Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Management & Organisatie
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Levensbeschouwing Welkom
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Presentatie schoolsysteem
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Management & Organisatie
De christelijke boodschap
Pastoraal op school.
Wat wil je worden? Je wilt iets worden in het leven Je doet je werk, je bent niet je werk Je identiteit: wie ben je? Wat voor mens wil je zijn? Hoe wil.
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Welkom.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Economie in de bovenbouw
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 7 september 2015.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Contactavond Havo 4 & Vwo 4 september 2015
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Pourquoi apprendre le français?
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Workshop Identiteit?.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Op weg naar de Tweede Fase Ouderavond ouders 3vwo 11 november 2009.
Wil JIJ van betekenis zijn? van harte welkom op Bijbelschool de Wittenberg.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
De bijbel van boven.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
VBG bijeenkomst regio Oost
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Pilot maatschappijwetenschappen
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Geloof en Wetenschap Science without religion is lame, religion without science is blind. A. Einstein.
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Onderwijskunde: Praktijk, Onderzoek en Beleid Groep 9: x, y, z, A
Transcript van de presentatie:

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in de Tweede Fase

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)2 RMS als keuze-examenvak  De overheid geeft de scholen ruimte voor een eigen keuze examenvak  Dit vak telt volledig mee voor het examen (‘schoolexamen’), en staat op dezelfde positie als elk ander vak in het zgn. “vrije deel”  Reformatorische scholen dienen gezamenlijk een aanvraag in bij het ministerie van OCenW.  Deze aanvraag wordt ondersteund door de CHE en de TUA (Voorwaarde voor de goedkeuring door de minister)  Invoering: VWO 4 in 2008 (8 uur in 3 jaar); HAVO 4 in 2009 (6 uur in 2 jaar)

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)3 Waarom een keuzevak RMS?  We staan allemaal in de multiculturele samenleving met zijn mogelijkheden, uitdagingen en problemen  Iedere christen heeft de opdracht de identiteit hoog te houden en vruchtbaar te maken voor en in de samenleving  Dit gebeurt bij RMS d.m.v.: bestudering van religie(s) bestudering van religie(s) Nadenken over het mens-zijn Nadenken over het mens-zijn bestudering van de samenleving bestudering van de samenleving

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)4 RMS staat voor:  Religie: Welke positie heeft religie in onze samenleving?  Mens: Hoe moeten wij als mensen in de samenleving functioneren?  Samenleving: Welke stromingen zijn er in onze multiculturele samenleving? Hoe gaat die samenleving met religie(s) om?

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)5 Waarom zou jij voor RMS kiezen?  Het verdiept en verbreedt je kijk op de samenleving en op de plaats van religie in die samenleving  Je komt meer te weten over de moderne theologie en je leert daarop antwoorden te formuleren  Je leert je eigen achtergrond, de christelijke traditie, beter kennen  Het zorgt ervoor dat je een debat met andersdenkenden kunt aangaan

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)6 Hoe wordt er bij RMS gewerkt?  Via opdrachten binnen en buiten de school.  Via onderzoek (literatuur, internet, etc. Zowel bronnen uit eigen achtergrond als uit andere visies)  Via discussie, video, PowerPoint, etc.  Met veel zelfwerkzaamheid

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)7 Hoe ziet de inhoud van het vak eruit?  Er zijn vijf domeinen (aandachtsgebieden) die in samenhang worden aangeboden: Religie en samenleving Religie en samenleving Profielverdieping Profielverdieping Bijbelstudie curriculum Bijbelstudie curriculum Eigentijdse theologie Eigentijdse theologie Christelijke Spiritualiteit Christelijke Spiritualiteit

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)8 1 Religie en samenleving:  Je gaat het christelijk geloof en andere godsdiensten bestuderen  Je onderzoekt de (ontwikkeling van de) invloed van wereldgodsdiensten op de samenleving  Je leert te reageren vanuit christelijk perspectief op de samenleving en op de positie van religie daarin  Je denkt na over de veranderde positie van religie in het openbare leven en je leert daarover een standpunt in te nemen en te verdedigen

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)9 2 Profielverdieping:  Je maakt studie van de relatie geloof en wetenschap op het gebied van je eigen profiel en weet Bijbelse noties in te brengen in discussies die daarmee samenhangen  Je krijgt kennis en inzicht in de ethische problematiek van je eigen profiel en je kunt daarmee omgaan in gesprek / debat

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)10 3 Bijbelstudiecurriculum:  Je leert het bestuderen van de Bijbel op hoofdlijnen: methodes van Bijbeluitleg, achtergronden van Bijbelboeken, etc.  Je leert een verbinding te leggen tussen Bijbelgedeelten en de praktijk (hoe je de Bijbel in het publieke leven kunt gebruiken)

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)11 4 Eigentijdse theologie:  Je neemt kennis van de ontwikkelingen in de theologie na de verlichting (dus na ca. 1700)  Je leert hoe de nieuwere theologie invloed heeft op religie en samenleving nu, en hoe men daarbij omgaat met de Bijbelse boodschap  Je leert kritisch met moderne theologische teksten om te gaan en je kunt er een eigen standpunt over innemen / verdedigen

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)12 5 Christelijke spiritualiteit:  Je maakt diepgaand kennis met de bronnen van onze eigen christelijke en reformatorische traditie en je leert die bronnen zelf te lezen.  Je kunt geschriften uit het verleden op een positieve manier in de huidige context plaatsen

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)13 Hoeveel tijd kost het je?  De studie kost 2-3 lesuren per week, plus huiswerk.  Het vak wordt getoetst door: Voortgangstoetsen Voortgangstoetsen Handelingsdelen Handelingsdelen Portfolio Portfolio Presentaties Presentaties Onderdeel profielwerkstuk Onderdeel profielwerkstuk Eindgesprek Eindgesprek

Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen)14 Voor wie is RMS? Het vak RMS is voor iedereen die... - zich als christen wil profileren in de samenleving - verder wil kijken en op zoek is naar de diepere oorzaken van zijn / haar toekomstig vakgebied - die vragen heeft bij moderne wetenschap - die het (ethisch) debat wil aangaan in de multiculturele samenleving, bijv. in politiek, beleid, rechtspraak en besluitvorming - die dienstbaar wil zijn in de kerk en/of het onderwijs - die levensbeschouwelijke kennis wil kunnen gebruiken in de context van hulpverlening en / of advies Conclusie: voor ieder vakgebied is RMS een uitdaging!