Een digitaal bord in groep 1-2 Hoe dan?. De eigenschappen van een kleuter: Kleuter leert door: –Ontdekken, proberen, veel herhalen –Imiteren Beperkte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Advertisements

algemene ouderavond 21 september 2010
Het nieuwe spelen is oud
Doorstroming en kritieke overgangen
Didactiek in Balans meten, terugkoppelen, balans op maken Hans van Gennip Ed Smeets Carolien van Rens ITS - Radboud Universiteit Nijmegen.
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
3-jarigen in het basisonderwijs
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Welbewust kantelen op de Paulusschool
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
Rekenen in een Vve setting Werkconferentie Vversterk Taal en rekenen. Thea Brejaart Ced groep 4 november 2009.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
A a n a l o n z e h e l e l i e v e v r i e n d e n : O m e v e n b i j z e s t i l t e s t a a n.
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Interculturele communicatie
Ik pas mij aan de nieuwe cultuur aan.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 4
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Communicatie en dementie
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Fitheid en gezondheid.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Jeannette van Nieuwkoop
Onderwijs op de Masten Van onderwijzen naar leren.
Welkom.
Informatieve bijeenkomst
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
In een jeugdgevangenis
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Het belang van voorlezen
VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk November 2015
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Leer kracht Workshop over competenties van
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Hoe kunnen wij ict stumileren in het onderwijs
Hoe kan je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Hoe kun je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Hoe kan je zien of een vogel een mannetje is of een vrouwtje?
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
De ontwikkeling van het kind !
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Een digitaal bord in groep 1-2 Hoe dan?

De eigenschappen van een kleuter: Kleuter leert door: –Ontdekken, proberen, veel herhalen –Imiteren Beperkte woordenschat (voorkeur voor korte zinnen) Concreet (werkelijkheid) Gevoelig voor: –Fantasie –Verhaalsvorm –Taalaanbod (sensitief) –Gebruik zintuigen Veld gestuurd Visueel heeft de voorkeur boven verbaal “Ik” gericht (egocentrisch)

Maar, een digitaal bord kan toch niet..? Bijdragen aan fantasie Bijdragen aan woordenschatontwikkeling Bijdragen aan ontdekken, proberen Voorzien in de behoefte bij: –Voelen, ruiken e.d. Daarbij is het bord al helemaal niet CONCREET!!

Het kan wel!

Hoe dan? Dat houden we nog een beetje geheim, maar een tipje van de sluier opgelicht: –Het is een digitale leeromgeving waar thematisch onderwijs aan opgehangen kan worden. –Verschillende werkvormen (van individu tot grote groep, met of zonder leerkracht) –Het thema “water” is uitgewerkt volgens dit concept, in samenwerking met de PABO Groenewoud Nijmegen (HAN)

Primaire didactische waarde is: Het digitale schoolbord heeft een meerwaarde in het basisonderwijs, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende leerbehoeften van het jonge kind.

Meer weten? Stuur een mail naar: