Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen
Waarom dit onderzoek? Belang van lezen is groot. Basis voor leren, maar ook algemene ontwikkeling. Daarom: stimuleren lezen fictie en non-fictie. Stichting Lezen wil docenten ondersteunen. Hoe? Behoefteonderzoek onder docenten Nederlands en sectieleiders Nederlands.
Onderzoeksvragen en -opzet Hoe en in hoeverre stimuleren docenten lezen fictie/non fictie? Hoe belangrijk vinden docenten stimuleren lezen fictie/non fictie? Welke knelpunten ervaren docenten? Hoe kan Stichting Lezen inspelen op behoeften? Hoe kan Stichting Lezen helpen bij wegnemen knelpunten? Onderzoeksopzet: kwalitatief en kwantitatief deel
Het goede nieuws eerst: 96% respondenten besteedt aandacht aan lezen. Elk jaar leest zeker 50% van de leerlingen
Hoe stimuleren docenten lezen in de praktijk?
“Ik lees ook voor om leerlingen te enthousiasmeren. Al is het maar vijf minuten in de les. Niet te lang uit hetzelfde boek. Als leerlingen dan zeggen ‘het was net zo leuk’ dan zeg ik: nou dan ga je het toch zelf halen.”
Welke hulpmiddelen gebruiken docenten?
Het belang van lezen 70% vindt stimuleren lezen zeer belangrijk. 26% vindt stimuleren lezen enigszins belangrijk.
Waarom? Leesvaardigheid bevorderen (leeskilometers). Algemene ontwikkeling / meningsvorming. Ervaren leesplezier / rust.
Zomaar wat quotes “Wie leest heeft de wereld binnen handbereik.” “Door leeskilometers te maken, wordt het technisch lezen verbeterd, de woordenschat vergroot en daarvan ondervinden leerlingen bij alle vakken voordeel.” “Het reikt kinderen kaders aan, vergroot de belevingswereld en biedt ze een vluchtwereld waar ze ook steun kunnen vinden als er dingen spelen.”
Waar ligt de focus?
Asjemenou? Leesvaardigheid niet belangrijk?!
De zin van leesstimulering: effecten
Knelpunten Drie niveaus 1. Leerling 2. Eigen functioneren / kennis 3. Omgeving
Knelpunten (1) Leerling Weinig stimulering van thuis uit (meer dan tweederde) Imagoprobleem (meer dan tweederde) Leesvaardigheid (gemiddeld 45%)
Knelpunten (2) Eigen functioneren / kennis goed in overbrengen van enthousiasme (bijna tweederde helemaal eens) kennis van aanbod geschikte titels (net iets meer dan helft helemaal eens) actieve rol op school bij stimuleren lezen
Knelpunten (3) Omgeving Schoolleiding / beleid – vaak lage prioriteit t.o.v. andere zaken Collega’s – net zo enthousiast? Ouders – ontlezing begint daar al
Nieuwe zakelijkheid Bordewijk?
Hoe kan lezen het best worden gestimuleerd?
Waaraan is behoefte? Meer tijd, meer geld. Uiteenlopende korte verhalen die men binnen een lesuur kan lezen/behandelen. Een wervende, interactieve, website met een actueel aanbod van geschikte titels.
Wat kan Stichting Lezen doen?
Terug naar de centrale vraag Op welke wijze kan Stichting Lezen docenten Nederlands in het vmbo ondersteunen bij het tot enthousiaste lezers maken van leerlingen in het vmbo?
Nieuwe campagne? Uitgekiende combinatie van: (kleinschalige) initiatieven en producten op verschillende terreinen (hulpmiddelen, beleid). Die laagdrempelig zijn, dwz makkelijk en liefst kosteloos.