Mindset DE ROL VAN OVERTUIGINGEN OP GEDRAG EN FUNCTIONEREN JAN VAN ZUTPHEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Gemaakt door :marten cuiper
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Hoe kom ik aan klanten?”
Mijn gegevens op het web!?
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
De opbrengsten van een groei-mindset
Levensvragen Over geluk…..
START DIA.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
COMPETENTIEONTWIKKELING
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Ludo Daems.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
School-als-organisatie en schoolcultuur
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
VERBAND MET CREATIVITEIT:
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Presentatie Executieve functies
C. Molmans SOD-Opleidingen
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
Volksuniversiteit Zwolle
Ben je er ook zo zeker van dat niemand in je geinteresseerd is?
Wat is genoeg?.
OGW op de Firtel.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Blok 2. Advies versus coaching. 0,5 uur Blok 2 gaat over de rol van de mentor (advies versus coaching) Kenmerken van coaching Discussie: Wat is een kenmerk.
VERSTERK WAT WERKT.
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Opgroeien in de stad les 3
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck
Coaching in regioleren
Module 6; didactisch handelen
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt
Werkgevers wendbaar aan de slag
Methodiek Observeren.
Kansarmoede in de school
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
De FoutenFabriek Frank Deuring
Transcript van de presentatie:

Mindset DE ROL VAN OVERTUIGINGEN OP GEDRAG EN FUNCTIONEREN JAN VAN ZUTPHEN

Mindset Whether you think you can, or you can’t… … you’re right. Henry Ford Mindset 2

Succes of falen?  Wat maakt dat (zeer intelligente) mensen soms onder verwachting presteren?  Factoren die van invloed zijn:  Capaciteiten  Persoonlijkheidsfactoren  Discipline  Doorzettingsvermogen  Veerkracht  Executieve functies / Strategie / Technieken  Omstandigheden  Overtuigingen => MINDSET  Bij hoog-intelligente kinderen wordt/werd de relatie inspanning – resultaat niet / minder bekrachtigd Mindset 3

Overtuigingen  Gedrag wordt in grote mate gestuurd (gestimuleerd / belemmerd) door overtuigingen (CGT / RET / NLP)  Placebo-effect  Pygmalion-/ Golem-effect Mindset 4

 Mindset: het geheel aan overtuigingen of denkwijzen bepalend voor iemands gedrag en visie op de wereld (bril of filter).  Carol Dweck: fixed mindset en growth mindset Mindset 5

Belemmerend…  (Ik ben slim, dus) ik moet dit in één keer kunnen.  Als ik zou falen, zou ik laten zien dat ik toch niet zo slim ben.  Ik kán gewoon helemaal geen Frans (of …)  Ik heb een onvoldoende, omdat ik dat vak niet kan.  Als ik hulp zou vragen, zou ik laten zien dat ik dom ben.  Kladpapier gebruiken is een zwaktebod, ik moet dat uit m’n hoofd kunnen. Mindset 6

Versterkend…  Als ik oefen, is het resultaat waarschijnlijk beter dan als ik niet oefen.  Ik ga naar les, niet om te laten zien wat ik kan, maar om te leren.  Als ik hulp vraag, kan ik verder komen.  Als ik een onvoldoende haal, is dat wel jammer, maar ik kan dan uitzoeken wat ik de volgende keer anders ga doen.  Het is handig (en kenmerk van intelligent gedrag!) als ik beschikbare hulpmiddelen inzet. Mindset 7

 Dweck Mindset 8

Hoe gaat mindset om met… fixedgrowth uitdagingvermijdenopzoeken hindernisopgevenvolhouden inspanningnuttelooshoort bij resultaat kritiekverwerpengroeikans succes anderenbedreiginginspireren/leren Mindset 9

Mindset ombuigen  Bewustwording van dit model, eigen overtuigingen, eigen uitingen en gedrag;  Kiezen wat je gaat zeggen / hoe je gaat handelen (complimenteren op inzet, doorzetten, discipline, veerkracht, niet op intelligentie of resultaat);  Valkuil: welke boodschap zend je uit als je (onbewust of bewust) een oordeel velt over een mindset van iemand (je kind/leerling/cliënt?)  Maak je kind/leerling/cliënt bewust van het gedachtegoed van Mindset met zo weinig mogelijk waardeoordeel, en vervolgens verantwoordelijk voor gevolgen van keuzes. Mindset 10

Willen?  moeten  willen  kiezen  weerstand  energie  handelen Mindset 11

Vragen / discussie Een schip is altijd veiliger in de haven dan op open zee, maar het is er niet voor gemaakt… A. Einstein Mislukken is een tussenresultaat Coachingskalender 2008 Op youtbue Mindset 12