Welkom in groep 6 Informatieavond.
Groep 6 maandag t/m vrijdag : Michiel van Buuren ADV woensdagochtend (19 x): Nel v.d. Zwaag
Welke vakken ? Trefwoord levensbeschouwelijk of bijbels onderwijs Rekenen Spelling Taal Begrijpend lezen Leesonderwijs Schrijven Verkeer Aardrijkskunde-Geobas Geschiedenis-Brandaan Natuniek Tekenen Handvaardigheid Gym Sociale talenten- Kanjertraining
Huiswerk Spreekbeurt, boekbespreking, werkstuk Topotoetsen Aardrijkskunde-, geschiedenis- en natuniektoetsen Extra werk om te oefenen wanneer nodig
Zelfstandig werken Taakbrief : dagtaak, dobbelsteen Zelfstandigheid ; niet gelijk om hulp vragen, eerst even nadenken Leren plannen Tijd voor individuele aandacht, extra begeleiding
Extra Bosexcursie De boer op Ask voorstelling Coda Activiteiten project Klasseouder : ……. 1 spreekbeurt 1 boekbespreking 1 werkstuk
Dagstructuur Inloop 8.30 – 8.50 Trefwoord / Bijbels onderwijs Rekenen pauze ; eten & drinken taal/spelling/leesonderwijs Overige vakken /
Trefwoord Gebed Digitaal : site Bijbelverhaal Liedjes Verwerkingsblad
Rekenen dagelijks Nieuwe methode : Pluspunt 3 Stapsgewijs Oefenen & herhalen Differentiatie – drie niveau’s Oefen- en toetssoftware Digibordsoftware
Getallen; getalrelaties –Tot ; getallenlijn, sprongen maken, afronden, schattend rekenen Hoofdrekenen..…met kladpapier –Tafels, erbij, eraf; –70 x 34, 20 x 300, Cijferen : –schema’s, kolomsgewijs (onder elkaar), tafels, erbij, eraf
Meten, tijd, geld –Maateenheden, –Kaart & schaal, m 2 –Klok : analoog, digitaal, secondes, datumnotatie & weeknummers –Geldrekenen
Breuken, verhoudingen, procenten, kommagetallen –Bijv. blok 1 les 9 (wb 2**) –Bijv. blok 3 les 5 (opdr.boek blz 48) Tabellen & grafieken Automatiseren
Taal Taal in Beeld Woordenschat (visuele ondersteuning) Spreken & luisteren Schrijven (stellen) Taalbeschouwing 3 weken basisstof, 1 week toets en herhaling/verrijking Eens in de drie weken een methodegebonden toets
Spelling Spelling in Beeld Synchroon met Taal in Beeld, zelfde opbouw Spellingstrategieën aanleren : –Klankspoor : schrijf wat je hoort –Regelspoor : toepassen spellingregels Opzoekstrategie –Weetspoor : inprenten Analogiestrategie Veel oefendictees In januari en juni cito spelling
Begrijpend lezen Tekstverwerken doel onder andere : strategie aanleren Oordelend begrip : soort tekst bepalen Leesdoel : plezier, informatie, instructie Feiten, meningen Opbouw : alinea’s, inleiding Verwijswoorden Samenvatten ( hoofdzaken, bijzaken) Studerend lezen in groep 7 Cito alleen in januari
Aardrijkskunde Geobas Alle provincies van Nederland apart in een hoofdstuk, bij ieder hoofdstuk hoort een toets. Bij ieder hoofdstuk hoort een topotoets Topobladen bewaren! Herhalingstoetsen
Geschiedenis - Brandaan Lesboek Werkboek Canon; groep 6 : periode Concentrische opbouw : thema’s keren elke twee jaar terug Samenvattingen thuis leren Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een toets
Natuniek, 1x per week Een combinatie tussen natuur en techniek. Vier hoofdstukken: 1.Jouw lichaam werkt op voedsel 2.Beweging (tandwielen) 3.Natuurlijke buren (planten en dieren) 4.Berichten; communicatie Samenvattingen thuis leren Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een toets
Gym Op maandagmiddag en vrijdagmorgen Toestel- en spellessen Gymkleding mee naar huis.
Overig Handvaardigheid, 1x per week Tekenen, 1x per week Verkeer, 1x per 2 weken Sociale talenten / kanjertraining
Spreekbeurten en boekbesprekingen worden ingedeeld. Werkwijze wordt in de klas besproken Infoblad mee naar huis Idem voor de werkstukken
Zorg Interne begeleiding Remedial teaching –Groepsplannen –Handelingsplan –In de klas / buiten de klas Hulp bij opvoedingsvragen of andere zaken –Opvoedsteunpunt –ZAT (zorgadviesteam) Luizencontrole –Na vakanties, geen gel. –Betreffende ouders direct ingelicht. –Kind evt. direct naar huis.