Drie perspectieven: geïntegreerd of gesplitst? Johan Conijn, ASRE/UvA en Ortec Finance IPD/aeDex Marktpresentatie, 26 april 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
Nieuwjaarsbijeenkomst VSH - De tering naar de nering of Prijsexplosie op komst? Door: Wienke Bodewes Datum:
WSN Volle kracht vooruit. Het roer om: volle kracht vooruit WSN staat er weer •Juist nu kunnen en willen we betekenisvol zijn in Nieuwkoop. •Huis op orde.
Woonbeleid, betaalbaarheid en investeringen
De staat van de corporatiesector en consequenties voor het toezicht CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING 2012 Utrecht, 19 september 2012 Inleiding door drs.
MCD Gebiedsontwikkeling anno 2013 en….
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING Regiobijeenkomst Raad van Commissarissen in de corporatiesector 2010 “Financiën en Governance” Inleiding door de heer drs.
Vastgoed voor de vrouwenopvang Monique Waarts Directeur Mitros Maatschappelijk Vastgoed.
Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
Toezicht, benchmarken en bedrijfslasten Inleiding van Jan van der Moolen op bijeenkomst MKW platform, Nieuwegein, 31 oktober 2013.
CORPORATIES EN DE KREDIETCRISIS NCCW corporatiedag 28 mei 2009 Albert van Ens Centraal Fonds Volkshuisvesting.
2010 CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING Beelden over de SRR vanuit de informatie bij het CVF Inleiding door Harry Derksen District adviseur Centraal Fonds.
Zorg - Wonen - Pensioenen Het mes snijdt aan twee kanten Praktische mogelijkheden voor de korte termijn Hans Snijders, voorzitter directie.
Onroerend Goed investeren en beheren
Landelijke ontwikkelingen en de consequenties voor de Woonplaats
Investeren in duurzaamheid en de financiële kaders: ‘waar gaat het mis en waar liggen kansen! ‘ dr. Mark Schweitzer 17april 2012.
Zorgorganisaties & vastgoed
Econoom en Woonbonddirecteur
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
Dorst! Hoe de woningmarkt een rol kan spelen in de verzorgingsstaat dr. Janneke Toussaint, AFM Prof. dr. ir. Marja Elsinga, TU Delft.
Wooncongres 11 april 2013 Scenario’s kwaliteit en betaalbaarheid.
Ronde tafel Workshop Ronde tafel 1 april Doel workshop Andere perspectieven horen Problemen oplossen.
Henk de Kok Wouter van den Wildenberg Willem Heineke Congres Maatschappelijk Vastgoed Elba Media 17 april 2013 Gemeentelijk vastgoed Verdienvermogen mogelijk?
Positionele en financiële oriëntatie
Monument: lust of last? Maatschappelijk Vastgoed congres 2014.
Door Peter van Os (Rigo) en paneldiscussie
Hybride vastgoed-constructies tussen koop en huur
Van tweeluik naar driehoeken
Rekenkamercommissie Leiden (RKC) Zicht op Leids Vastgoed.
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
Woningmarktonderzoek Resultaat 8 oktober. De vraag Actueel beeld van de woningbehoefte in 2015, 2020 en 2025: Wat is de aard en omvang van de vraag? Wat.
Rene Goorden Sectorspecialist Wonen 9 november 2015 Geborgde financiering: actualiteiten en de Woningwet.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. PRESTATIEAFSPRAKEN NIEUWE STIJL.
Nieuwe Woningwet Algemene ledenvergadering
HOOFDSTUK 7 ONZE KOSTEN & BATEN
Huurbeleid Woningstichting Nieuwkoop
R EKENEN MET MAATSCHAPPELIJK V ASTGOED Henk de Kok Assetmanager winkels, horeca, bedrijfsruimten en kantoren Stadsontwikkeling Rotterdam 19 december 2011.
Van Knarrenhof naar Knarrenfonds? Hoe verbind je voordelen van wonen en zorg in coöperaties? Qualify Self · Open Space· 2 december 2015 · Achmea Zeist.
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Kaders portefeuillestrategie Eigen Haard Bijeenkomst Alert, 12 november 2015.
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
Europese beschikking Staatssteun Oktober De staatssteundiscussie op hoofdlijnen 1 Voorafgaand: 1957: Oprichting EG 2002: Melding bij EC door Nederland.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Informatiebijeenkomst ORGANISATIE VAN MAATSCHAPPELIJK VASTGOED d.d. 19 november 2015.
De toekomst van de sociale huisvesting in Vlaanderen – 21 juni De resultaten van het onderzoek ter voorbereiding van het Kaderbesluit Sociale huur.
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. REIN HAGENAARS Bestuurder Wonen Noordwest Friesland Lid algemeen bestuur Aedes Lid.
Aanpassing grondprijzen sociale koop en huurwoningen Johan Brands, 15 maart 2016.
Wijziging Woningwet per samenwerking tussen gemeenten en corporaties Dordrecht, 3 december 2014.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Spanningen op de woningmarkt
wonen voor spoedzoekers
Asset Management & Twee voorbeelden
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Welkom VWO 5..
Duurzaam integraal ontwerpen
Evaluatie Woningwet ledenbijeenkomst 22 februari 2018
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
LATEN WIJ ONS KISTEN DOOR DE CRISIS?
De veranderende rol van de gemeente ten opzichte van de corporatie.
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
Onderzoek naar effecten van schaal
Sociale huur en de markt NMU/ACO 30 mei 2018
Transcript van de presentatie:

Drie perspectieven: geïntegreerd of gesplitst? Johan Conijn, ASRE/UvA en Ortec Finance IPD/aeDex Marktpresentatie, 26 april 2012

Onderwerpen Hervorming woningmarkt Positie corporatie op de woningmarkt Het vermogen in de dode hand De staatssteundiscussie Drie perspectieven Oplossingsrichtingen

Hervorming woningmarkt Betere woningmarkt: minder subsidiëring in koop- en huursector Wonen wordt duurder: negatief effect op de vraag Herstel koopsector ook sterk afhankelijk van oplossen hardnekkig ‘bankenprobleem’.

Positie corporaties bij hervormingen Geen hervorming woningmarkt zonder hervorming corporatiesector Verstorende factoren: -huren generiek lager dan marktconform, kostendekkend huurniveau -relatief hoge kosten; deels inefficiënties - geen gelijke speelveld.

Punten op de horizon Omvang en samenstelling van de woningvoorraad zijn afgestemd op de vraag (meer middeldure huurwoningen) Bewoners (koop en huur) betalen in principe de kostprijs voor de woonconsumptie, tenzij…(borging betaalbaarheid) Verhuurders brengen in principe de kosten van de productiefactoren in rekening

Vermogenspositie corporaties Marktwaarde verhuurd, bron CFV

Verstoringen door het vermogen in de dode hand Door ontbreken rendementseis relatief lage huur Mogelijkheid tot hogere beheer- en onderhoudskosten Mogelijkheden voor andere marktverstorende activiteiten, onder meer via (des)investeringen Geen adequaat inzicht in / toezicht op verloop eigen vermogen op basis van marktwaarde

Rendementsverlies bij corporaties IPD/aeDex cijfers: CFV: direct rendement eigen vermogen 1,3%

Staatssteun en gelijk speelveld Beperking staatssteun ten behoeve van meer gelijk speelveld Niet-DAEB activiteiten zonder staatssteun Splitsing DAEB / niet-DAEB gaat gepaard met proportionele vermogensverdeling Ook in niet-DAEB is sprake van vermogen in de dode hand: geen marktconforme rendementseis over eigen vermogen Beëindiging staatssteun ≠ Gelijk speelveld

Vermogenssplitsing

Recapitulatie  “Sober en doelmatig” combineren met “overtollige middelen inzetten voor de volkshuisvesting” is problematisch  Problematisch voor bedrijfsvoering; problematisch voor externe relaties, waaronder extern toezicht  Onvoldoende borging voor: -effectiviteit (doeltreffendheid) -efficiëntie (doelmatigheid) -legitimiteit -transparantie

Oplossingsrichtingen Verantwoordelijkheden onderscheiden in het sturingsmodel van corporaties: Drie Kamer Model van Ortec Finance

Maatschappelijke kamer Vastgoed- kamer Vermogens- kamer Investerings- middelen Dividend Huurkorting Maatschappelijk budget Extra beheer/ onderhoud

Maatschappelijke kamer Maatschappelijke afweging: -hoe (meerjarig) beschikbare budget te besteden aan maatschappelijk taken? -welke rol voor externe belanghouders? Volkshuisvestelijke toezicht betreft deze kamer

Vastgoedkamer Marktconforme exploitatie: -rendementssturing conform IPD/aeDeX -marktconforme aanvangsrendement -rendement opgebouwd uit: -deels netto huur -deels doeluitkering maatschappelijke kamer Benchmarking op basis van de markt

Vermogenskamer Behoud van het ‘trustvermogen’: -bewaken gewenste ontwikkeling van het eigen vermogen -bepalen omvang van vreemd vermogen (leverage) Financieel toezicht betreft deze kamer

Meerwaarde Drie Kamer Model  Mogelijkheden tot betere borging -effectiviteit: helder afwegingskader inzet middelen voor maatschappelijke opgaven -efficiëntie: heldere focus in de vastgoedkamer via rendementssturing -transparantie: drie verantwoordelijkheden apart geplaatst  Logische set van sturingskengetallen

Geïntegreerd of gesplitst? Drie Kamer Model conceptueel kader Centrale vraag: -gescheiden maar geïntegreerd binnen de corporatie -gesplitst in afzonderlijke rechtspersonen

De gesplitste oplossing

Voor- en nadelen Geïntegreerd Geen formalisering van de onderlinge relaties (geen SLA’s). Meer flexibiliteit bij bedrijfsvoering; alles aan één ‘tafel’ Oplossing korte termijn Gesplitst Effectievere discipline- ring. Meer flexibiliteit asset- allocatie ‘Principal agent’ probleem Oplossing langere termijn

Tot slot Hervorming corporaties gewenst en onvermijdelijk Beter intern en extern toezicht volstaat niet Het sturingskader vereist verbetering: -de drie centrale verantwoordelijkheden expliciet benoemen -sturing op basis afzonderlijke kengetallen Geïntegreerd of gesplitst de centrale vervolgvraag