Wat is fris? Hoe krijg ik het binnenmilieu in de hand op school? J.E.M.H. van Bronswijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Koninklijk Paleis, Amsterdam Van Vonderen Schildersbedrijf, Bergeijk.
Advertisements

CENTRALE VERWARMING (C.V.)
De longverpleegkundige in de wijk
Huid en handschoenen.
1.
Henk Schellen Vertigo 06H17 Tel 2651
GEVAARLIJKE PRODUCTEN
Startvoorwaarden Infrastructuur 22 november 2013.
Welkom Binnenluchtkwaliteit Basisscholen Gelderland (BBG) kennisgroepbijeenkomst Techniek.
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
De belangrijkste problemen
Henk Schellen Vertigo 06H29 Tel 2651
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Inhoud COPD Astma Overeenkomsten en verschillen Wat is COPD
Hoofdstuk 14 Party Catering Srednja šola Zagorje.
4 mei 2007JEMH van Bronswijk, TU/e1 Annelies van Bronswijk Bouwprocesleer: Comfort Wat wil een bewoner / gebruiker?
Binnenmilieu. Binnenmilieu en een chronische longziekte Hoe staat het ervoor in ons binnenmilieu Thuis (op het werk, op school)
Binnenmilieu op basisscholen Wat is binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een GEZOND binnenmilieu? 22 oktober 2014 Rinske Keuken,
Zorg voor een gezonde woning
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
TOOLBOXMEETING WERKEN IN EEN NAUWE GELEIDENDE RUIMTE
TOOLBOXMEETING WERKEN MET KWARTSSTOF.
CENTRALE VERWARMING (C.V.)
2de Minisymposium: ‘Gezonde installaties’
Waar gaat mijn spreekbeurt over?
Werken aan een gezond binnenmilieu
Apartamenta “Bouwvallia” Groeten uit Kluswoude Deel 5.
Verontreiniging en soortenrijkdom
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
ASTMA IN HET ONDERWIJS Astma is een veelvoorkomende ziekte. In deze presentatie staan we stil bij de betekenis van deze ziekte binnen het onderwijs. Deze.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Prof. Dr. Onno van Schayck 28 januari 2016 te Eijsden.
Luchtkwaliteit en gezondheid presentatie door GGD [naam] [naam en titel(s) spreker] [datum]
Onderzoek naar de kwaliteit van het binnenklimaat bij de Stichting Onderwijs Midden-Limburg, uitgevoerd in samenwerking met Loyalis.
Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.
Frisse lucht, gewoon doen! Binnenklimaat in de praktijk, Remco Verheij.
Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Aanleiding : Behoud van de leefbaarheid in Ommerkanaal Bewoners komen zelf in actie ( draagvlak ) Plannen maken duurzaam dorp Duurzaam Buurthuis Ommerkanaal.
Beleef het binnenklimaat zichtbaar en onzichtbaar.
Expertisecentrum PFAS Martijn van Houten, 7 juni 2016 Nieuwe uitdagingen.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Duurzame energie. Wat is energie? Je hebt energie nodig om te kunnen bewegen of te denken Wij halen energie uit ons eten en drinken Om licht, geluid of.
Spel Politiek Nederland
Ondernemerschap E43.
een toekomst zonder gas
Huisvesting en Hygiëne
Noorderpoort Medische Kennis. Hoesten
Huisvesting en Hygiëne
Ouders en jonge kinderen in vluchtelingenkampen ondersteunen in het sterk en dapper zijn. Dat is wat The Border Consortium doet.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Huisvesting en Hygiëne
Casus Wijkatelier Groen en Gezond Gageldonk-West
Huisvesting en Hygiëne
Indoor ComfortIndex © Henk W. Brink MSc Senior Lecturer and Researcher, Research Group Facility Management, School of Facility Management.
Vraag: Ter ere van welke ‘week’ ben ik hier?.
Duurzaam Gebouwbeheer Scholenbouw
Verbranding en ademhaling
ZWO KLEINE project 2018 casa da paz “huis van de vrede”
Onderzoek binnenklimaat
Gedrag en ventilatie systemen
how to create an Optimal Classroom Experience
Onderzoek Indoor Comfort Index © ICI
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
De toekomst van schoonmaken: laat organismen het werk doen!
Transcript van de presentatie:

Wat is fris? Hoe krijg ik het binnenmilieu in de hand op school? J.E.M.H. van Bronswijk

Definitie van de Wereld Gezondheids Organisatie sedert juni 2010PAGE 1 / Architecture, Building and Planning / PEBE group

Presteren op school & minimaal ziekteverzuim Docenten Lesmateriaal Fysisch binnenklimaat (temperatuur / vochtigheid / tocht) Zuiverheid van de inademingslucht Belichting / verlichting Uitzicht Inrichting, meubilair, stoffering Schoonmaakkwaliteit Technisch onderhoud Rust & veiligheid Uitdaging Communicatie & sociaal gedrag Woningkwaliteit / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 29 juni 2010 Ergernis telt op!

Binnenklimaat op school Docenten Lesmateriaal Fysisch binnenklimaat (temperatuur / vochtigheid / tocht) Zuiverheid van de inademingslucht Belichting / verlichting Uitzicht Inrichting, meubilair, stoffering Schoonmaakkwaliteit Technisch onderhoud Rust & veiligheid Uitdaging Communicatie & sociaal gedrag Woningkwaliteit / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 39 juni 2010

Binnenklimaat op school (vandaag) Docenten Lesmateriaal Fysisch binnenklimaat (temperatuur / vochtigheid / tocht) Zuiverheid van de inademingslucht Belichting / verlichting Uitzicht Inrichting, meubilair, stoffering Schoonmaakkwaliteit Technisch onderhoud Rust & veiligheid Uitdaging Communicatie & sociaal gedrag Woningkwaliteit / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 49 juni 2010

Fysisch Docenten Lesmateriaal Fysisch binnenklimaat (temperatuur / vochtigheid / tocht) Zuiverheid van de inademingslucht Belichting / verlichting Uitzicht Inrichting, meubilair, stoffering Schoonmaakkwaliteit Technisch onderhoud Rust & veiligheid Uitdaging Communicatie & sociaal gedrag Woningkwaliteit / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 59 juni 2010

Chemisch / biologisch Docenten Lesmateriaal Fysisch binnenklimaat (temperatuur / vochtigheid / tocht) Zuiverheid van de inademingslucht Belichting / verlichting Uitzicht Inrichting, meubilair Schoonmaakkwaliteit Technisch onderhoud Rust & veiligheid Uitdaging Communicatie & sociaal gedrag Woningkwaliteit / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 69 juni 2010

Zuiverheid van de inademingslucht Buitenluchtkwaliteit / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 79 juni 2010

Kwaliteit buitenlucht Van jaar tot jaar beter Doorgaans een factor 10 beter dan de meeste binnenmilieus / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 89 juni 2010

Zuiverheid van de inademingslucht Buitenluchtkwaliteit minus Verontreiniging door luchttoevoersysteem minus Verontreiniging door personen minus Verontreiniging door huisdieren minus Verontreiniging door kamerplanten minus Verontreiniging door plaagdieren minus Verontreiniging door micro-organismen minus Verontreiniging door meubilering en stoffering minus Verontreining door apparaten minus Verontreiniging door verbruiksmaterialen / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 99 juni 2010

Verschijnselen luchtonzuiverheid Vermoeidheid  concentratieverlies  houdt het niet de hele lesdag vol Astma-aanvallen, neusklachten, eczeem  onrust & vermoeidheid  ziekteverzuim Verergering COPD (chronische bronchitis, longemfyseem)  benauwdheid & vermoeidheid  ziekteverzuim Klachten stank en droge lucht (maar RV niet laag)  concentratieverlies  ziekteverzuim / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 109 juni 2010

Meten van lucht(on)zuiverheid Buitenluchtkwaliteit (SO 2, fijnstof) plus Luchttoevoersysteem (in stof: guanine, urinezuur, zure fosfatase) plus Personen (in lucht: CO 2, H 2 O, geur) plus Huisdieren (in lucht: CO 2, H 2 O, geur) plus Kamerplanten (in stof: natuurrubber, schimmelsporen) plus Plaagdieren (in stof: guanine, urinezuur, keutels) plus Micro-organismen (in stof: zure fosfatase) plus Meubilering en stoffering (in lucht: geur, formaldehyde) plus Apparaten (in lucht: geur, O 3 ) plus Verbruiksmaterialen (in lucht/stof: geur, gif) / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 119 juni 2010

Routine meting van binnenluchtvervuiling Verschil binnen-buiten: Vocht CO 2 / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 129 juni 2010 Dit betreft dus alleen vervuiling door personen en huisdieren!

Activiteit (volwassenen) Vocht, gCO 2, l 1 uur rustig liggen uur rustig zitten uur licht administratief werk uur middel-zwaar fysiek bezig zijn, fitness uur dansen of tennissen l thee zetten, water koken op aardgas32 Vocht- & CO 2 productie Bron: ER Schramek (ed) Taschenbuch für Heizung und Klimatechnik Einschliesslich Warmwasser und Kältetechnik. 67. Auflage. Wien: Oldenburg 9 juni 2010PAGE 13 / Architecture, Building and Planning / PEBE group

Vervuilingsbronsterkten (1) Item l CO 2 equivalenten / stuk / s 1 poes0, hond0, mens0,005 1 gestoffeerde leunstoel0,03 1 eenpersoonsbed0,06 10 m 2 tapijt, 6 maanden oud0,05 10 m 2 tapijt, 4 jaar oud0,075 Enkele voorbeelden uit het MaNaPI-project 9 juni 2010PAGE 14 / Architecture, Building and Planning / PEBE group

Vervuilingsbronsterkten (2) Stoffering / Afwerking l CO 2 equivalenten / m 2 / s Tegels (keramisch, natuursteen)0,0005 Behang, Geschilderde wand0,002 PVC, Houtachtig product (vloer)0,0025 Tapijt, 6 maanden oud (vloer)0,005 Linoleum, 6 maanden oud (vloer)0,005 Hout (vloer, wand, plafond)0,005 1 Mens0,005 Enkele voorbeelden uit het MaNaPI-project 9 juni 2010PAGE 15 / Architecture, Building and Planning / PEBE group

Routine meting van binnenluchtvervuiling Verschil binnen-buiten: Vocht CO 2CO 2 / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 169 juni 2010 Dit betreft dus alleen vervuiling door personen en huisdieren!

Geschiktheid van Binnenlucht Bron: MCL Snijders. Proefschrift, TU/e, September 5, 2001 Binnenmilieu Gebruiker waarvoor geschikt Met chronische longaandoening Kinderen, Ouderen, niet gesensibiliseerde atopici Gezonde, niet atopische, volwassenen Geen enkele CO 2 in ppm≤ < CO 2 ≤ < CO 2 ≤ 1085> 1085 Geschikte woonkamers in de winter (n=36) juni 2010PAGE 17 / Architecture, Building and Planning / PEBE group

CO 2 normen in ppm (parts per million) Arbo-wet:<1200 ppm (maar ALARA) Gezondheidsgrens:1000 ppm Gezondheidsgrens voor mensen met allergie of chronische luchtwegaandoeningen: 700 ppm (Frisse-lucht grens) / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 189 juni 2010 ALARA = As Low As Reasonably Achievable Aansprakelijk voor gezondheidsschade = Schoolbestuur

Luchtkwaliteitsklassen van de GGD (vervuiling door mensen & huisdieren) Beoordeling CO 2, ppm * (98-percentiel) GGD Omschrijving Gezondheidsconsequenties Zeer goed < 650 Streefniveau nieuw gebouw Geschikt voor alle personen Goed 650 – 800 Streefniveau bestaand gebouw Geschikt voor vrijwel alle personen Matig Acceptabel Niet geschikt voor personen met allergie / astma (10-25% leerlingen, docenten) Onvoldoende Tijdelijk acceptabel Ongeschikt voor personen Slecht >1400Onacceptabel Ongeschikt voor personen Bronnen: Gezondheidkundige toetswaarden voor ventilatie in scholen en kindercentra, 2006; wetenschappelijke literatuur gezondheidseffecten * De ARBOWET accepteert vervuiling tot 1200 ppm (echter ALARA) 9 juni 2010PAGE 19 / Architecture, Building and Planning / PEBE group

Het binnenmilieu in de hand op school Buitenluchtkwaliteit: School niet pal naast de snelweg plus Luchttoevoersysteem: Geen mechanische toevoer plus Personen: 24 u/dag, 7 dagen/week, 365 (366) dagen/jaar ventileren * plus H uisdieren: Alleen buiten plus Kamerplanten: Geen Ficus soorten; niet boven de verwarming plus Plaagdieren: Ratten, muizen, vogels, kakkerlakken, mijten weren plus Micro-organismen: Geen koudebruggen, ‘s winters extra ventileren plus M eubilering en stoffering: Intensief schoonmaakonderhoud plus Apparaten: Eigen afzuiging plus Verbruiksmaterialen: Stofvrij, geurvrij, extra afzuiging / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 209 juni 2010 * tijdens bezetting op basis van CO 2 frisse-lucht grens

Elke dag frisse lucht? = prioriteiten verandering van: Denken PBDenken (Presteren boven Boekhouden) Ontwerpen GMOntwerpen (Gezondheid boven Milieu) Begroten LLBegroten (Leermilieu boven overige Leermiddelen) / Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 219 juni 2010 Durft u dit tegendraadse aan? De workshops laten u er in oefenen!

/ Architecture, Building and Planning / PEBE group PAGE 229 juni 2010 Hartelijk dank voor uw meedenken en nog een prettige dag gewenst !