Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
ontwerp - beheer - analyseer
Kennispoort Verloskunde 2009
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Marktonderzoek als proces
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Presentatie nieuwe media
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Wetenschappelijke stage
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Stichting Contactgroep Prostaatkanker IKZ 31 oktober 2007 Margreeth van der Oord SCP coördinator partners ++31 (0) SCP Partner.
Meten is zweten Bespiegelingen over online-panelonderzoek bij medewerkers en studenten Vic Damoiseaux en Anneke de Jongh Woudschoten Conferentiecentrum.
De kracht van de ervaring
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Hoofdlijn Communicatie
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Inhoud presentatie - doel van de presentatie - aanleiding onderzoek
Beveiligde online polikliniek
Kwantitatief onderzoek
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Presenteren en communiceren
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Dorpsraad Acht Van harte welkom in het Dorpshuis Acht!
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Project: Handen in één voor jeugd met Toekomst Projectleider: Ron van Aggelen.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Iedere patient een eigen website/Open Podium 1 Hoe gebruik ik e-health als arts?
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheidsonderzoek 2017
Systematic Review Flitstraining: Patient Perception Program MMV Congres “Voortdurend Bewegen” Prof. Dr. Kiki Lombarts & MSc. Renée Scheepers Onderzoeksgroep.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
What is the meaning of? Student centered learning
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
Empathie in de communicatie tussen huisarts en patiënt.
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Zelfevaluatie.
MijnDossier voor mijn medicatie
Consortium onderzoeksprogramma middelen en criminaliteit
DBC: Diagnose behandel combinatie DOT: DBC op weg naar transparantie
Transcript van de presentatie:

Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/2011 Het is belangrijk om: Behoeften van patiënten leren kennen (welzijn patiënt) Kwaliteitsverbetering (betere zorg) Maar ook: Verantwoording (IGZ, Zorgverzekeraars) Patiëntenbinding (marktwerking) Waarom onderzoek onder patiënten?

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/2012 Hoe?: door te luisteren naar de ervaringen van de patiënt Inleven Lezen Eigen ervaringen Onderzoeksresultaten Door kwalitatief onderzoek: ◦in gesprek met kleine groep patiënten ◦persoonlijk contact (interviews of focusgroepen) Door kwantitatief onderzoek: ◦data verzamelen van grote groep patiënten ◦vragenlijsten (schriftelijk of online)

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/2013 Focusgroepen en interviews Persoonlijke gesprekken tussen patiënten en groepsleider Dieper ingaan en begrijpen van bepaald onderwerp In gesprek gaan over belevingen, ervaringen, mening patiënt Geeft beeld van de wereld achter de scores Als je je patiëntengroep beter wilt leren kennen Groter effect op verandering (attitude) personeel Kwalitatief onderzoek

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/2014 Kwantitatief onderzoek Er zijn veel verschillende meetinstrumenten en methoden om patiëntervaringen te meten. Verzekeraars, patiëntenorganisaties en ziekenhuizen gebruiken hun eigen methoden en bronnen. Tegenwoordig proberen al deze verschillende partijen zoveel mogelijk gelijke meetinstrumenten te gebruiken. In 2006 werd de CQI door Ministerie van VWS voorgesteld als dé standaard voor het meten van ervaringen van patiënten met de zorg.

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/2015 Wat is de CQI? Consumer Quality Index Ontwikkeld door NIVEL, in samenwerking met afdeling sociale geneeskunde van AMC in opdracht van Agis, Stichting Miletus en ZonMw. Meet ervaringen en wat patiënten belangrijk vinden in de zorg. In 2006 door Ministerie van VWS voorgesteld als dé standaard voor het meten van ervaringen van patiënten met de zorg. Ontwikkeling en beheer door Centrum Klantervaring Zorg (CKZ).

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/2016 Onderzoeksproces Vanuit onze bestanden worden willekeurige selecties genomen Per jaar worden ruim patiënten uitgenodigd Uitnodigingen voor deelname worden per brief thuisgestuurd De logistiek wordt uitbesteed aan extern bureau: Mediquest Thuis digitaal (via internetsite) invullen Mogelijkheid om schriftelijk een vragenlijst aan te vragen Minimaal 90 respondenten per poli/afd. Er wordt 2x per jaar gemeten en er doen 108 afdelingen mee

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/2017 Wat doen we met de resultaten? De data wordt getoond via een online data website Iedere afdeling kan zijn eigen scores bekijken en acties ondernemen bij lage scores Bij te lage scores: -Achterhalen waar het probleem ligt (input medewerkers of analyse van de open vragen) -Indien onduidelijk mogelijkheid om verdiepingsonderzoek te verrichten d.m.v. kwalitatief onderzoek -Ziekenhuisbreed project starten om het probleem aan te pakken

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/2018 Resultaten begin 2011: poliklinieken

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/2019 Evt. Nog Patientquotes invoeren, volgen later Compliment voor de zorgzaamheid en de aandacht en begrip van dr. van X. Grote klasse!! Ik wil graag op de hoogte worden gehouden van de uitloop in de wachtkamer Graag meer persoonlijke informatie van de behandelend arts, is erg een techneut zoals wel meer specialisten zijn, gericht op de kennis i.p.v. de persoonlijke beleving van de patiënt! De zorg op de verpleegafdeling was goed! maar niet de Hygiëne (betreffend de WC) Ik miste een nagesprek (na mijn opname) met de specialist die mij behandeld heeft.

Marketing & Communicatie Onderzoek | 23/11/20110 Vragen?

DANK U