Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bronnenboek onderzoekstrategieën
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Informatieavond 26 Augustus 2013
Integreren van onderzoek in onderwijs
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Onlosmakelijk met elkaar verweven?.  ARHO  Europese ministers.
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Docentontwerpteams en self-efficacy
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
ABC P1 B4.
moderniseren van het curriculum.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Honoursonderwijs in HBO
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
Hoger Onderwijs in Zuid Afrika en Nederland Jolanda van Beek & Ivo Roghair.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Windesheim zet kennis in werking Professioneel samenwerken in de wijk: hoe praktijk, onderwijs en onderzoek werken aan een verbeterde zorg en dienstverlening.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
What is the meaning of? Student centered learning
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Werksessie minoren pedagogiek VU
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Actieonderzoek.
een aanpak voor differentiëren getalenteerde leerlingen
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Ontwerponderzoek.
Ontwerpend onderzoek.
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Transcript van de presentatie:

Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011

Advies Toekomstbestendig HO (2010) u Onderwijs vervlechten met toegepast onderzoek u Professionalisering van docenten d.m.v. onderzoek u HBO onderzoek t.b.v. innovatie MKB u Eigen Hogeschool onderzoeksprofiel u Onderzoek: –reflectie op de beroepspraktijk –speurende attitude –vernieuwing van het curriculum

Onderzoek in maten en soorten: Fundamenteel Toegepast Beschrijvend: Hoe zit het? Verklarend: Waarom zit het zo? Ontwerpend: Hoe kunnen we het beter, slimmer doen? Praktijkgericht – Ontwerpgericht Actiegericht - Interventies

Onderzoek in het Onderwijs u Leren over het onderzoek van anderen (Research-led) u Leren schrijven en bediscussiëren van papers (Research-tutered) u Leren over onderzoeksmethoden en -technieken (Research-oriented) u Leren op een onderzoekende manier (Research-based) (Jenkins & Healey, 2005, 2007)

Docentgestuurd – Student als toehoorder Student als deelnemer Nadruk op onderzoeksinhoud Nadruk op onderzoeksproces en -vraagstukken Research-led: Leren over het onderzoek van anderen Research-based: Studenten werken op een Onderzoekende manier Research-tutored: Studenten schrijven en bediscussiëren papers Research-oriented: Leren over onderzoeksmethoden- en technieken Jenkins & Healey (2005)

Onderzoek: Beweging brengen in de beroepspraktijk u Interventies: verbetering en innovatie u Hoe werkt het hier? (Beschrijven) u Waarom kon het probleem ontstaan? (Verklaren) u Hoe kunnen we het slimmer aanpakken? (Ontwerpen)

Zin in Onderzoek (1) : 1. Wat speelt er? Waar ben je nieuwsgierig naar? 2. Zoek belanghebbenden en onderzoeksmaatjes 3. Wat kan de opbrengst zijn, welke beweging wil je in gang zetten? 4. Wat zijn de vragen waarop je antwoord wilt?

Zin in Onderzoek (2) : 5. Hoe ga je het aanpakken? 6. Gegevens verzamelen op een manier die beweging op gang brengt 7. Analyseren en valideren 8. Laten zien van de opbrengst zelf_maak_je_eigen_onderzoek

Advies 1: Maak van onderzoek een spannende onderneming u Ondernemen en onderzoeken lijken op elkaar u Studenten zijn actief, zelfstandig, en gaan op verkenning uit u Succesvolle activiteiten komen voort uit: - persoonlijke gedrevenheid - nieuwsgierigheid - ambitie

Advies 2: Zie onderzoek als een professionele activiteit in het beroepsveld u Methoden, technieken en statistiek, zijn slechts ondersteunende gereedschappen.

Referenties: u Jenkins, A. & Healey, M. (2005). Institutional strategies to link teaching and research. The Higher Education Academy. u Jenkins, A., Healey, M., & Zetter, R. (2007). Linking teaching and research in disciplines and departments.The Higher Education Academy. u Smit, M. & Verdonschot, s. (2010) Praktijkonderzoek. Motor voor verandering in organisaties. Houten: Springer. u Cornelissen, F. (2009). Laat vernieuwing groeien!. Actieonderzoek voor ontwikkeling van mens en organisatie. + DVD Rotterdam: Interactie u Van den Akker, J, e.a. (2006). Educational Design Research. London: Routledge.

www links: u K&S Onderzoekspraktijk: zelf_maak_je_eigen_onderzoek u Differentiëren in Drievoud. (Cie Veerman, 2010) pb51/differentieren-in-drievoud.html