Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Johari venster & feedback
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Het wezen van ‘contact’
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Syncope hulpverlening.
Met handen en voeten geloven 1
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Presenteren en communiceren
Effectief communiceren
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Opleidingssessie 5 Growing Together Supervisie en randvoorwaarden voor implementatie mentorschap in onze organisaties.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Afsluitmeeting Growing Together Slot mentorschapstraject.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Handvatten voor coaching
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Roos van Leary Beïnvloeden van gedrag Timothy Leary 1957
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Loopbaan en burgerschap les 2
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor

Programma sessie 2 Communicatie –Inhoud –Relatie –Vorm Feedback Luisteren Vragen stellen Coachingsvalkuilen Structuur van het gesprek

7 % Woorden 38 % Manier waarop iets gezegd wordt 55 % Lichaamstaal Communicatie Je kan niet NIET communiceren

4 Communicatie Inhoud Relatie Vorm

5 Communicatie Communicatie : inhoud

6 Analyse Administratie Concepten Ideeën verwoorden Integratie Schrijven Techniek Implementatie Probleemoplossing Financiën Planning Organisatie Innovatie Creativiteit Relatievaardigheden Lesgeven/leren Communicatie : inhoud

7 Analyse Techniek Probleemoplossing Financiën Administratie Implementatie Planning Organisatie Concepten Integratie Innovatie Creativiteit Ideeën verwoorden Schrijven Relatievaardigheden Lesgeven / Leren Communicatie : inhoud 12 34

8 Inhoud : tips -Stem je argumenten af op de ander -Zoek sterke bewijzen -Maak duidelijk wat het belang voor de ander is -Bereid je voor op tegenargumenten -Argumenten die niet werken, werken niet! Communicatie : inhoud

9 Communicatie : relatie

Roos van Leary Boven Onder TegenSamen Concurrerend Leidend HelpendAanvallend Meewerkend Volgend Teruggetrokken Opstandig Communicatie : relatie

Relatie : tips -Benadruk het positieve -Gebruik de inbreng van je mentee -Positief omgaan met weerstand en niet reageren met weerstand op de weerstand. -Evenwichtig tussen onder en boven, nadruk op samen! Communicatie : relatie

12 Communicatie : vorm

Vorm: tips Zorg voor een logisch verhaal (bv als … dan) Gebruik deductie als je mentee positief staat t.o.v. het thema Gebruik inductie als je mentee negatief staat t.o.v. het thema Gebruik de vorm die het best aansluit bij de boodschap en bij de mentee (woorden, beelden, voorbelden, documenten, …).

Vorm : Verbaal Zeg ‘ik’ als het ‘ik’ is en spreek niet voor de anderen Zeg zonder afzwakkingen wat je denkt of wilt. Vermijd twijfelwoorden als ‘eventueel, misschien, een beetje, … Zeg duidelijk wat je wil en ga er niet van uit dat mensen dit wel weten of het in ieder geval zullen raden Vermijd suggestieve vragen

15 Non-verbale communicatie Communicatie : vorm Nabijheid – Positie Paralinguïstische aspecten : spreekritme, pauzes, articuleer, intonatie Gebaren - gezichtsuitdrukking

Feedback

Het Johari venster Feedback

Het door culturele regels voor beleefdheid en tact bepaalde communicatieproces zal geen feedback opleveren die voldoende duidelijk is om echt te leren Door bewuste feedback krijgt iemand informatie over zijn/haar blinde vlek Feedback

Twee voorwaarden voor feedback De dreiging van gezichtverlies moet zo klein mogelijk worden gemaakt. De helderheid van de communicatie moet zo groot mogelijk zijn. Feedback

Feedback in 4 stappen Feit : Ik zag je, ik hoorde je, … Interpretatie : Ik dacht, ik voelde, … Verwachting : Ik zou willen dat, ik stel voor dat, … Waarom : En dat is voor mij belangrijk omdat … Feedback

Feedback ontvangen Accepteer de feedback Probeer zo open en onbevangen mogelijk te luisteren Vraag om verduidelijking en concretisering Laat de feedback bezinken en beslis wat je ermee zal doen Geef een reactie Feedback

Luisteren

Luisteren is meer dan gewoon wachten tot de ander is uitgesproken Luisteren geschiedt niet alleen verstandelijk Vooroordelen Selectief luisteren Voorgewend luisteren Luisteren

Emotionele geblokkeerdheid Verveling Redetwisten en onderbreken Botsing van wijsheden ‘Verlies’ op de lijn Luisteren

Vragen stellen

Open vragen De gesloten Vraag De reflectieve vraag Suggestieve vragen Aansluiten bij de interesse van de ander

Coachingsvalkuilen

Zelf snel advies geven (zonder het probleem voldoende te kennen, of zonder de coachee de kans te geven het probleem zelf op te lossen) Waarom vragen (brengt de coachee in de verdediging) Te ondersteunend (Morgen zal het wel beter gaan; Maak je geen zorgen; Het ligt niet aan jou; …) Evaluerend (ja dat klopt; ben je wel zeker?; …) Interpreterend (ah, dus jouw probleem is…; dus je bent erg teleurgesteld in je collega; …) Coachingsvalkuilen

Toelichting thematische opdrachten 2 en 3

Vragen of opmerkingen?