Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Techniek in het basisonderwijs!
Hogere denkvaardigheden
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Geletterdheid….. Wat is dat?
De nieuwe syllabus scheikunde
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Werkgroep Dynamische modellen
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Kinderen en hun sociale talenten
Practicumverslagen en het ontwikkelen van vaktaal / karakteristieke werk- en denkwijzen Gerald van Dijk.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
De Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
PLG Interdisciplinariteit
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Met de Kennisbasis in zee!
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Improving Practical Work in Science Woudschoten Natuurkunde 10 december 2010 Bert van den Berg / Henk Pol Voor info:
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
Beta-mozaiek in drie dimensies: de Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie Ecent conferentie 21 mei 2014 Dirk Jan Boerwinkel.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Sleutels, codes en aanwijzingen
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
De didactiek van ontwerpen
Sleutels, codes en aanwijzingen
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Product van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Faculty of Science Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education

20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 2

20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 3

Elke leersituatie heeft meer dimensies Voorbeeld: Een les over cellen kan tevens een les zijn over hanteren van microscoop, het werken met modellen en over schaal en hoeveelheid. In andere lessen gaat het niet meer over cellen, maar mogelijk wel over het hanteren van instrumenten, het werken met modellen en schaal en hoeveelheid. Hoe verbinden we die leerervaringen? En welke zijn dat? 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 4

Overzicht workshop Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis voorbeeld lesmateriaal zelf ontwikkelen lesmateriaal nabespreking 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 5

Kennisbasis - Aanleiding en doel Opdracht OCW Doel: Verbetering van de leeropbrengst in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, met het oog op het onderwijs in de bovenbouw (vmbo en havo/vwo) Gaandeweg in de ontwikkeling nevendoelen: Samenwerking tussen betavakken Betekenisvol eindonderwijs voor velen Stimuleren van hogere orde denkactiviteiten 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 6

Keuze voor de Kennisbasis; doelen in drie dimensies Integratie van: 1.Karakteristieke werkwijzen 2.Vakinhoudelijke begrippen en relaties 3.Karakteristieke denkwijzen 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 7

1. Karakteristieke werkwijzen in de Kennisbasis Manier van werken van professionals die natuurwetenschappelijke kennis gebruiken. Inzicht hierin is nodig om te kunnen interpreteren hoe kennis tot stand komt. Gekozen is voor de volgende werkwijzen: De werkelijkheid onderzoeken. Modelgebruik en – ontwikkeling. Onderzoeken. Ontwerpen Omgaan met informatie. Informatievaardigheden. Redeneervaardigheden. Waarderen en oordelen. Reken- en wiskundige vaardigheden In de Kennisbasis worden de werkwijzen geformuleerd in de vorm van activiteiten die gekoppeld kunnen worden aan de vakinhouden. 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 8

3. Karakteristieke denkwijzen in de Kennisbasis Veel gebruikte denkwijzen in natuurwetenschappen en technologie Gekozen is voor de volgende denkwijzen Uit de NGSS: 1. patronen 2. oorzaak en gevolg 3. schaal, verhouding en hoeveelheid 4. systeem en systeemmodellen 5. behoud van energie en materie, transport en kringlopen 6. structuur en functie 7. stabiliteit en verandering aanvullend 8. duurzaamheid 9. risico’s en veiligheid In de Kennisbasis geformuleerd in de vorm van inzichten, die laten zien hoe specifieke vakinhouden beschouwd kunnen worden als voorbeeld van een groter idee. o89oFsaYL3kUWq&index=10 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 9

Structuur en functie als denkwijze 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 10 Vragen van vorm naar functie: waar dient dit voor? Vragen van functie naar vorm: hoe wordt deze functie vervuld? ken+als+een+ontwerper%3F/view.do

Vertaling naar het onderwijs 1; vorm naar functie 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 11

20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 12

Vertaling naar het onderwijs 2; functie naar vorm 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 13

20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 14

20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 15

Een denkwijze is een gereedschap voor kennisverwerving en………… 1.Is een bepaalde manier van kijken naar een verschijnsel (Niet naar de oorzaak, maar naar de functie) 2.Bevat een set vragen die daarbij hoort (Waar dient het voor, hoe wordt deze functie vervuld?) 3.Bevat een set heuristieken die daarbij hoort (ken ik voorbeelden met eenzelfde vorm of eenzelfde functie? De ontwerpersbril) 4.Bevat een set kennis-elementen (in de biologie zijn functies vaak te herleiden tot de vier V’s) 5.Heeft een domein waarop het van toepassing is (structuren en processen/gedrag van levende organismen, ontworpen producten) 6.Is soms samen te vatten in een schema van kern-relaties (V-F model, ontwerpersbril) 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 16

Kennisbasis: structuur per vak en domein Korte introductie per vak Korte introductie per domein: Waar het om gaat Samenhang met andere onderdelen Integrale doelen integratie van inhouden, werkwijzen en denkwijzen contexten waarin kennis wordt gebruikt Drie dimensies afzonderlijk per domein werkwijzen vakinhouden denkwijzen 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 17

20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 18

20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 19 Integrale doelen

Werkwijzen, vakinhouden en denkwijzen 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 20

Overzicht workshop 1. Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis 2. voorbeeld lesmateriaal 3. zelf ontwikkelen lesmateriaal 4. nabespreking 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 21

Voorbeeld materialen NiveauInhoudDenk- wijze AspectAanpak vmboMedicijnen voor gedrag Oorzaak en gevolg Situatie heeft vaak meer dan 1 oorzaak Cartoons vmbo/ havo Recycling van mobieltjes Duurzaam- heid Recycling ‘kortsluiting’ tussen input en output Input-output schema vwoVoorlichting PKU Oorzaak en gevolg Tussen oorzaak en gevolg vaak veel stappen Oorzaak- gevolgketens 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 22

Overzicht workshop 1. Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis 2. voorbeeld lesmateriaal 3. zelf ontwikkelen lesmateriaal 4. nabespreking 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 23

Stappenplan voor bewerking van een opdracht Keuzes Kies een opdracht uit BvJ onderbouw (of eigen onderwerp) Kies een denkwijze die bijdraagt aan een beter begrip van de inhoud Hulpmiddelen Denk na over een context waarin inhoud en denkwijze een rol spelen Lees wat in de Kennisbasis staat over de inhoud Lees wat in de Kennisbasis en de ‘hulpstukken’ staat over de denkwijze Ontwerpen Bedenk welk aspect van de denkwijze vooral naar voren komt Bedenk een leerlingactiviteit die de denkwijze illustreert Bedenk een vorm om de denkwijze expliciet te maken voor de leerling Bedenk hoe je de activiteit nabespreekt Presenteren Presenteer het ontwerp inclusief de wijze van nabespreking 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie 24