SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB-middag Haaglanden
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Werken naar onderwijsbehoeften
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Veldraadpleging Scenario's LOB Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Viola van Lanschot Hubrecht.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Concept examenprogramma
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
LOB binnen Taalbrug DG.
Bewuste keuzes maken voor je eigen curriculum
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Basiskennis LOB.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Talent in Ontwikkeling
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
KEUZES MAKEN IN VMBO KORTE IMPRESSIE OPEN HUIS 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Scholengemeenschap Lelystad
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
LOB als doorlopende lijn
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Studiekeuzes in leerjaar 3 van de Dalton MAVO
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mijn visie op onderwijs
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Gepersonaliseerd leren
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Welkom op het Saenredam College
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Welkom op het Saenredam College
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Keuzes maken in VMBO Korte impressie Open HUIS
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Cijferloos lesgeven bij talen
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Basiskennis LOB.
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp

Professionaliseringsmodule Blok 2 Ontwerp Doelen De deelnemer kan een uitwerking maken van (een onderdeel van) het LOB-programma, passend bij eigentijdse inzichten over LOB en bij de visie van de school: op basis van eigentijdse inzichten over LOB, kwaliteits- en ontwerpcriteria opstellen; een ontwerp uitwerken vanuit een (school)visie met in achtneming van de opgestelde kwaliteits- en ontwerpcriteria. Activiteiten: 1. Bestudeer de bron die hoort bij de ontwerpopdracht (zie overzicht) 2. Bepaal de ontwerpcriteria: wanneer bent u tevreden? 3. Werk het ontwerp uit op basis van de handreikingen in het bronmateriaal. Bronnen: Afhankelijk van de gekozen ontwerpopdracht (zie overzicht) Overzicht van publicaties: Beoogd resultaat: Een uitgewerkt ontwerp ter verbetering van (een onderdeel van) het LOB-programma

2.1 Ontwerpopdrachten met bronnen voor optimalisatie van (een onderdeel van) het LOB-programma Bepaal de ontwikkelopdracht of stel vast wat u wilt optimaliseren Bronbb/kbgl/tl 1 Maak een plan van aanpak voor de realisatie of optimalisatie van (een onderdeel van) het LOB-programma Praktijknabije LOB met beleid (2009)xx 2 Ontwikkel een doorlopend en samenhangend programma voor LOB van leerjaar 1 t/m 4 Naar een doorlopend programma voor LOB (2013)x 3 Ontwikkel een programma voor vakgeïntegreerde praktijknabije LOB in de bovenbouw Praktijknabije loopbaanoriëntatie werkt (2013) x 4 Optimaliseer LOB in de beroepsgerichte programma'sKlaar voor de start? (2010)x 5 Ontwikkel nieuwe praktijknabije lesactiviteiten Format voor ontwikkeling LOB-project (nog toe te voegen) (2013) x x 6 Maak een uitbreiding van het bestaande LOB-programma, waarmee leerlingen zich meer kunnen verdiepen in vervolgopleidingen MBO-opleidingsbeelden ontwikkelen. Onderdeel van LOB in het vmbo (2010) x x 7 Maak een uitbreiding van het bestaande LOB-programma met buddystages op het mbo Draaiboek buddystage (2009) x x 8 Maak een plan voor de wijze waarop u als beroepsgerichte vakdocent kunt functioneren als loopbaanbegeleider De beroepsgerichte vakdocent als loopbaanbegeleider (2011) x 9 Maak een uitwerking van de wijze waarop loopbaangesprekken vorm krijgen Reflecteren op maat (2010)xx

2.2 Bepaal de ontwerpcriteria Wanneer bent u tevreden? Werk aan een consistent geheel: Bij welke visie wilt u aansluiten en welke uitgangspunten voor LOB hanteert u? Welke leerdoelen wilt u realiseren? Welke leerinhoud staat centraal? Hoe wilt u de leeractiviteiten typeren? Wat is de rol van de docent?

2.3 Werk het ontwerp uit voor alle aspecten van het leerplan