Hoe wordt mijn onderneming ( blijvend) meer innovatief Growth Masterclass High Growth Forum 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Advertisements

BI voor Microsoft Dynamics AX
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
‘Geef uw team vleugels’
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
English and IPC How to teach content through English.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Jne 9, Innovation in Healthcare Presentation of the Noord-Brabant innovation policy applied on Healtcare and Medical Care May 9, 2006 – Piteå Joep.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
PASSIE VOOR GEZONDHEID
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
Minor Project- en Programmamanagement
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Center of Entrepreneurship Value050 en Incubator Cube050 Welkom en introductie Cube050 Innovatiebrief Cube050 Ozo Media Water & Energy Solutions Honours.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Participatory Action Research
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
Rob Heyman and Ilse Mariën
Relevant congres Ageing
Agendapunt 3 1 juli januari 2019 Gerben Klein Lebbink.
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Who knows something about scenarioplanning?
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Towards and Africa Europe Partnership
Testphases still relevant?
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Hoe wordt mijn onderneming ( blijvend) meer innovatief Growth Masterclass High Growth Forum 2013

The process of translating an idea or invention into a good or service that creates value or for which customers will payprocess inventiongoodservice createsvaluecustomers pay High Growth Forum 2013  Innoveren wat verstaan we er onder? Alle activiteiten die gericht zijn op vernieuwing in een bedrijf. Bron: cbs.nlcbs.nl 1. something new or different introduced. 2. the act of innovating; introduction of new things or methods The three stages in the process of innovation: invention, translation and commercialization” (Bruce D. Merrifield) Joerg Gemuenden at Innovation.ccInnovation.cc “Innovation is then simply new technology, i.e. the systematic application of (new) knowledge to (new) resources to produce (new) goods or (new) services”

High Growth Forum 2013 Innovatie Het proces van succesvolle implementatie van vernieuwingen Het proces bestaat uit 3 fasen:  Inventie of idee  Translatie of maken  Introductie / commercialisatie

Klassieke planning, vanuit de inventie Inventie of idee Translatie of maken Introductie / commercialisatie Moderne planning, vanuit de business Inventie of idee Translatie of maken Introductie / commercialisatie High Growth Forum 2013

Innovatie loont. Maar het is maar de helft ! Niet alleen innoveren. Niet zonder meer focussen op efficiency. Maar beide. Dit is de moeilijkste uitdaging voor het hedendaagse management. Organisaties die innovatie en efficiency weten te verenigen binnen verschillende organisatie onderdelen behalen de beste financiele resultaten Hoeveel van UW tijd besteedt U aan: Efficiency ( kosten) Innovatie ( vernieuwing)

Innovatie leidt tot beduidend hogere resultaten Innovatieve organisaties behalen : meer dan een 25% hogere rentabiliteit, een 20% hogere omzetgroei en een 10% hogere winstgroei dan niet-innovatieve organisaties. Blijvend innoveren is de enige garantie op een hoge mate van kans op  Succes  Toekomst bestendigheid High Growth Forum 2013

“Sociale” innovatie veel belangrijker dan R&D Het innovatiesucces binnen Nederlandse organisaties wordt bepaald door 25% door: R&D investeringen, 75 % door: slim managen en innovatief organiseren

High Growth Forum 2013 De innovatieparadox: Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven veel kennis ontwikkelen. Het succes van innovatie wordt echter slechts voor 25% bepaald door R&D investeringen en voor 75% door factoren op het gebied van mens en organisatie. Volgens onderzoekers als prof. dr. H. W. Volberda zouden bedrijven meer moeten inzetten op organisatie- en managementvernieuwing.innovatieparadox

High Growth Forum 2013 “Innovation has nothing to do with how many R&D dollars you have. When Apple came up with the Mac, IBM was spending at least 100 times more on R&D. It's not about money. It's about the people you have, how you're led, and how much you get it.” –Steve Jobbs, CEO Apple.

High Growth Forum 2013 TOYOTA spent more on research and development (R&D) than any other company in the world in 2011, according to "Global Innovation 1,000". This report compiled by Booz & Company, a consultancy, looks at the companies with the 1,000 biggest R&D budgets. Toyota increased its 2010 spending by 16.5%, and the car industry as a whole increased spending by $13.2 billion, largely to meet fuel economy standards and improve electronics. Two health-care companies, Roche and Pfizer, had topped the 2010 table, but dropped to third and fourth places after reducing spending in Yet the health-care industry still supplied three of the five biggest budgets, and accounted for 21% of the $603 billion spent on R&D by the 1,000 companies. It is not the most lavish-spending industry, though: that title goes to computing and electronics, whose firms spent 28% of the total R&D expenditure and also increased spending more than any other sector (by $13.4 billion). Overall R&D spending in 2011 grew for the second year running.report Hoeveel besteedt uw bedrijf aan R&D?

High Growth Forum 2013 Additional to product lines Additions to Existing PL Improvements to existing PL Business size Business maturity New to World Benchmark 16% (1)33% (2)50% (3) Break awayAdjacent Road map Hoe besteedt uw bedrijf het R&D budget?

improved product new to category new to company new to world emerging growth mature decline Market life cycle (Segment/geo) Innovation type (proposition is…) Hoe managed uw bedrijf het R&D proces High Growth Forum 2013

Herewith adding granularity and clarity to earlier innovation portfolio definitions improved product new to category new to company new to world emerging growth mature decline Market life cycle (Segment/geo) Innovation type (proposition is…) Roadmap Adjacent Break away High Growth Forum 2013

Key insights on the matrix (1) Business rationale for projects far out of the diagonal can be questioned improved product new to category new to company new to world emerging growth mature decline Market life cycle (Segment/geo) Innovation type (proposition is…) Can by definition not exist What is the business rationale for starting a new business in a (nearly) declining market? Why adding products to your category/product line in declining market? Is it to extend the market lifecycle? Focus on product renewal too early? High Growth Forum 2013

Key insights on the matrix (2) Different innovation purposes improved product new to category new to company new to world emerging growth mature decline Market life cycle (Segment/geo) Innovation type (proposition is…) Break away Defend market share and margin Grow market share and increase margin Adjacent growth opportunities fast growing segments Adjacent growth opportunities established businesses High Growth Forum 2013

Key insights on the matrix (3) Difference between ‘existing business’ and ‘new business’ innovation improved product new to category new to company new to world emerging growth mature decline Market life cycle (Segment/geo) Innovation type (proposition is…) Break away Defend market share and margin Grow market share and increase margin Adjacent growth opportunities fast growing segments Adjacent growth opportunities established businesses The ‘existing business’ innovation types are typically managed as normal development projects The ‘new business’ innovation types are typically managed as a separate activity. High Growth Forum 2013

Basis elementen voor innovatie succes: High Growth Forum 2013  De juiste mensen  Klanten  Samenwerking  Organisatie  Management  Geld  Kennis  Middelen  Mensen  Patenten

High Growth Forum 2013 De juiste mensen

High Growth Forum 2013 De juiste mensen Kennis, kunde, ervaring en attitude Samenwerking en diversiteit We select on competences, we hire on attitude Insights Discovery

High Growth Forum 2013 Klanten

High Growth Forum 2013 Klanten Maak klanten feedback een maandelijks thema:  Op management vergaderingen  Op afdelings vergaderingen  Bij groeps werkoverleg Bezoek regelmatig klanten en bekijk / bespreek het gebruik van uw product /service  Feedback van de verkoop organisatie is niet genoeg  Management moet zelf (mee)gaan  Luisteren en kijken naar het gebruik  Bezoek de meest kritische klanten En zet het om in concrete acties

End User Driven Innovation Toolbox Foresight & Strategy Insight & Concept Applications & Solutions Go to market Strategisch kader Snelle feedback uit de markt High Growth Forum 2013

Introductie door management Introductie EUDI Inzichten verzamelen Herhaling Waardepropositie KTV en loyaliteit Waardenetwerken Foresight & StrategyInsight & Concept Opportunity scan Aan de slag: Definieren trends, inzichten, technologie en concurrentie. > Selectie zoekveld - Lunch - Aan de slag: Waardenetwerk voor gekozen zoekveld Aan de slag: Klachtenanalyse Destilleren insights Herhaling Aan de slag: Beschrijven insights Wall of Insights Dag 2Dag 3 Aan de slag: Waardepropositie opstellen Dag 1 Interview betrokken managers: - Huidige werkwijze - Projectenportfolio Selectie: - Deelnemers - Intakegesprekken - Datums en locaties Strategisch kader bepalen Voorbereiding High Growth Forum 2013

End-User Driven Innovation Customer characterization Global consumer durables company Challenge Because of a radical shift in its product portfolio the Research unit of the company had identified several topic areas for potential growth including Personal Hygiene, Nutrition and Cleaning and Disinfection. For these it wanted to identify 3 to 5 potential opportunity clusters in each area. Approach Further scoped the three topic areas and with dedicated teams investigated various triggers such as market trends, consumer insights, competitor products and novel concepts and emerging technologies Multiple parallel ideation workshops with participants from various company and external organization Developed opportunity clusters which were screened and ranked for further enrichment and research proposals Results Over 300 triggers gathered and described in a Wall of Insights ideas resulting in 130+ Opportunity Clusters created 15 Promising Opportunity Clusters were selected for a first wave of option creation Developing growth options for a consumer company High Growth Forum 2013

Three levers to turn End-user driven innovation Smart choices Lean development Development productivity

Organisatie High Growth Forum 2013

Organisatie De uitdaging is om een cultuur te scheppen waarin innovatief gedrag van medewerkers gestimuleerd wordt en herkenning en erkenning krijgt. Controle Structuur Hierarchie Discipline Financials Klantgerichtheid Samenwerking Flexibiliteit Spanning Creativiteit

High Growth Forum 2013 Structuur, processen en ruimte Hiërarchisch Plat Functioneel Product/ dienst/klant Basis grondslag van de organisatie

High Growth Forum 2013 Structuur, processen en ruimte Bedrijfsplan Innovatie plan  Innovatie deployment process  Innovatie doelstellingen per groep  Innovatie KPI’s  Innovatie bonussen  Innovatie Leaders Ideeën Input proces Ideeën generatie proces Focus Acties in een “pressure cooker” Feedback actie

High Growth Forum 2013 Structuur, processen en ruimte Geestelijke ruimte:  Leren van fouten  Omarmen van diversiteit. Ruimte in tijd:  Maak bewust en expliciet tijd vrij ( management Pit Stop) Fysieke ruimte:  Creëer een omgeving die uitnodigt om samen te werken ( met verschillende disciplines)

High Growth Forum 2013 Samenwerken Open Innovatie

High Growth Forum 2013 Samenwerking belangrijk voor innovatie AMSTERDAM - Samenwerking met grote bedrijven, in binnen- of buitenland, is belangrijk voor productinnovatie. Bij export heeft samenwerking met buitenlandse bedrijven invloed. Dat blijkt uit onderzoek van EIM. ©© Thinkstock MKB-bedrijven die samenwerken, innoveren meer dan bedrijven die niet samenwerken. Dat geldt met name voor samenwerking met grote buitenlandse bedrijven. Volgens het onderzoek zou dat kunnen impliceren dat buitenlandse bedrijven van belang zijn om toegang te krijgen tot kennis en technologieën die in Nederland niet voorhanden zijn.onderzoek zou dat kunnen impliceren dat buitenlandse bedrijven van belang zijn om toegang te krijgen tot kennis en technologieën die in Nederland niet voorhanden zijn.

High Growth Forum Closed and Open Innovation Increased Number and Mobility of Knowledge Workers Increased Availability of Private Venture Capital DevelopmentResearch Projects The Market Boundary Firm Control: Idea Generation, Development, Manufacture, Marketing, Distribution, Service. DevelopmentResearch Projects Current Market Boundary Firm New Market Commercialize: In- en Outside Ideas, Via pathways Outside Current Business. Fading Boundary between Company and Surrounding Closed Open Henry Chesbrough, Harvard The lab is our world The world is our lab

High Growth Forum 2013 Samenwerken Open Innovatie  Kosten  Kennis  Risico  snelheid

Suppliers OEM Klanten Samenwerking in de value chain Complementaire bedrijven Complementaire bedrijven Met andere oem’ers In de value chain:  Gemeenschappelijk belang aanwezig  Er wordt al samen gewerkt. High Growth Forum 2013

Management

High Growth Forum Potential value is not always valued!

High Growth Forum 2013 Management Werken aan innovaties Werken aan een Innovatieve organisatie

High Growth Forum 2013  Plan opstellen ( keuzes maken)  Randvoorwaarden creëren  Communiceren  Actief leiding nemen  Creatieve spanning opwekken

High Growth Forum 2013 Innovation Excellence Nine Power Questions Innovation Effectiveness Innovation Efficiency Management of Innovation Strategic Level Do you have an Innovation Strategy? Is your Innovation contributing to Business Growth? Have you organized your company around Innovation? Tactical Level Do you know your Innovation Playing Field? Are you innovating fast enough? Do you leverage Innovation Collaborations? Hands-on Level Do you know what your customers really want? Do you manage your Innovation Risks? Do you get the most out of your Innovation Teams?

High Growth Forum 2013 “To turn really interesting ideas and fledgling technologies into a company that can continue to innovate for years, it requires a lot of disciplines.” Steve Jobs

High Growth Forum “Knowing is not enough, we must apply. Willing is not enough, we must do” Goethe

High Growth Forum 2013 Copy, Paste, Innovate Afkijken mag Bedankt

High Growth Forum 2013