Opleidingssessie 5 Growing Together Supervisie en randvoorwaarden voor implementatie mentorschap in onze organisaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evaluatie van mentorprojecten
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Verantwoordelijke Leni.
Thema: Zelfreflectie Concept: “Kijk eens meer in de spiegel” Onderzoek: Beter uiten in een productie Eigen visuele opdracht.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Randstad Diversity START TO TALENT
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Historische Vaardigheden: Vragen en Bronnen
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Ervaringen Implementatie in Nederland
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
Presentatie Entreprenasium Inventarisatie implementaties.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Het integratieprotocol Werken met een auditieve beperking Zin?Ja! Sessie 16 april
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Leerstijlen KOLB SJM.
Bachelor Medische Hulpverlening
Het Nieuwe Werken eWerkplek Caroline Hovenkamp, Programma manager HNW September 2015.
Insights & Essentials Willem van Putten
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Praktijkervaring en reflectie
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Evaluatie Cursus.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Opleidingssessie 3 Growing Together Didactische vaardigheden van de mentor.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Mentorschapstraject in kader van ESF-project Growing Together.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Afsluitmeeting Growing Together Slot mentorschapstraject.
Ondernemerschap E43.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
De omkadering en opvolging van uw stage
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Regionale raadsbijeenkomst
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
Getuigenis re-integratie
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Kennis delen.
Mini-onderneming.
Mini-onderneming.
Samenwerken en communicatie
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
waar / niet waar DE WAARDE VAN IETS IS VOOR IEDEREEN HETZELFDE
Andries Reinhart 3 maart 2019
Marktconsultatie ‘1700-lijn ondersteund door AI’
Transcript van de presentatie:

Opleidingssessie 5 Growing Together Supervisie en randvoorwaarden voor implementatie mentorschap in onze organisaties

Programma sessie 5 Stand van zaken begeleidingen (supervisie obv voorbije opdrachten) + terugkoppeling naar theoretische achtergrond Randvoorwaarden bij implementatie mentorschap in onze organisaties Opdracht 7

1.Supervisieronde

Opdracht 1: kennismaking + verwachtingen mentee Hoe verliep de eerste ontmoeting? Wat waren de verwachtingen van de mentee? Opdrachten Thematische Ontmoetingen

Opdracht 2: observatie van mentee In welke situatie geobserveerd? Welke feiten heb je beschreven? Hoe heb je die feiten geïnterpreteerd? Opdrachten Thematische Ontmoetingen

Opdracht 3: feedbackgesprek met mentee Welke aanpak? Hoe verliep het gesprek? –Wat ging vlot? –Wat ging minder vlot? Opdrachten Thematische Ontmoetingen

Opdracht 4: doelgerichte aanpak van begeleiding Wat heb je voorbereid? Waar heb je vooraf mee rekening gehouden? Wat heb je uitgeprobeerd? –Wat ging vlot? –Wat ging minder vlot? Opdrachten Thematische Ontmoetingen

Opdracht 5: waardenhiërarchie mentee Hoe verliep deze opdracht? –Wat ging vlot? –Wat ging minder vlot? Kon je hier openlijk over praten? Kwamen er verrassingen naar boven? Opdrachten Thematische Ontmoetingen

Opdracht 6: weerstand bij de mentee Hoe verliep deze opdracht? –Wat ging vlot? –Wat ging minder vlot? Kon je hier openlijk over praten? Opdrachten Thematische Ontmoetingen

Inhoudelijke achtergrond

11 Analyse Techniek Probleemoplossing Financiën Administratie Implementatie Planning Organisatie Concepten Integratie Innovatie Creativiteit Ideeën verwoorden Schrijven Relatievaardigheden Lesgeven / Leren Communicatie : inhoud 12 34

Roos van Leary Boven Onder TegenSamen Concurrerend Leidend HelpendAanvallend Meewerkend Volgend Teruggetrokken Opstandig Communicatie : relatie

Het Johari venster Feedback

Leercyclus van Kolb

Procedure PeopleProduct

2. Randvoorwaarden bij implementatie

Randvoorwaarden bij implementatie Organisatiegebonden voorwaarden Trajectgebonden voorwaarden

Onvoldoende voorbereidingstijd Door te hoge werkdruk heeft de mentor onvoldoende tijd om de begeleiding van de mentee voor te bereiden. Organisatiegebonden voorwaarden

Weerstand bij de oversten: ‘Opleiding is tijdverlies’ Weerstand wegens tijdsgebrek, aanwezige werkdruk. Bijvoorbeeld: de productie of dienstverlening gaat voor want de chef / het diensthoofd wordt afgerekend op productiecijfers of verleende diensten. Er is geen draagvlak binnen de organisatie. Het ontbreekt aan enige gestructureerde vorm van waardering voor het begeleiden van collega’s (mentees). Organisatiegebonden voorwaarden

Voortdurend gestoord worden tijdens de ontmoetingen met de mentee De mentor en mentee worden voortdurend gestoord tijdens de opleiding op de werkplek: collega’s, klanten, telefoon,… Organisatiegebonden voorwaarden

Gezondheids- en veiligheidsrisico’s De opleiding vindt plaats op de reële werkplek, de kans op reële fouten is aanwezig. Organisatiegebonden voorwaarden

Geen didactische hulpmiddelen voor de mentor Er is een tekort aan ondersteunend materiaal in de begeleiding van mentor naar mentee. Trajectgebonden voorwaarden

Te beperkt theoretisch kader van mentor De mentor heeft onvoldoende achtergrond over mentorschap en/of onvoldoende vaardigheden om de mentee te begeleiden Trajectgebonden voorwaarden

Bronnen Gielen, H. (2005). Peterschap in ondernemingen. Leuven: ACCO. Bergenhenegouwen, G., Mooijman, E. & Tillema, H. (1998). Strategisch opleiden en leren in organisaties. Deventer: Kluwer.

Opdracht 7 Zie opdrachtenblad