Competenties voor zelfmanagement ondersteuning Stand van zaken zelfmanagementeducatie bij Diabetes Joost Keers: LifeLines – Endocrinologie – Gezondheidspsychologie UMCG
Indeling Nationaal Actieplan diabetes Diabetes Zelfmanagement Educatie Competenties zelfmanagement educatie Voorbeeldprojecten
De ‘diabetes epidemie’ : Ca mensen met diabetes (ca. 4%) Incidentie > CMR Nijmegen_ RIVM
De ‘diabetes epidemie’ 2 Veel gevallen van DM nog niet bekend (screening) Type 2 op steeds jongere leeftijd 2007: : DM als primaire of secondaire doodsoorzaak Hoge ziektelast door o.a. complicaties RIVM.nl
Nationaal Actieprogramma Diabetes
Nationaal actieprogramma Diabetes Samenhang in de strijd tegen diabetes –Preventie –Zorg Groot en ernstig probleem Speerpunt in overheidsbeleid –patiënten, zorgverleners, behandelaars, verzekeraars, wetenschappelijk onderzoekers en de farmaceutische industrie. –Preventienota: Kiezen voor gezond leven Andere chronische ziekten –NAD is eerste vanwege goede samenwerking binnen diabetesveld
NAD: Diabetes zelfmanagement Preventie en voorlichting –Gezonde leefstijl –Risicofactoren De Patiënt centraal –Samenwerking met patiënten vereniging –Projecten: zorgstandaard-patiënten versie & diabetes & werk Klinkt mooi, maar wat wordt er aan gedaan? ….
Diabetes zelfmanagement Zelfmanagement educatie
Empowerment (bij Diabetes) Uitgangspunten: Patiënten maken zelf de belangrijkste keuzen Wat de professionals ook bepleiten, overtuigen, dreigen of adviseren Professionals voelen zich vaak –onterecht- verantwoordelijk voor zelfmanagement van de patiënt Funnell, 1991/ 2003
Interpersoonlijke dimensie Interactie tussen behandelaar en patiënt Interesse tonen en niet (ver)oordelen Prioriteiten van patiënt Individuele informatie geven Betrokkenheid en ‘onderhandelen’ Aujoulat et al., 2007
Empowerment?
Intrapersoonlijke dimensie Persoonlijke ontwikkeling van de patiënt Zelfmanagement vaardigheden Self-efficacy Vaak niet duidelijk omschreven Aujoulat et al., 2007
Empowerment?Empowerment?
Empowerment: rol van de behandelaar Geeft informatie over voor- en nadelen van behandeling en gedragsverandering Geeft informatie over strategieën om gedrag te veranderen (bijv. SMART doelen, stappenplan etc.) Is patiëntgericht in het consult Motiveert en steunt patiënten in hun rol als beslisser
Empowerment: rol van de patiënt Geeft informatie over gevoelens, wensen en mogelijkheden Neemt verantwoordelijkheid over het maken van beslissingen en de uitkomsten ervan Ontwikkelt en werk aan zelf-gekozen doelen Wordt actief en betrokken bij de behandeling
Empowerment!Empowerment!
Diabetes zelfmanagement educatie in Nederland Diverse (effectieve) projecten, maar niet algemeen geïmplementeerd Aandacht varieert per discipline Kwaliteitseisen niet goed vastgelegd; Zorgstandaard biedt een goede start. Internationale kennis voorhanden Zelfmanagement educatie: gericht op het ontwikkelen van intrinsieke motivatie, inzichten en vaardigheden die de mens met diabetes in staat stelt de diabetes en lichamelijke en psychosociale consequenties onder wisselende omstandigheden adequaat te kunnen hanteren
Commissie educatie en voorlichting prof. dr. F.J. Snoek (Hoogleraar Psychosociale Diabetologie/VU) mevrouw E. Barents (ervaringsdeskundige) mevrouw W. van El (nurse pra) dhr. J. de Smidt (KNMP WINAP) mevrouw A. Dobbenberg (praktijkverpleegkundige en diabetesconsulent) dr. J. Keers (psycholoog) prof. dr. G. Kok (primaire preventie/UM) mevrouw. R. van 't Klooster (diëtist) dr. B. Michels (internist) mevrouw drs. M.A.E. Bergmans (NDF)
Doel commissie De commissie bundelt expertise op het gebied van educatie en voorlichting. Zij stimuleert dat deze expertise voor het diabetesveld beschikbaar komt. Dat doet de commissie door beleid te formuleren voor de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van evidence- based zelfmanagement, educatie en publieksvoorlichting. Bovendien bevordert, implementeert en bewaakt de commissie een programmatische aanpak van zowel educatie als voorlichting.
Eindtermen voor diabetes zelfmanagement educatie Kwaliteitseisen: o.a. kwalificaties van het diabetesteam of zorggroep –Dit betekent competenties
Kerncompetenties Kennis Communicatie Attitude –Aangaan en onderhouden behandelrelatie Visie op zelfmanagementeducatie –Multidisciplinair, integraal, continu, herkenbaar, patiënt centraal
Specifieke competenties Gedragsverandering Psychosociale ondersteuning Mens met diabetes centraal stellen Zorg op maat leveren Ondersteuning bij Coping Blokkades wegnemen Individueel actieplan Kwaliteit van leven Peer-support Eigen functioneren Effectiviteit meten
Vervolg Platform zelfmanagement educatie (binding naar en verbinding tussen beroepsgroepen) Competenties vertalen in raamwerk diabetes educatie
Zelfmanagement educatie in de praktijk
Voorbeeld 1: Diabetes de Baas Slecht gereguleerde diabetes Cognitieve gedragstherapie SMART Doelen –Specifiek –Meetbaar –Acceptabel –Realistisch –Tijdsgebonden
Geen woorden maar daden Leefstijlverandering bij DM type 2 Proactieve coping (actieplan maken) Motivational Interviewing
PRISMA Type 2 diabetes Groepsvorm van basis zelfmanagement educatie Mensen leren zelf informatie te zoeken en te verwerken Bewustwording gezondheidsprofiel
work DIEP is een veelgebruikte website Neutrale informatie: voor- en nadelen van behandelopties. Gebruik van DIEP als educatiemiddel door professionals DIEP.info
Leven met diabetes DVN groepscursussen herzien Ervaringsleren Basismodule: kennis Vervolgmodule: toepassen kennis Trainer is Coach
Diabetesrevalidatie Empowerment Mensen met langdurige ZM problemen Van theorie naar praktijk (en feedback) Interdisciplinair
Diabetes en nierfalen UMCG zorgtraject Diabetes Mellitus en Nierinsufficiëntie Afslag UMCG 13
Conclusie Behandeling diabetes = zelfmanagement Competenties voor zelfmanagement niet duidelijk en vooral niet geïmplementeerd Zelfmanagement educatie; van project naar praktijk
Hartelijk dank voor uw aandacht