Vrijheid en zelfverwerkelijking De visies van Harry Frankfurt en Charles Taylor Stefaan E. Cuypers CLAW – HIW PODIUM 0950, 3 februari 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Klassiek compatibilisme
Woord van Leven Februari 2011.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Hume Wat ik wil is bepaald door wat ik ben: door mijn sterkste verlangen.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Iets zeggen over hoe wij de laatste drie jaar een obsessieve dwang hebben ontwikkeld om na te denken over vrije wil.
Harde determinist en libertarist zijn het eens over: determinisme  de toekomst ligt vast de toekomst ligt vast  geen alternatieven geen alternatieven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Libet.
Peter Strawson.
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Principes Contrapositie: p  q niet q  niet p
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Zelfverwerkelijking en karakter
Theoretische modellen mbt middelenmisbruik gebruik / misbruik Ontwikkeling van het probleem Samenkomen van beïnvloedende factoren Van Dijk Problemen in.
Kunstmatige Intelligentie
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2 e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Morele Kwaliteit.
Macht, controle en hiërarchie
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
In de loop van de geschiedenis zijn nogal wat misdrijven gepleegd waarbij onomstotelijk lijkt vast te staan dat de daders ervan willens en wetens tot hun.
2e invalshoek: vrije wil als zelfverwerkelijking
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Nog 64 lesdagen…. Inhoud les Recap klassieke / christelijke visie wil Examenvraag 15 Drie invullingen; eerste nader bekeken Kuklinsky.
Conditioneel Compatibilisme
61. De kandidaten kunnen uitleggen wat wordt bedoeld met vrije wil als “bewuste aansturing” en daarbij tevens een onderscheid maken tussen elektrische.
Is vrijheid. een illusie. Bart Engelen. Nacht van de Filosofie
Ethiek is over goed en kwaad
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Dans van Vos Weg van Wolf
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Het opleidingsprofiel:
… als voorwaarde voor verantwoordelijkheid (hoofdstuk 2)
De Vrije Wil Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Competentiegericht leren vmbo
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
De vrije wil als filosofisch probleem
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Ethiek.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Visie & Strategie.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Transitie WMO vraagt om anders organiseren.
Algemene Sociologie PA – B1
Volksuniversiteit Zwolle
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Gaby Mevissen, Anouk Wassenbergh, Esmée Dohmen en Lena van Iterson.
Hopelijk verfrissende beschouwingen over zgn. ‘normaal’ en ‘afwijkend’ maçonniek gedrag, maar evenzeer over het belang van ‘multiculturele maçonnieke ontmoeting.
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
MODULE 2 : naar een bruikbaar model Het (christelijk) personalisme= uitdieping van het afwegingsmodel.
Klik om het opmaakprofiel van de modelondertitel te bewerken Moeten we boeten? Thomas Nagel over morele pech Sander Voerman Technische Universiteit Eindhoven.
Leven zonder vrije wil Jan Verplaetse – Universiteit Gent Moral Brain Research Group.
De toekomst van God volgens de filosofen
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
IDENTITEIT INDIVIDU SUBJECT PERSOON
Zorg verlenen aan anderen
Transcript van de presentatie:

Vrijheid en zelfverwerkelijking De visies van Harry Frankfurt en Charles Taylor Stefaan E. Cuypers CLAW – HIW PODIUM 0950, 3 februari 2015

Drie begrippen van vrijheid Begrip A: vrijheid, morele verantwoordelijkheid en determinisme PAP: S is moreel verantwoordelijk voor handeling A, alleen als S anders had kunnen handelen Begrip B: vrijheid en zelfverwerkelijking het ware zelf, identiteit, karakter, autonomie, authenticiteit Begrip C: vrijheid en bewuste beslissing Dick Swaab (Wij zijn ons brein) versus Marc Slors (Dat had je gedacht!)

Begrip B: vrijheid als zelfverwerkelijking Harry Frankfurt Charles Taylor

De visie van Harry Frankfurt A. PAP is onwaar B. het hiërarchische model van het (ware) zelf

Het probleem van vrijheid en determinisme Wat is de relatie tussen vrijheid en determinisme? incompatibilisme compatibilisme Harry Frankfurt libertarisme hard determinisme (Charles Taylor)

Frankfurts hiërarchische model Overzicht (1) hiërarchie van eerste- en tweede-orde-verlangens (2) hiërarchische wilsvrijheid (3) zelf-identificatie en morele verantwoordelijkheid (4) zelf-evaluatie en zelfverwerkelijking

(1) Verlangens van eerste en tweede orde

Verlangens van eerste en tweede orde (vervolg)

(2) Hiërarchische wilsvrijheid (WV) S’s wil is vrij, alleen als S (op de eerste orde) onbelemmerd verlangt wat S (op de tweede orde) verlangt te verlangen Het is in het verzekeren van de conformiteit van zijn wil met zijn tweede-orde volities, dan, dat een persoon wilsvrijheid uitoefent. En het is in de discrepantie tussen zijn wil en zijn tweede-orde volities, …, dat een persoon die deze vrijheid niet heeft het gebrek eraan voelt. Frankfurt, The Importance of What We Care About, 1988, pp (WV*) S’s wil is vrij, alleen als S anders had kunnen willen (verlangen 1ste orde ) dan S in feite wilt (verlangt 1ste orde )

(3) Zelf-identificatie en verantwoordelijkheid (PMV) S is moreel verantwoordelijk voor handeling A, alleen als S hiërarchische controle heeft over A (HC) S heeft hiërarchische controle over handeling A, alleen als A onder de controle staat van een wil (een eerste-orde verlangen) die bepaald is door S’s tweede-orde verlangen, hoe S’s wil verder ook bepaald is (HC*) S heeft hiërarchische controle over handeling A, alleen als A veroorzaakt wordt door een wil waarmee S zich identificeert, ook al is S’s wil overbepaald

Ongelukkige en gelukkige junkies

Ongelukkige en gelukkige junkies (vervolg) Vrije wil?Zelf-identificatie?Morele verant- woordelijkheid? Normale persoon JA Ongelukkige junkie NEEN Gelukkige junkie NEENJA

(4) Zelf-evaluatie en zelfverwerkelijking Zelfverwerkelijking is zelf-evaluatie door zelf-identificatie het vermogen tot reflexieve zelf-evaluatie komt tot uiting in de interne vorming van tweede-orde-verlangens [= zelf-identificatie]  Wat is de normatieve basis voor de zelf-evaluatie? volledig onafhankelijk van de moraliteit en zelfs van de rationaliteit  descriptief  Wat is de (historische) context van de zelf-evaluatie? geheel onafhankelijk van de causale voorgeschiedenis en van de sociale omgeving  intern

Zelfverwerkelijking (overzicht posities) zelfverwerkelijking JA NEEN Haidt, Gray zelf-ontdekking zelf-interpretatie zelf-ontwerp “karakter” “verhaal” “radicale keuze” JS Mill Ch Taylor J-P Sartre (H Frankfurt)

De visie van Charles Taylor B. Het narratief interpretatieve model van het (ware) zelf

Taylors narratief interpretatieve model Overzicht (1) intentioneel handelen en betekenisvol verhaal (2) zelf-interpretatie (3) zwakke en krachtige evaluatie (4) horizon van significantie en zelfverwerkelijking

(1) Intentioneel handelen en betekenisvol verhaal Gedrag is zoals een tekst intentie handeling overtuiging en verlangen betekenis verhaal ‘narratio’, tekst

(2) Zelf-interpretatie Hermeneutische interpretatie van het zelf ‘hermèneuoo’ = uitleggen + ‘techné’ = techniek (a) basale proto-interpretatie  de zinvol beleefde werkelijkheid (feiten + handelingen) (b) zelf-interpretatie  reflexieve en expressieve toe-eigening van (a) in de taal en het narratieve

(3) Zwakke en krachtige evaluatie Zelf-interpretatie = zelf-evaluatie ‘Zwakke’ evaluatie: weegt verlangens kwantitatief tegenover elkaar af en beoogt bevrediging van verlangens  machtsstrijd tussen ‘sterke’ en ‘zwakke’ verlangens ‘Krachtige’ evaluatie: evalueert verlangens kwalitatief en beoogt waarachtigheid en authenticiteit  evaluatieve termen zoals goed/slecht, edel/gemeen, moedig/laf, openlijk/achterbaks, gepast/ongepast, …

(4) Horizon van significantie en zelfverwerkelijking Zelfverwerkelijking is het resultaat van (i) kritische reflectie en (ii) krachtige zelf-evaluatie Deze authentieke zelf-articulatie is afhankelijk van een horizon van significantie, d.w.z. van (a) een vooraf bestaand betekenissysteem en een vooraf gegeven waardenhiërarchie  normatief (b) een gemeenschappelijke taal, dialogale relaties en een sociale context  extern

Vergelijk en contrasteer internextern descriptiefFrankfurt normatiefTaylor Frankfurt en Taylor  reflexief model van het (ware) zelf  zelf-evaluatie Frankfurt vs. Taylor

Opdracht 1 Rik heeft een affaire met Barts vrouw. Bart doodt Rik, ofschoon Bart weet dat wat hij doet moreel verkeerd is. (1) Bart handelt uitsluitend vanuit een onweerstaanbare drang. (2) Bart handelt vanuit een onweerstaanbare drang en hij identificeert zich ook met deze onweerstaanbare drang. (3) Bart identificeert zich met zijn verlangen om Rik te vermoorden, maar dit verlangen is geen onweerstaanbare drang. (4) Bart is feilloos geïndoctrineerd in zijn familie-code die zegt dat rivalen moeten vermoord worden. Verder hetzelfde als (3). Is Bart moreel verantwoordelijk voor Riks dood in (1), (2), (3) en (4)? Volgens Frankfurt? Volgens u? Waarom?

Opdracht 2 Salahuddin is een jihadist, een engelsman van geboorte (= Richard Dart), die zich tot de fundamentalistische Islam, het Salafisme, bekeerde. (Robb Leech, My brother the terrorist) Is Salahuddin authentiek? Kan hij zijn ware zelf verwezenlijken? Volgens Frankfurt? Volgens Taylor?

Opdracht 3 “Niemand kan zichzelf beginnen modelleren naar een geloof of een idee zonder tot een hogere orde van ervaring op te klimmen: een principe van ondergeschiktheid, van meesterschap over zichzelf in zijn natuur geïntroduceerd: hij is niet louter meer een bundel indrukken, verlangens en impulsen.” George Eliot, Scenes of Clerical Life (Penguin, p. 320) Kan dit citaat verbonden worden met de visie van Frankfurt? Met de visie van Taylor? Indien “ja”, waarom en hoe? Indien “neen”, waarom niet?