Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Gemaakt door Praktijk Houvast
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Zelfsturing en executieve functies.
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Welkom op onze thema-avond
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Oog voor slimme kinderen?!
Voorlichtingsavond groep 3
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Autisme in de dagelijkse praktijk
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Competentiegericht leren vmbo
Beoordelen met behulp van rubrics
“Passend onderwijs op maat”
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Communicatie met ouders
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Workshop klassenmanagement
Hoogbegaafdheid.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ontwikkeling van het jonge kind
14 oktober 2015 startbijeenkomst van intern begeleiders Zalencentrum De Raayberg in Bergen op Zoom.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Werken in jaar- en stamgroepen Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
BOM-model PV 25/03/2014.
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Communicatie 7e les.
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Doubleren.
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs

 Marouschka Reezigt-Bos  Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs  Afstudeeronderzoek PABO naar het verrijken van reguliere ontwikkelingsmaterialen voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het kader van (hoog)begaafdheid.

 Aanpassingsgedrag  Voorbeeld aan de hand van een tekening  Waarom aanpassingsgedrag  Risico’s aanpassingsgedrag  Aanpassingsgedrag beperken  Ontwikkelingsmaterialen verrijken  Criteria verrijkingsmaterialen Linssen&Goethals (2003), SLO (2001)  Voorbeeld aan de hand van verti-blocs  Tips voor het verrijken

3,11 jr

 Vanuit het kind zelf:  Mensen zijn van nature sociale wezens  Behoefte aan relatie en sociaal contact; erbij horen  Verwachting omgeving: gewenst gedrag:  Participeren in de groep  Verwachting HB-leerling: kennis & inzicht vs. levenservaring

 Niet (h)erkend door omgeving:  Onderpresteren op verschillende gebieden  SEO-problemen  Persoonlijkheidsontwikkeling  Verkeerde diagnose  Risico leerling  …  Lange termijn: steeds lastiger signaleren en doorbreken

 Alert op signalen vanaf eerste minuut:  Kind zelf  Feedback medeleerlingen  Ouders  Letten en inspelen op:  Communicatieniveau  Denkniveau  Ontwikkelingsbehoefte  Disharmonie kennis & inzicht vs. levenservaring  Ondersteun bij overbruggen ‘kloof’ HB-kleuter en medeleerlingen  Eerlijke feedback naar HB-kleuter

Linssen en Goethals(2003)Bronkhorst, e.a. namens SLO (2001)  Herhaling, routinematig werk moet zoveel mogelijk vermeden worden  De leerstappen moeten groot zijn, groter dan veelal in de methoden het geval is  Er dient een behoorlijk abstractieniveau aanwezig te zijn  Er moet een beroep gedaan worden op divergent denken, op creativiteit  De leerstof moet zo zelfstandig mogelijk verwerkt worden  Beroep doen op creativiteit  Open opdrachten  Hoog abstractieniveau  Hoge mate van complexiteit  Meerwaarde bieden ten opzichte van reguliere leerstof  Stimuleren van onderzoekende houding  Uitlokken van een reflectieve houding  Beroep doen op metacognitieve vaardigheden  Uitlokken van interactie  Beroep doen op zelfstandigheid van de leerling

1234 Klik op de afbeeldingen voor voorbeelden.

 Soepel omgaan met leer- en/of ontwikkelingslijnen  Niet iedereen leert en ontwikkelt in dezelfde volgorde  Bied mogelijkheid tot:  Grote stappen (hoogbegaafd)  Hoger niveau via kleinere stappen (begaafd)  Werken met hetzelfde materiaal (geen/ minder uitzonderingspositie)  Wees creatief:  Laat de oorspronkelijke bedoeling van het materiaal los  Wat kan je er allemaal mee doen?  Nodig leerlingen uit mee te denken

 Alert op aanpassingsgedrag:  Neem ouders serieus  Let vanaf minuut 1 op de leerling  Houd een open blik  Probeer af en toe te prikkelen tot tonen onderliggend gedrag  Gebruik verrijkt materiaal standaard:  Hulpmiddel bij signaleren mogelijk HB i.p.v. OV  Kenmerken HB tonen zich alleen als er beroep op wordt gedaan  Verkleining gevoel uitzondering

Opbouw

 Afstemmen op kleuter:  Welke woorden gebruik je?  Vlaamse vader tegen peuter: ‘En, was het plezant?’  Wat zijn moeilijke woorden?  Afstemmen op HB-kleuter  Let op ‘kleintjes’ taal  Gebruik ‘moeilijke’ woorden binnen de belevingswereld  Probeer (ook meer) abstracte woorden gaatjesmakerperforator plezantleuk