Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Advertisements

Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Ondernemen in de praktijk
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
“Zonder taal geen verhaal” .
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Levensvragen Over geluk…..
Thema Hoe maakt kennisdelen je werk/functioneren: leuker Efficiënter Beter Meer gedragen.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Wet inburgering Heleen Veringa
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Duo Die Twee een interactieve kwis.
Tweede wereldoorlog.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
preek over Deuteronomium 6:20-25
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Lezen: doe het goed voor
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Toets klaar, lezen maar! Lezen vergroot je woordenschat (bij een kwartier lezen per dag  in een jaar  meer dan 1000 nieuwe woorden! Lezen vergroot jouw.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Als je nog geen idee hebt …
Het belang van voorlezen
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
ViaVia Info-presentatie
Multimediaal en interactief educatieproject voor het VMBO
Denkbeelden van jongeren over democratie
Lezen in groep 3 Okt 2017.
taal speelt een rol in alle vakken
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Living lab & Storytelling
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen

Waarom dit onderzoek? Belang van lezen is groot. Basis voor leren, maar ook algemene ontwikkeling. Daarom: stimuleren lezen fictie en non-fictie. Stichting Lezen wil docenten ondersteunen. Hoe? Behoefteonderzoek onder docenten Nederlands en sectieleiders Nederlands.

Onderzoeksvragen en -opzet Hoe en in hoeverre stimuleren docenten lezen fictie/non fictie? Hoe belangrijk vinden docenten stimuleren lezen fictie/non fictie? Welke knelpunten ervaren docenten? Hoe kan Stichting Lezen inspelen op behoeften? Hoe kan Stichting Lezen helpen bij wegnemen knelpunten? Onderzoeksopzet: kwalitatief en kwantitatief deel

Het goede nieuws eerst: 96% respondenten besteedt aandacht aan lezen. Elk jaar leest zeker 50% van de leerlingen

Hoe stimuleren docenten lezen in de praktijk?

“Ik lees ook voor om leerlingen te enthousiasmeren. Al is het maar vijf minuten in de les. Niet te lang uit hetzelfde boek. Als leerlingen dan zeggen ‘het was net zo leuk’ dan zeg ik: nou dan ga je het toch zelf halen.”

Welke hulpmiddelen gebruiken docenten?

Het belang van lezen 70% vindt stimuleren lezen zeer belangrijk. 26% vindt stimuleren lezen enigszins belangrijk.

Waarom? Leesvaardigheid bevorderen (leeskilometers). Algemene ontwikkeling / meningsvorming. Ervaren leesplezier / rust.

Zomaar wat quotes “Wie leest heeft de wereld binnen handbereik.” “Door leeskilometers te maken, wordt het technisch lezen verbeterd, de woordenschat vergroot en daarvan ondervinden leerlingen bij alle vakken voordeel.” “Het reikt kinderen kaders aan, vergroot de belevingswereld en biedt ze een vluchtwereld waar ze ook steun kunnen vinden als er dingen spelen.”

Waar ligt de focus?

Asjemenou? Leesvaardigheid niet belangrijk?!

De zin van leesstimulering: effecten

Knelpunten Drie niveaus 1. Leerling 2. Eigen functioneren / kennis 3. Omgeving

Knelpunten (1) Leerling Weinig stimulering van thuis uit (meer dan tweederde) Imagoprobleem (meer dan tweederde) Leesvaardigheid (gemiddeld 45%)

Knelpunten (2) Eigen functioneren / kennis goed in overbrengen van enthousiasme (bijna tweederde helemaal eens) kennis van aanbod geschikte titels (net iets meer dan helft helemaal eens) actieve rol op school bij stimuleren lezen

Knelpunten (3) Omgeving Schoolleiding / beleid – vaak lage prioriteit t.o.v. andere zaken Collega’s – net zo enthousiast? Ouders – ontlezing begint daar al

Nieuwe zakelijkheid Bordewijk?

Hoe kan lezen het best worden gestimuleerd?

Waaraan is behoefte? Meer tijd, meer geld. Uiteenlopende korte verhalen die men binnen een lesuur kan lezen/behandelen. Een wervende, interactieve, website met een actueel aanbod van geschikte titels.

Wat kan Stichting Lezen doen?

Terug naar de centrale vraag Op welke wijze kan Stichting Lezen docenten Nederlands in het vmbo ondersteunen bij het tot enthousiaste lezers maken van leerlingen in het vmbo?

Nieuwe campagne? Uitgekiende combinatie van: (kleinschalige) initiatieven en producten op verschillende terreinen (hulpmiddelen, beleid). Die laagdrempelig zijn, dwz makkelijk en liefst kosteloos.