij? Wie: Volgt mijn blog? en is gelinkt met mij op: LinkedIn? Last.fm? Hyves? Facebook? YouTube? (eigen account) Twitter?

En jij? Deze week maakt iedereen een account op Twitter en/of Facebook aan en gaat op zoek naar mensen die actief zijn op Twitter en relevant voor jouw netwerk en kennisvergaring.

Huidige situatie Consument wil 100% content on demand CD-verkoop is niet meer de hoofdzaak. Consumenten consumeren muziek, geen cd’s!

Muziekmaatschappijen Muziekmaatschappijen Universal Music Sony Music EMI Music Warner Music PIAS (Play It Again Sam) V2 Benelux Artist & Company ‘Kleine’ partijen als 8Ball, CNR Entertainment, Epitaph, Imagem Music Group.

Marketing-en promotietraject ( bij muziekmaatschappijen)

Traditionele marketing Marketing bestond/bestaat voornamelijk uit radio, TV en pers (kranten/tijdschriften). Eenrichtingsverkeer (van maatschappij via media naar consument). Onderzoek via onderzoeksburo’s of testpanels. Behoefte consument is ondergeschikt, media zijn leading.

Tegenwoordig Marketing (en dus de informatievoorziening door de consument) bestaat steeds meer uit blogs, forums, social networks, video sharing etc. Consumenten geven aan wat ze vinden en willen. Marketeer kan via ‘social networks’ volgen waar vraag naar is of wat ‘hot’ is. Relatie met de consument is belangrijker dan ooit!

Nieuwe manieren Communities op internet (blogs, Facebook, Hyves, artiestenwebsites etc.) Fans, fans, fans! Hype: creëren? YouTube (Will it Blend?)

De versterkende rol van internet Voorbeelden van blogs: ‘Beholden to no one’. Perezhilton.com: artiesten kunnen gemaakt én gebroken worden via blogs Kanye voegt muziek, dans, kleding, kunst, beeld en trends samen op zijn blog; toont zijn persoonlijkheid op Twitter. Nalden doet hetzelfde.

Voor de volgende keer… Open een Twitter- of Facebook-account. Lees ‘Geen Guts, Geen Glory’ en mail me 1 of 2 actuele artikelen waarin je een ‘nieuwe’ manier van marketen herkent. Kijk op eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com En op het Muzieklandschap blog: muzieklandschap.blogspot.com