The Dutch flag, so what? 21 juni 2014 Tineke Netelenbos.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Advertisements

DE INTERNATIONALE MOTORRIJTUIG- VERZEKERINGSKAART
Milieubalans: Gericht zoeken naar milieuwinst Clean Seas Maritiem Technologie Netwerk 19 januari 2011.
Klimaatverandering en duurzaam energiebeleid Sible Schöne Klimaatbureau.
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
Internationale mobiliteit
Luchtvaart en emissiehandel Jos Dings, Directeur, T&E Brussel, 17 januari 2008.
Inleveren SO Volgende week responsiecollege, dan doen we de hele stof in vogelvlucht en krijg je je SO terug Niet af?  volgende week op de gang de SO.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
DE EUROPESE UNIE HOOFDSTUK 2A GROEP 7.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Milieubalans 2005 Milieu- en Natuurplanbureau. Milieubalans 2005, 10 mei Europese milieueisen maken aanvullend Nederlands beleid noodzakelijk Nederland.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Ministerie van Economische Zaken Presentatie Nieuwe energie voor het klimaat WimDreesstichting 23 november 2007 Pieter Boot Directie Energie en Duurzaamheid.
D4A en Toegankelijkheid
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
Europese Samenwerking
Pensioenverzekeren over de grens
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Zeebenen Gezocht! Varen op zee, werken op een schip… …hoe zou dat zijn?
Up date werkgroepen Robert Goevaers Programma manager
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Internationalisering Europese doelstelling: 20 % van de studenten een internationale ervaring! 1 e Master: Erasmus –3 maanden –In het 1 e semester –Beurs.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Antwoorden herhalingsopgaven
Duid het juiste land aan
De verschillen in Europa
Rollenspel EU besluitvorming
Vrij verkeer Mohamed Ait-Baali Miki Zivkovic Min Lan Zhuo 2 juni 2010.
1 DE CONCURRENTIEPOSITIE VAN DE BELGISCHE ECONOMIE JOHAN VAN OVERTVELDT.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart.
ANTI PIRATERIJ Een civiele taak onder supervisie van de overheid?
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Weet jij wat de maritieme sector is?. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ Pagina 1 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
De maritieme sector: High Tech, Hands On. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders Verduurzaming in de maritieme sector Symposium 30 jaar Stichting De Noordzee 16 december 2010 Tineke Netelenbos.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
De maritieme sector: High Tech, Hands On. Maritieme sector bestaat uit: Havens Offshore Maritieme toeleveranciers Scheepsbouw Zeevaart Waterbouw Maritieme.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Autoverkopen via Ikwilvanmijnautoaf.nl
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Topografie Landen van Europa.
Beweging van niche naar het nieuwe gangbaar
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Ontwikkelingen in aandrijftechniek en de rol van biobrandstoffen
DE ADVIEZEN VOOR DE REGIONALE BELEGGGINGSCLUBS KNOKKE-HEIST
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
LNG met haring 21 juni 2018.
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Rollenspel EU besluitvorming
Nederland en de rest van de wereld
Transcript van de presentatie:

The Dutch flag, so what? 21 juni 2014 Tineke Netelenbos

Onze missie - versterken van het ondernemingsklimaat - verbeteren van de milieuprestaties van de Nederlandse vloot - versterken van de arbeidsmarkt voor Nederlandse en buitenlandse zeevarenden - stimuleren van de kwaliteit van de Nederlandse vloot

Feiten en cijfers reders actief geassocieerde leden schepen onder Nederlandse vlag mensen op kantoor/aan boord - alle Nederlandse zeevarenden na carrière aan boord een baan in maritieme cluster - totale toegevoegde waarde zeevaartsector bedroeg in 2012 € 1,06 miljard. - met inbegrip van de spin-off bedraagt de toegevoegde waarde van één (groter) vrachtschip gemiddeld € per jaar - 12 nautische opleidingen, studenten (592 eerstejaars in 2007 naar 898 eerstejaars in 2012)

Ondernemingsklimaat - Zware economische tijden (overcapaciteit, zwakke Europese groei) - Level playing field noodzakelijke voorwaarde voor behoud reders in Nederland - Fiscaal maritiem pakket is de hoeksteen - Sector zeer sterk internationaal gereguleerd – vereist krachtige, kundige Nederlandse overheid - Geen nationale kop op internationale regels

Ondernemingsklimaat – register - Pragmatische opstelling vereist om nieuwe kansen te benutten, bijvoorbeeld nationale code voor offshoreschepen zoals de Noren en de Duitsers hebben. - Duidelijke verdeling taken en verantwoordelijkheden in de keten ‘beleid – uitvoering – handhaving’ - Inspecties van schepen onder de Nederlandse vlag mag niet uit de internationale pas lopen (asbest) - Nederlandse inspectie kan ook helpen bij oplossen stageplaatsen aan boord - Afgifte vergunningen door KIWA. Transparantie in de kostenstructuur ontbreekt, gevaar voor veel te hoge kostendekkende tarieven. Kwaliteit dienstverlening moet omhoog.

Ondernemingsklimaat - havens - Innovaties zijn noodzakelijk, zoals: *één single window voor verlichting administratieve lasten * loodsen op afstand * geen douane-inspecties bij intra-EU vaart (just like trucks) - Dominantie grote linercompanies indammen (bijvoorbeeld zoals Maersk: zij dicteren straks wat de economische mogelijkheden en kansen zijn voor havens). P3 verboden door China. - Economische effecten altijd meenemen bij het maken van beleidsbeslissingen - Bij verstoring level playing field is het gemakkelijk uitwijken naar andere havens

Maritieme arbeidsmarkt - Stage- en baangarantie voor Nederlandse studenten - Specifiek zeescheepvaartonderwijs nodig - Nederlands onderwijs cruciaal voor behoud voldoende aantal Nederlandse zeevarenden - Samenwerking zeevaartopleidingen - Borging van kwaliteit - Verhogen instroom in onderwijs, verkleinen uitval, langer varen

Leren op zee

Snuffelstages - kennismaken met het beroep

Piraterij - Grote waardering inzet Marine - Geen sluitende aanpak. VPD’s, ja, tenzij - Dit kabinet:doorbraak voor private beveiligers - Duurt erg lang door opstelling parlement - Nederlandse vlag onder druk, geen level playing field, gevaar voor arbeidsplaatsen Nederlandse zeevarenden - Kabinet: afgelopen 15 maanden 166 schepen uitgevlagd. Vorige 15 maanden 65. Aandeel piraterij onduidelijk maar wel substantieel

Reder in spagaat bij bescherming tegen piraterij -Arbo wetgeving eist veilige werkomgeving -Afspraak Nautilus: doorvaart op basis van vrijwilligheid -Verzekeraars en ladingeigenaren eisen gewapende bescherming -NL wetgeving staat geen privates toe - Andere vlaggenstaten staan wel privates toe oa: Duitsland; België; Luxemburg; Verenigd Koninkrijk; Zwitserland; Kroatië; Cyprus; Italië; Griekenland; Malta; Spanje; Noorwegen; Denemarken; Zweden; Finland; Frankrijk.

- Zwavelnorm per 1 januari 2015 – modal back shift, forse investeringen (2 tot 3 mln. € per schip) - CO2 – dreiging van Europese maatregelen ipv IMO, voorkeur voor heffing ipv emissiehandelsysteem - Ballastwater – grote technische onzekerheden, forse investeringen (2 tot 5 mln. € per schip) - Mogelijke strenge stikstofnormering Oostzee en Noordzee - Onderwatergeluid, black carbon, fijnstof Etc., etc. Milieu-issues

- Verder verbeteren milieuprestaties, met behoud van concurrentiekracht Europees en mondiaal - Houd rekening met integrale effecten van het stapelen van milieu- eisen - Voor veel aanscherping lijkt noodzaak niet te bestaan (lucht al veel schoner en fors onder EU-normen voor zwavel en stikstof) - Impact assessments voor goed onderzoek economische effecten voorgenomen milieu-eisen – laat sterk te wensen over KVNR-standpunt

Milieudoelstellingen KVNR Groen en krachtig varen 1. In 2050 is het emissieloos zeeschip realiteit 2. Vanaf 2020 groeit de zeevaart CO2-neutraal 3. In 2050 is CO2-reductie met 50% bereikt ten opzichte van 2020

Scheepvaart meest efficiënt voor CO2 - CO2-emissie zeescheepvaart thans 2,7% van de totale mondiale emissie

Reders blijven pro-actief - Groen varen biedt kansen voor de Nederlandse zeevaart - Investeren in schone schepen loont. Minder brandstofverbruik betekent minder kosten voor reders en dat is goed voor de concurrentiepositie én het milieu - High tech innovaties en onorthodoxe ontwerpen

Stena Line: walstroom

Anthony Veder: vervoeren van èn varen op schone brandstof

KOTUG: hybride sleepboot

Spliethoff - gaswassen op zee met scrubber

Vroon: offshore wind, innovatief bouwen

HAL: Internationaal bekroond tot schone rederij - 5 sterren rederij - strengste ISO14001-normen voor behoud eco-systemen - laagzwavelige brandstof - hergebruik restwarmte Etc etc