Berkelland in cijfers Wat betekent dit?
Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs om keuzeprocessen te begeleiden Overdragen van kennis en ervaring t.a.v. organisatie- en bedrijfskunde Ondersteunen van rechtspersonen bij uitwerkingen contact:
Taken (vervolg) Maatwerk richting besturen en gemeenten Ondersteuning bij communicatie en en PR in de richting ouders, bewoners en belangen groeperingen Professionalisering Informeren en overdragen van kennis aan betrokken partijen in het publieke domein contact:
Doelgroepen Onderwijsinstellingen Gemeenten (bestuurlijk en ambtelijk) Voorschoolse Instellingen Dorpsraden Provincie (bestuurlijk en ambtelijk) Rijksoverheid (bestuurlijk en ambtelijk) Ouders (GMR en/of MR) Kandidaten medegebruikers van bestaande en/of re realiseren (onderwijs-) voorzieningen in dorp of wijk contact:
Leerlingenprognose GemeenteBasisgeneratie per gemeente (teldatum ) (krimp in % t.o.v. 2010) 2020 (krimp in % t.o.v. 2014) 2024 (krimp in % t.o.v. 2020) Aalten (-/- 8%) 2175 (-/- 16%)1979 (-/- 9%) Berkelland (-/- 10%) 3017 (-/- 20%)2690 (-/- 11%) Bronckhorst (-/- 17%) 2187 (-/- 28%)1917 (-/- 12%) Doetinchem (-/- 10%) 4010 (-/- 17%)3697 (-/- 8%) Montferland (-/- 19%) 2391 (-/- 14%)2257 ( -/- 6%) Oost Gelre (-/- 12%) 2152 (-/- 20%)1964 ( -/- 9%) Oude IJsselstreek (-/- 12% 2598 (-/- 22%)2405 ( -/- 7%) Winterswijk (-/- 10%) /- 24%)1948 ( -/- 2%) Totaal: (-/- 12%) (-/- 20%) (-/- 8%) Krimp in % in periode : lln = 35% contact:
Het beeld van : 205 Basisscholen (gemiddelde schoolgrootte 183 lln) 2020: 150 Basisscholen, waarvan 125 met < 150 lln Leegstand van ongeveer 400 lokalen Kleine scholentoeslag is niet meer Systeem van gemiddelde schoolgrootte kan niet meer worden toegepast Afname werkgelegenheid met ongeveer 450 fte € 400 miljoen minder beschikbaar in bekostiging contact:
Ambities van 2020 Evenwichtige spreiding van kwalitatief goed onderwijs over de hele Achterhoek Onderwijs Inspectie, Passend Onderwijs, Schoolgrootte Personeel Leeftijdsopbouw, Competenties/Kwaliteiten Teamgrootte Betaalbaarheid Personeel Materieel Bereikbaarheid Innovatie Investeren in kwaliteit MFA’s/IKC’s Onderwijsontwikkeling Kwaliteit van onderwijs contact:
Procesplanning 1. Inventarisatie Wat is het huidige aanbod van voorzieningen? 2. Bewustwording Confrontatie mismatch vraag-aanbod. Wat is de opgave? 3. Visievorming Welke visie heeft het bestuur, de gemeente, organisaties? 4. Planvorming Wat is het gewenste resultaat en de benodigde aanpak om dit te bereiken? 5. Besluitvorming/implementatie Welke besluiten moeten er worden genomen en welke concrete afspraken tussen partijen worden er gemaakt? contact:
Waarom IKC’s? contact: Bedrijfseconomische efficiencyslag met grote inhoudelijke voordelen!! -Delen geeft meer - Kansen in beheer en exploitatie -Aansturing eenvoudiger en effectiever -Kosten en baten efficiënt verdelen -Draagt bij aan duurzame leefbaarheid In kernen en wijken
Voorwaarden bij de start contact: Missie gestuurd (stevige fundering) Noodzaak aantoonbaar Balans tussen de verschillende belangen Kind centraal Eindbeeld: 0-12 jaar in één organisatie Gedragen door de omgeving
Aanvullende voorwaarden contact: Directeur is onderwijs-ondernemer Cultuurverschillen terugdringen Eén doorgaande lijn en één pedagogische visie Voldoende deelnemers, ook op middellange termijn, vanwege exploitatiedruk
Waar zijn IKC’s mogelijk? contact: