Titel van de presentatie
Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim 1,5 miljoen Tijdschriften Opiniebladen Populaire bladen Vakbladen (abonnementen en controlled circulation) Radio/TV Landelijk en regionaal en lokaal Publiek stelsel en commercieel Internet Dagbladen op internet Nieuwe aanbieders als Geen Stijl Media in Nederland
Elk medium eigen kenmerken en kwaliteiten Bewegend beeld versus geen of foto's Snel/oppervlakkig versus duiding (achtergrond) Eenrichtings- versus tweerichtingsverkeer Makkelijk bereikbaar (YouTube) versus ivoren toren (Nederland 1) Beperkingen (Code RvJ, Mediawet) versus openheid en anonimiteit (Geen Stijl) Verschillen in mediasoorten
Journalist is in dienst van medium dat geld moet verdienen Journalist is onafhankelijk, kritisch controleur van vrijheid en democratie Journalist heeft relaties nodig om zijn werk te doen Journalist wil 'scoren' en een verhaal vertellen Belang werkt twee kanten op...
Dus: Zorg voor goede, structurele relaties met de media (vakpers, regionale media) Pas je boodschap aan bij het medium Laat wat van je horen als het goed gaat, maar sluit de deur niet als het slecht gaat Zorg voor een planmatige benadering samen met de communicatieafdeling Zorg af en toe zelf voor nieuws... Belang werkt twee kanten op...
Wat is nieuws? Informatie met een journalistieke waarde Perspectief van de lezer, luisteraar, kijker Journalist bepaalt wat interessant is Een handige vuistregel: AActueel BBelangrijk AAfwijkend BBelangstelling AAutoriteit
Overweeg je rol en de situatie Verzamel informatie over het onderwerp Formuleer je boodschap en je doel Vraag vooraf de vragen op Oefen met je communicatieadviseur! Stappenschema
Bepaal zelf je tempo Blijf bij uw eigen verantwoordelijkheid Geef geen antwoord als je het niet hebt Houd oogcontact met de journalist Wees niet bang voor stiltes Interview stopt pas als journalist weg is Do's and Don'ts
Ontspannen toon Trechteren Cirkelen Metacommunicatie Bagatelliseren Interrumperen Confronteren Suggesties/hypothes es Interviewtechnieken Zelfonthulling Concluderen Stiltes Uitvergroten Irriteren Vals dilemma Tijdsdruk