Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen Par: 4.1: voorraadopname Blz. 124 en 125
Introductie Voorraadopname
Voorraadopname: Inzicht krijgen in de omvang en de samenstelling van de voorraad door deze te tellen in de winkel en het magazijn. Doel: jaarafsluiten met een balans of het doen van een bestelling. Hoevaak? Meestal 1 keer per jaar, soms vaker. Ander woord: inventariseren / balansen
Inventariseren Wanneer je dit 1 keer per jaar doet noem je het tellen van de voorraad inventariseren (in winkel en magazijn) Je moet dan tot de cent nauwkeurig weten hoeveel voorraad je aanwezig hebt!
Wat moet je ook controleren als je de voorraad aan het opnemen bent? - Houdbaarheidsdatum / veroudering - Uit de mode geraakt (winkeldochters) - beschadigd zijn - In kwaliteit achteruit zijn gegaan
Bij het inventariseren / balansen wordt de voorraadwaarde vastgesteld. Op welke manier moet je balansen? – afhankelijk van: * De grootte van de winkel * het administratieve systeem * de aard van het assortiment
Waarom moet je de voorraad tellen? Moet van de belastingdienst. (Je moet op het einde van jaar de balans opmaken. Een onderdeel daarvan in de waarde van de voorraad). (1 x pj) Derving bepalen (voorraadwaarde en verschil bepalen). (1 x pj soms vaker) Assortiment moet beoordeeld worden (winkeldochters, 1 x pj soms vaker) Voorraadomvang controleren (niet te veel/weinig, 1 x pj soms vaker) Vaststellen van de brutowinst (1 x pj soms vaker). Artikelen bestellen (wekelijks, dagelijks)