VAKDIDACTIEK ‘PERSONENZORG’ Focus op stagebegeleiding Dinsdag 24 november 2015 Joris Labeeuw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geïntegreerd werken in OH Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 14, 25, 30, 35, 39 … 1.
Advertisements

Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Eindwerk zesde jaar.
 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
Verantwoordelijke Leni.
Integrale opdrachten STW
Deel 2 van de presentatie
Structuur secundair onderwijs
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Respect op school Geen VOET om op te staan.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Het Voortgezet Onderwijs
Vernieuwing verzorging
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Hilde Naessens Stagecoördinator IVV Sint-Vincentius Gent 22 april 2008
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Structurele projectwerking in de Wingerd
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
2 de graad  Ten vroegste einde 2 de jaar na 1 ste graad  Eén certificaat BGV  Behalen leerplandoelstellingen 2 de graad Diploma  Ten vroegste einde.
Pilot docentenstages 2014 Rikie Elling, lid Commissie Opleidingen Van School naar Praktijk.
Het Voortgezet Onderwijs
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Het Voortgezet Onderwijs
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Ouderavond 3e klas schooljaar
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Groep 5/6 René Hellingman
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Vermindering van de planlast Stagebeheer. Aanbieden van een platform aan bedrijven, scholen, leerlingen en betrokken instanties met als doel de leerlingen.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Stagecoördinatoren MAART 2016 Verslag. 2 Vorig verslag Bedenkingen en aanvullingen: Samen komen met stagebegeleiders: enkel IMB is vragende partij Alle.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Rollen binnen het werkplekleren
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
GO! Campus De Vesten Herentals
Gezondheids- en welzijnswetenschappen Sancta Mariainstituut Leuven
Welkom bij de Stage-informatieavond
Welkom! structuur van onze school
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Creatopia| Basisonderwijs
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
dinsdag 24 april 2018 Welkom in Don Bosco
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Transcript van de presentatie:

VAKDIDACTIEK ‘PERSONENZORG’ Focus op stagebegeleiding Dinsdag 24 november 2015 Joris Labeeuw

Studierichtingen met beroepsgerichte vakken en stages: BSO: Verzorging - KZ - TBZ Organisatiehulp - OA TSO: Gezondheid- en welzijnswetenschappen (GWW) Jeugd- en gehandicaptenzorg - LGW - IW Studiegebied personenzorg

Lessentabel Fundamenteel gedeelte (basis) Beroepsgerichte vakken Stages (School voor mens en samenleving)

56 Basisvorming Godsdienst 22 Aardrijkskunde 11 Frans 22 Geschiedenis 11 Lichamelijke opvoeding 22 Nederlands 33 Wiskunde 22 Engels 2 2 Beroepsgerichte vakken Expressie en animatie/Projectwerk 22 Beroepsgerichte pedagogiek en psychologie 41 Ortho(ped)agogiek en ortho(ped)agogische vaardigheden 45 Wetgeving 11 Biologie van de mens 22 Beroepsgerichte zorgkunde 2- Stage48 Totaal 34

Leerplannen (zie ) Heel open en per graad RAAMPLANNEN 3 pijlers KENNISVAARDIGHEDENATTITUDES

STAGEBEGELEIDING  Leerplandoelstellingen  Studierichtingsprofiel (ifv verder studeren)  Beroepsprofiel (finaliteit)  Actuele ontwikkelingen in het werkveld

Stage - voorbereiding Tijdens de lessen:  situatieschetsen/getuigenissen - rollenspel - observatieopdracht - vaardigheden oefenen - leren opzoeken - aperitiefje - studiebezoeken - groepswerk - projecten - inleefmomenten  filmpjes ( beperking/ ) beperking/ reflecteren - feedback – zelfevaluatie - verwerking - eigen groei in kaart brengen - remediëren

Stage - voorbereiding  Voorstelling stagemogelijkheden: stagebeurs - doelgroepen - keuze motiveren Stagecoördinatie legt in overleg met de stagiair de stageplaats vast. Er wordt een leerkracht als stagebegeleider aangeduid.

Stage - voorbereiding Concrete voorbereiding: Infoavond ouders en leerlingen (sept.-okt.) Klassikale voorbereiding: stagecoördinator (1 maand vooraf) Mogelijkheid voorbezoek / raadplegen website / info vanuit beroepsgerichte vakken Individuele voorbereiding met stagebegeleider (2 weken vooraf)

Stage - organisatie Documenten voor de stagiair (supervisie stagebegeleider) stageovereenkomst stagereglement stagekalender (35u/week, ev. inhaalstage) activiteitenlijst stageschrift (reflecties) stage-opdrachten (observaties – activiteitenfiche – Gip)

Stage - organisatie Leerplandoelstellingen stages JG: groep zelfstandig hanteren vlot meewerken in de organisatie vlot samenwerken in team gesprekken voeren en activiteiten geven kunnen reflecteren sociale en (orthoped)agogische vaardigheden materieel en verzorgend werk koppelen van theorie aan praktijk vergadertechnische vaardigheden  Blokstages of alternerende stages Interesse en motivatie geduld zelfkennis openheid voor feedback empathie vriendelijkheid zorgzaamheid dankbaarheid verantwoordelijkheid

Stage - organisatie Stagecoördinator: planning periodes - schikking leerlingen/begeleiders - voeling met werkveld / draagkracht stagebegeleiders - initiatie nieuwe begeleiders - prospectie - teamvergaderingen - opvolging reglementering - klankbord voor stagebegeleider - administratie

Stage - begeleiding Stagebegeleider: voorbereiding - begeleiding tijdens de stage / stageopdrachten - evaluatiemomenten - verslaggeving Stagementor: vertrouwenspersoon vanuit de stageplaats die de leerling begeleidt - vanuit het team info doorgeeft tijdens overleg- en evaluatiemomenten

Stage - begeleiding Tips ifv stagebegeleiding – evaluatie stages: Voorbezoek nieuwe stageplaats Handleiding stagebegeleiders Ervaren collega hospiteren Belang van stageagenda Communicatie ouders (schoolagenda/smartschool) Tussentijds verslag voor leerling / ouders

Stage – evaluatie Tips ifv stagebegeleiding – evaluatie stages: Praktijk: downloadshttp:// downloads Belang van het doorvragen Duidelijke eerlijke communicatie tussen alle partijen Consensus met stageplaats bij eindevaluatie Motivering score in stageteam Duidelijke verslaggeving Oefenen!

Stelling: Een goede stagebegeleider toont op de werkvloer voor hoe het moet en werkt mee met de stagiair

Stelling: Een stageschrift is een werkschrift dat tijdens de stage nooit af kan zijn

Stelling: Stagiaires moeten op stage precies handelen zoals geleerd in de lessen

Stelling: Het evaluatiemoment waarvoor meest tijd moet uitgetrokken worden is de eindevaluatie

Stelling: Gegevens die de stagementor niet brengt op een evaluatiemoment met de stagiair kunnen achteraf ook niet in rekening gebracht worden bij het scoren

Stelling: De stagementor is uiteindelijk doorslaggevend voor de eindscore van een stage

Stelling: Een stagiair moet op voorhand de stagementor verwittigen van bijv. epilepsie, psychische problemen,….

Stelling: Stagiair die de privacy schendt of ernstige beroepsfouten maakt (gsm-gebruik,…), kan niet slagen voor stage

Stelling: Elke stageplaats die leerkansen biedt, is een goede stageplaats

GEÏNTEGREERDE PROEF Een schriftelijk eindwerk GIP

HET SCHRIFTELIJK EINDWERK o Een schriftelijk eindwerk over een concreet, praktijkgericht onderwerp uitgewerkt tijdens en na de stage o Een zelfstandig werk van de leerlingen o Mondelinge toelichting van het werk voor een jury op het einde van het schooljaar

HET ONDERWERP VAN DE GIP De lln kiezen een levensdomein om het comfort, de levenskwaliteit te verhogen Voor / met een individu of groep Het moet vanuit de gebruiker komen, zorg op maat Kan heel praktisch zijn of over iets sociaal, emotioneel…

HET PRAKTIJKGEDEELTE Praktische uitwerking

HET PRAKTIJKGEDEELTE De laatste week: wat heb ik bereikt?

GIP - begeleiding Stagebegeleider: Motiveert / geeft richting Stuurt bij waar nodig Leest na en geeft feedback Ondervraagt Evalueert

interesse en motivatie duidelijke feedback vriendelijkheid verantwoordelijkheid zorgzaamheid zelfkennis geduld empathie communicatie