Muzieklandschap 2011
Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie. Hoe ziet het werkveld eruit? Hoe heeft zich dat ontwikkeld en hoe ontwikkelt zich dat nu en de komende jaren? Wat kan jouw positie daarbinnen zijn/worden?
Doel van deze module De muziekindustrie is het afgelopen decennium zeer ingrijpend veranderd, vooral onder invloed van digitale ontwikkelingen, veranderd communicatie- en consumentengedrag. In een nieuwe omgeving en verander(en)de context veranderen ook onze behoeften. De muziekindustrie zal zich daaraan moeten aanpassen. Wat wordt jouw rol?
Toetsing De 3 stellingen en/of vragen die je maakt voor gastdocent Fulco Polderman (college 3): 10% van je eindcijfer Het ontwikkelingsplan voor college 6: 90% van je eindcijfer
10 jaar geleden…. Speelde internet nog geen grote rol (behalve op het gebied van (illegaal) downloaden). Waren er veel spelers op de markt (waaronder heel veel kleine spelers). Vonden bands, DJ’s en muzikanten het een ‘must’ om een platencontract te hebben. Was dat ook zo? Hadden traditionele massamedia snel en grote impact (denk aan pers, radio- en TV-optredens). Voerde ‘de tussenhandel’ de boventoon.
Huidige situatie Bands, producers en muzikanten doen marketing en promotie meer en meer zelf. Aanhoudende verliezen platenmaatschappijen Minder spelers op de markt. Kleine en grote maatschappijen fuseren of kleinere worden gekocht door grote partijen. Muziekmaatschappijen ‘zitten’ op content. ‘Tussenhandel’ heeft alleen bestaansrecht op basis van toegevoegde waarde voor maker en/of gebruiker.
En jij? Wie: Heeft een blog? Leest dagelijks blogs? en zit op: LinkedIn? Last.fm? Hyves? Facebook? YouTube? (eigen account) Twitter?
En jij? Wie: Volgt mijn blog? en is gelinkt met mij op: LinkedIn? Last.fm? Hyves? Facebook? YouTube? (eigen account) Twitter?
En jij? Deze week maakt iedereen een account op Twitter en/of Facebook aan en gaat op zoek naar mensen die actief zijn op Twitter en relevant voor jouw netwerk en kennisvergaring.
Huidige situatie Consument wil 100% content on demand CD-verkoop is niet meer de hoofdzaak. Consumenten consumeren muziek, geen cd’s!
Muziekmaatschappijen Muziekmaatschappijen Universal Music Sony Music EMI Music Warner Music PIAS (Play It Again Sam) V2 Benelux Artist & Company ‘Kleine’ partijen als 8Ball, CNR Entertainment, Epitaph, Imagem Music Group.
Marketing-en promotietraject ( bij muziekmaatschappijen)
Traditionele marketing Marketing bestond/bestaat voornamelijk uit radio, TV en pers (kranten/tijdschriften). Eenrichtingsverkeer (van maatschappij via media naar consument). Onderzoek via onderzoeksburo’s of testpanels. Behoefte consument is ondergeschikt, media zijn leading.
Tegenwoordig Marketing (en dus de informatievoorziening door de consument) bestaat steeds meer uit blogs, forums, social networks, video sharing etc. Consumenten geven aan wat ze vinden en willen. Marketeer kan via ‘social networks’ volgen waar vraag naar is of wat ‘hot’ is. Relatie met de consument is belangrijker dan ooit!
Nieuwe manieren Communities op internet (blogs, Facebook, Hyves, artiestenwebsites etc.) Fans, fans, fans! Hype: creëren? YouTube (Will it Blend?)
De versterkende rol van internet Voorbeelden van blogs: ‘Beholden to no one’. Perezhilton.com: artiesten kunnen gemaakt én gebroken worden via blogs Kanye voegt muziek, dans, kleding, kunst, beeld en trends samen op zijn blog; toont zijn persoonlijkheid op Twitter. Nalden doet hetzelfde.
Voor de volgende keer… Open een Twitter- of Facebook-account. Lees ‘Geen Guts, Geen Glory’ en mail me 1 of 2 actuele artikelen waarin je een ‘nieuwe’ manier van marketen herkent. Kijk op eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot.com En op het Muzieklandschap blog: muzieklandschap.blogspot.com