Www.schrijven.ugent.be Een elektronische leeromgeving voor schrijfvaardigheid in de opleiding T&L.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Laptopproject VUB: planning van een bijdrage
Advertisements

Eindwerk zesde jaar.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
wiki’s opzetten en implementeren
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Human Dynamics.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Wikispaces in het talenonderwijs: samenwerking en creativiteit
“Passend onderwijs op maat”
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Klik op één van de hoofdstukken voor meer informatie of klik op de volgende knop om de web handleiding te starten. 1.IntroductieIntroductie 2.Juridische.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Evaluatie Leerlijnen.
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Hypertekst schrijven is goed voor je!
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Feedback Wat Soorten Door wie
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Infosessie Bachelor 3 Vrijdag 9 mei 2008
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Historische praktijk 3 (BA 3 geschiedenis) Inleiding, Marc Boone 14 mei 2008.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
1 juli 2009 Evalueren van papers Workshop Fabienne De Ryck Mariet Vriens.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
TAAL- EN LETTERKUNDE BA2 Infosessie 26 september 2016.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Toelichting Masterproef
Workshop academisch schrijven
Toelichting Masterproef
Blended learning Italiaans
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
introductie Wikiopdrachten
Chemie Overal 5e editie voor de TF
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Een elektronische leeromgeving voor schrijfvaardigheid in de opleiding T&L

Doel van de workshop I.Onderwijsvernieuwing binnen T&L ‣ Taalvaardigheidsonderwijs ‣ Bekomen projecten ‣ Resultaten II.Demo TV2 Engels III.Perspectieven ‣ Aanleg leerderscorpus (DKB) ‣ Verdere implementatie van de ELO ‣ Nieuwe initiatieven: corrigeren in Word ‣ Mogelijke samenwerking

I. Onderwijsvernieuwing binnen T&L Noden Ba T&L: een van de doelstellingen = verwerven van een grondige kennis van 2 talen T.V. op intermediair tot gevorderd niveau ‣ Breuk tussen passieve en actieve taalbeheersing  Nood aan meer training in mondelinge en schriftelijke vaardigheden ‣ Verschillende studentenprofielen  Nood aan flexibele, geïndividualiseerde leertrajecten

I. Onderwijsvernieuwing binnen T&L Bekomen projecten Team (op 10/09/08) ‣ Cl. Crocco, J. De Caluwe, P. Hadermann (woordvoerder), G. Laureys, T. Leuschner, I. Logie, A. Oosterhof, C. Strobl, M. Van Herreweghe ‣ WP: F. Adriaens, G. Bonamie, S. Verhulst, S. Verplancken OPL Schrijfvaardigheid in het vreemde-talenonderwijs: e- learningtoepassingen in het kader van Minerva (4/05-6/07) DKB Digitale corpora als tool voor het trainen van schriftelijke vaardigheden in het vreemde-talenonderwijs (1/07-6/08) Een ELO voor schrijfvaardigheidstraining in de opleiding T&L (1/08- )

I. Resultaten: principes schrijfportaal Meertalig Taaloverschrijdend structuur efficiëntie coherentie Taalspecifiek aangepaste genres stijlconventies taalspecifeke fouten Interactief Student actieve leerattitude samenwerking via fora, wiki raadplegen van data Docent Feedback geïndividualiseerd leerpad Geïntegreerd Theorie Voorbeeldteksten Oefeningen Links & bachelorpaper

I. Resultaten: opbouw schrijfportaal

Informatieve leidraad bachelorpaper ‣ praktische informatie ‣ bronnen leren zoeken ‣ onderzoekspaper schrijven ‣ Schrijfprincipes ‣ taalspecifieke sites: Duits, Engels, Frans, Spaans, Zweeds I. Resultaten: schrijfportaal onderzoekspaper

praktische info: ‣ link naar studiegids (seminaries) ‣ info over indiendata ‣ “ facetmenu” met overzicht mogelijke onderwerpen

I. Resultaten: schrijfportaal onderzoekspaper bronnen leren zoeken ‣ link naar universiteitsbibliotheken, Aleph, CatFich, databases

I. Resultaten: schrijfportaal onderzoekspaper onderzoekspaper schrijven ‣ onderwerpsafbakening: nadruk op combinatie persoonlijke interesse en wetenschappelijke invalshoek ‣ structuur: schema’s uitwerken ‣ aandachtspunten: ‧ status quaestionis, rode draad ‧ motivatie

I. Resultaten: schrijfportaal onderzoekspaper schrijfprincipes ‣ argumentatie ‧ motivering ‧ ordening ‧ aandacht voor valkuilen als “open deur” en “plot summary” ‣ kritisch redeneren ‣ verantwoord leren omgaan met bronnen ‧ voorbeelden van verwijzingen naar geraadpleegde literatuur en elektronische bronnen

I. Resultaten: schrijfportaal onderzoekspaper taalspecifieke sites ‣ aandachtspunten verschillen van taal tot taal (b.v. Zweeds: nog veel aandacht voor frequente grammaticale fouten) ‣ aansluitende oefeningen in Curios

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Organisatie ‣ 50% (D. Chan) : Oral skills & transcription (bib) ‣ 50% (G. Bonamie): writing skills (pc leszaal)

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Typische lesorganisatie (1u15) 1. Feedback oef. vorige les: alg. trends, veel voorkomende fouten (15 min.) 2. Theorie (15-30 min.) 3. DIY: leerpad met theorie – Curios – wiki (resttijd)

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Leerpad ‣ gestructureerde organisatie van leercomponenten Voordelen Nadelen

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Leerpad Voordelen ‣ gestructureerde organisatie van leercomponenten ‣ Conditionele opbouw mogelijk Nadelen

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Leerpad Voordelen Nadelen ‣ gestructureerde organisatie van leercomponenten ‣ bouwblokken: enkel minervacomponenten

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Leerpad Praktisch voorbeeld: Wordiness

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Curios: algemene troeven Verschillende vraagtypes: gat, MC, MS Per vraag: score & feedback Conditionele verwerking – Boolean operatoren ‣ Als antwoord A is, toon feedback K & geef punten X ‣ Als antwoord A of B is, toon feedback K & geef punten X

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Curios: algemene troeven Grote groepen handelbaar Resultaten exporteerbaar: overzicht alle antwoorden

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Wiki: Specs Edit, anytime anywhere, … any page Aandachtspunten ‣ voor velen nieuw medium ‣ “public” writing: schroom > hoger niveau ‣ Vertrouwdheid door graduele opbouw & implementatie: klein beginnen op persoonlijke pagina’s, daarna revisie andere papers

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Wiki: Doel Omgeving waar studenten paper posten Elke student schrijft 2 papers: ‣ Paper 1 deadline half okt. ‣ Paper 2 deadline laatste les Elke student volgt 5 papers op

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Wiki: Organisatie Paper 1 ‣ Half okt. gepost op wiki ‣ Werkmateriaal, zichtbaar voor medestudent ‣ Wordt herhaaldelijk herwerkt, met telkens wisselende focus Paper 2

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Wiki: Organisatie Paper 1 Paper 2 ‣ op wiki eind dec. ‣ = individueel huiswerk, niet gereviseerd door medestudenten ‣ input voor volgende generatie

II. Een praktisch voorbeeld: Engelse Taalvaardigheid II Wiki: Controlemechanisme Elke pagina heeft persoonlijke geschiedenis, waarin vroegere versies bewaard worden: vgl. mogelijk In toekomst: wiki bij student tracking in Minerva Docent: steekproeven

III. Perspectieven: de fouteneditor ‣ Foutenanalyse (categorieën) ‣ Fouteneditor ‧ Fase 1: student schrijft tekst in Word ‧ Fase 2: docent verbetert tekst in Word ‧ Fase 3: student visualiseert gecorrigeerde tekst in schrijven.ugent.be

III. Perspectieven: de fouteneditor ‣ Hier screenshots invoegen van editor in Word (momenteel onmogelijk wegens geen 2003 op laptop)

III. Perspectieven: de fouteneditor mogelijkheden ‣ Een volledig doorzoekbaar leerderscorpus met authentieke teksten ‣ Onderwijs & Onderzoek: ‧ “Toon mij alle fouten m.b.t. lemma x”; “Geef mij meest voorkomende grammaticafouten in Ba1 Frans”, … ‧ Ontwikkeling gerichte oefeningen ‣ Student: gedetailleerd rapport van eigen prestaties, zodat pijnpunten snel duidelijk gemaakt worden

III. Perspectieven: uitbouw corpora Aanleg van een digitaal leerderscorpus ‣ cf. recente wetenschappelijke belangstelling voor tussentaal ‣ Getagd leerderscorpus ‧ Student/docent kan op type fout zoeken ‧ Ontwikkelen van gerichte oefeningen ‧ Onderzoeksdoeleinden

III.Perspectieven Vervolgproject: ELO T&L Specifieke doelstellingen ‣ Verdere implementatie in T.V.-onderwijs ‣ Uitbreiden van de oefeningen data-base voor alle talen ‣ Vervolledigen van theorie/voorbeelden waar nodig ‣ Verder uitbouwen van referentie- en leerderscorpora

III.Perspectieven Vervolgproject: ELO T&L Nieuwe initiatieven ‣ Ontwikkelen van materiaal voor Italiaans en Nederlands ‣ Ontwikkelen en implementeren van leerpaden ‣ Integreren van de portfolio- en wiki-tools ‣ “Mijn teksten” operationaliseren ‧ Cf. ook fouteneditor ‣ Creëren van een rubriek rond de Ma-scriptie

III.Perspectieven Vervolgproject: ELO T&L Globale doelstelling ‣ Van een performante portaalsite maken voor en door iedereen te gebruiken ‣ Delen/uitwisselen van expertise rond ELO’s Het WP-team staat ter beschikking van alle talen om inhoud te verwerken binnen de site

Dank voor uw aandacht Vragen? Suggesties? Ervaringen? Kritiek?...