13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november 2015 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Advertisements

Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Reflectie-portfolio beoordelen
De Van Damschool in ontwikkeling
Servicepunt examinering mbo Nelleke Lafeber Halvard Jan Hettema
BattleBots The school battle.
Teamleren, hoe werkt dat?
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Introductie workshop 1.
Workshop business school
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
Evaluatie . Duurzame Zorg Academische Werkplaats Limburg
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Project Proceshuis Road show
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
 Vier groepjes, elk groepje werkt één typologie of trekbenadering uit.  Dit uur en volgend uur de tijd voor.  22 November voorstellen aan de rest van.
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Introductie Loopbaanbudget
Richtlijnen voor de casustoets
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Arjen Edzes Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Economische Geografie, Postbus 800, 9700 AV Groningen 30 juni 2011 Armoedepact.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Aanleiding en doelstelling
Kwaliteitszorg
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Het project Begeleiding Startende Leraren
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Digi(bord)boek project <titel project>
Twee in Een Kick-off online masterclass van de Open Universiteit
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Virtuele Synthetische Biologie
Vaeshartelt - Maastricht April 2018
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Spel en beweging in het onderwijs
INTRODUCTIE academiejaar
Hoofdstuk 1.
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

13. Meer professionele ruimte voor leraren

Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november

Introductie Beleidsonderzoek gesubsidieerd door NRO Doel subsidie: wetenschappelijke onderbouwing geven van onderwijsbeleid. Aangevraagd in samenwerking met drie universiteiten

Introductie Vier deelprojecten, drie verschillende contexten 1.Opvattingen van schoolleiders over professionele ruimte en schoolorganisatie. 2.Professionele ruimte voor leraren in professionele leergemeenschappen (PLG). 3.Professionele ruimte voor leraren in het kader van Onderwijstraineeships en Eerst de Klas. 4.Professionele ruimte voor leraren met een promotiebeurs.

Welke associaties heeft u bij ‘professionele ruimte van leraren?’

Hoe benaderen wij professionele ruimte? Geen sluitende defintie, maar concept met de volgende elementen: Proces van ruimte ervaren, benutten en creëren Ontstaat in een proces van afstemming tussen schoolleiders, collega’s en het team. Koppeling aan schoolontwikkeling en professionele ontwikkeling. Zie bijvoorbeeld onze blog op professioneleruimte.info

Doel van deze werksessie Meer inzicht geven in (de complexiteit van) professionele ruimte in de verschillende projecten. Delen van inzichten over professionele ruimte aan de hand van casussen.

Aan de slag met casus Vorm groepen van 3 personen en kies 1 van de casussen. Bespreek de vragen per casus en/of bespreek de vragen die de casus bij u oproept. Noteer minimaal 2 opvallende punten op de flapover.

Dank voor uw aandacht! Volg onze blogs, discussieer mee en blijf op de hoogte via #profruimte Deze powerpoint komt beschikbaar als download op de website, evenals de posters, casussen en opmerkingen van u.