Monitor “BO-JOZ op koers” Michiel van der Grinten Eelco van Aarsen
Onderwerpen Doel van de monitor Analysemodel: met welke blik kijken we naar de inspanningen en gewenste opbrengsten van het BO-JOZ Focus van de nulmeting Enkele uitkomsten Uitbreiding tot een dekkende, beleidsrijke monitor
Doel van de meerjarige monitor Sturingsinformatie voor het BO-JOZ Verantwoording achteraf Vragen die de monitor beantwoordt: Doen we de goede dingen? Doen we de dingen goed? (Proces) Wat levert het op voor de jongeren? (Opbrengsten) Hulpmiddel daarbij is ons analysemodel
Focus nulmeting: de staat van de jeugd Focus op de ‘opbrengsten’: Hoe is het gesteld met jeugd i.r.t. de doelen van het BO-JOZ? Gebruik van gegevens die al beschikbaar zijn en die periodiek gepubliceerd. O.a: – DUO / VSV-verkenner / Onderwijsinspectie – EMOVO / Gezondheidsprofielen GGD – CBS / Jeugdspiegel / gegevens BJZ
Enkele bevindingen (1) 1.Leerlingen in regulier onderwijs – Deelname aan regulier onderwijs neemt toe – Deelname ligt hoger dan landelijk (m.u.v. LWOO) 2.Doorstroom van leerlingen – ‘Gemiddeld’ beeld in doublures m.u.v. havisten – Weinig op en afstroom, m.u.v. ex-havisten – Slaagpercentages liggen gelijk of hoger dan landelijk – Relatief weinig doorstroom naar WO 3.Behalen van een startkwalificatie – VSV daalt, maar blijft achter bij ambitie.
Enkele bevindingen (2) 4.Welbevinden en veiligheidsgevoel – Landelijke benchmark ontbreekt – 2011 vs 2010: Toename van aantal cases (spoedeisende en ambulante zorg, toezichtstelling, AMK) – Aandachtspunten?: Tienermoeders, Alcoholgebruik 5.Jeugdwerkloosheid – Vergelijkbaar met landelijk beeld
Uitbreiding tot dekkende, beleidsrijke monitor Landelijk: Verdere ontsluiting van gegevens Ontsluiting van bestaande registraties van de instellingen (CJG, ZAT, HALT, gemeenten) Aanvullend onderzoek naar de processen – Beschrijvende informatie (‘hoe verloopt het proces?’, welke keuzes worden gemaakt) – Tevredenheid/zienswijze van belanghebbenden
Enkele kerncijfers 1.Meer leerlingen volgen regulier onderwijs – Nu 95%, waarvan 5% LWOO (landelijk 4%) 2.Meer leerlingen stromen onvertraagd door – 3% doubleert in brugklas of 2 e. Bij havo 7% – 15% van TL’ers had advies havo of hoger (NL:11%) – 38% van vwo’ers had havo advies 3.Meer jongeren behalen een startkwalificatie – 7% van MBO en 1,5% van VO is voortijdig schoolverlater 4.Toename welbevinden en veiligheidsgevoel bij jongeren – 134 aanvragen spoedeisende zorg (was 48) – 473 jongeren ambulante zorg (was 386) – 431 AMK meldingen (was 385) 5.Aanpakken jeugdwerkloosheid en verminderen thuiszitters – 1,6% werkzoekend – 800 WAJONG’ers (5%) en 450 bijstand (0,3%)