ISEP ‘Identification of Stakeholders and Evaluation of PES-like Instruments in Flanders (Belgium)’ Dieter Mortelmans Leipzig, Policymix- 24 & 27 February.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkgroep: Biodiversiteit en ecosysteemdiensten voorzitter: Maarten Hens secretaris: Elke Van den Broeke.
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Risicomanagement en Sociale Technologie
Presentatie voor de lokale Algemene Vergadering januari 2014 Aanpassingen aan het natuurdecreet Verkiezingscampagne Natuurpunt.
Milieubalans: Gericht zoeken naar milieuwinst Clean Seas Maritiem Technologie Netwerk 19 januari 2011.
Vlakglas in de bouw VMP – congres 12 november 2013.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) na 2013 Liesbet Van Laer - Natuurpunt.
Integrale Gebiedsanalyses en GGOR Frans Jorna adviseur Integraal Waterbeheer, procesbegeleider.
Anticiperen op klimaatveranderingen KLIMAATADAPTATIE.
Wettelijke Onderzoekstaken Natuur & Milieu Burgers, beleid en natuur: tussen draagvlak en betrokkenheid Birgit Elands.
Skilling Up for Power Down.  Gestart door 2 Australiërs Bill Mollison en David Holmgrem in de jaren 70’.  Oorspronkelijke betekenis: ‘permanente landbouw’
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Inburgering in Vlaanderen
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Niet-monetaire, kwalitatieve waardering van ESD Ilse Simoens, Francis Turkelboom, Hans Keune.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
4. Landschapsinrichting in “De Bergen” Landschap beoordelen Overblijfsel omwalling van een Keltische burcht = HISTORISCHE WAARDE ook RECREATIEVE WAARDE.
SGBP3: doelafleiding voor het eggie “Een haalbare en betaalbare stip op de horizon” Wim Twisk & Gert van Ee.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Winge - Molenbeek Situering – Actoren Knelpunten Winge Algemene aanpak
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Januari 2002 Handreiking voorlopige aanwijzing sterk veranderd waterlichaam PT1 dag 1 december 2003 Roel Knoben.
Juridische bescherming van dijkrelicten
6 stappen in Risico management
Puur praktijk Reconstructie van het platteland. Reconstructie concentratiegebieden Wetsvoorstel 2 e kamer Wetsvoorstel 1 e kamer
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Provinciaal infomoment Standpunt van de doelgroepen 1.
1 Thema 3 Mens en milieu B1 en B2.
Dieter Mortelmans Session 7.5, ESEE Leeds. Opportunity analysis and evaluation of PES-like instruments for nature conservation in Flanders (Belgium)
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Duurzaamheid 2014 – 2015.
BATEN OP UW BOTERHAM Lunchsessie over het meten in geld van de waarde van milieu en natuur.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
ANB Project Ecosysteemdiensten in Vlaanderen Een verkennende inventarisatie van ecosysteemdiensten en potentiële ecosysteemwinsten Workshop Ecosysteemdiensten.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Duurzame energie en ruimtelijke ordening Inpassing in het cultuurlandschap Els Romeijn Adviseur erfgoed en ruimte.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Bewoners, ruimtelijke ontwikkelingen en overstromingsbeheer: een co- evolutionaire benadering WP2: Veerkracht.
Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Kwaliteit voor Natuur? Robert Kwak Voorheen Afdelingshoofd Bescherming
Introductie MAFOSUR en projecten
VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Werkwijze bij samenstellen regeling
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Toekomst Oldambtster boerderijen
Transcript van de presentatie:

ISEP ‘Identification of Stakeholders and Evaluation of PES-like Instruments in Flanders (Belgium)’ Dieter Mortelmans Leipzig, Policymix- 24 & 27 February 2014

2 Inhoud Doel studie Aanpak Enkele begrippen Deel I: Definitie PES Deel II: Succesfactoren en opportuniteitsanalyse voor PES Opportuniteitsanalyse  Indentificatie ESD-Belanghebbenden (handreiking) Deel III: Belangrijke bevindingen

3 Goal study ‘Support of ESS by current financial policy instruments for nature conservation in Flanders’ Support ecosystem managers Support ESS-users  Identify ESS-stakeholders Focus: PES (Payment for Ecosystem Services)

4 Aanpak Uitgebreide literatuur studie over: Succesfactoren van PES instrumenten Definiërende eigenschappen van PES Lijst succesfactoren (selectie) Methode voor identificatie ESD-Belanghebbenden 4 case studies Gentse Kanaalzone BO KLE + landschapsfonds Melsterbeek BO Erosiebestijding, Erosiebesluit Doode Bemde (NIP, Openstelling EN) Instrument: beheer- en monitoringsubsidie voor erkende natuurreservaten Beleidsrelevantie

5 DEEL I: PES DEFINITIE Doel: Onderscheiden van PES tegenover andere beleidsinstrumenten Aanzet tot eenzelfde ‘Vlaamse definitie’

6 PES definitie Betalen voor ecosysteemdiensten (PES)

7 PES definitie Additionaliteit (≠ duurzaamheid) Conditionaliteit Transparantie Vrijwillige deelname ecosysteembeheerders  PES gaat boven het wettelijk vereiste! “A PES scheme is a transparent system for the additional provision of environmental services trough conditional payments to voluntary providers.” (Tacconi 2012) Time PES ES Provision Without PES With PES

8 Onderscheid met andere instrumenten

9

10 Voorbeeld PES VITTEL Wettelijk vereiste: ‘eau minérale naturelle’ Opportuniteitskost Vittel en landbouwers Vittel: andere bron of chemische zuivering  ’Merkwaarde’ Landbouwers: huidige praktijken

11 PES definitie Overheid Belastingbetalers Rol overheid in PES

12 DEEL II: SUCCESFACTOREN EN OPPORTUNITEITSANALYSE VOOR PES Doel: Wanneer is PES het beste inzetbaar? Welke succesfactoren/aandachtspunten zijn belangrijk om effectiviteit te verbeteren?

13 Opportuniteitsanalsyse PES In 2 stappen: Identificatie belanghebbenden  Handreiking identificatie ESD-Belanghebbenden Opportuniteitanalyse  Ecosysteemgebruikers en ecosysteemdienstengebruikers

14 STAP 1 Identificatie ESD-belanghebbenden

Doel 1. Welke ecosysteemdiensten worden beïnvloed door het beleidsinstrument? 2. Welke actoren hebben daar baten of lasten van? Hoe? Handreiking voor identificatie belanghebbenden 15 Andere ecosysteemdiensten Beleidsinstrument Belanghebbenden Doel (uitgedrukt in ecosysteemdiensten) 1 2

16 Wie zijn ESD-belanghebbenden? “Goederen en diensten die ecosystemen aan de maatschappij leveren” “Elke groep of individu die ESD kan beïnvloeden of beïnvloed wordt door ESD” Eigenaars Beheerders Gebruikers Hinder Invloed

17 Waarom ESD belanghebbenden identificeren? Betere kijk op betrokken partijen bij een veranderende levering of gebruik van ESD bij bepaalde ingrepen MKBA PES Regionale visieontwikkeling Desktop of Participatief proces

Hoe belanghebbenden identificeren? ESD-belanghebbenden matrix 18 ESD typeKlasse Belanghebbenden EigenaarBeheerderLustenLasten(Invloed) Regulatie van afval, vervuiling en andere verstoringen Bioremediatie van vervuilde bodems Waterzuivering en oxygenatie Nutriëntenregulatie Afvangen (fijn) stof, chemicaliën en geuren door vegetatie Vermindering van lawaai en visuele impacts

19 Hoe matrix invullen en gebruiken? Stap 1: Informatie verzamelen via documentenanalyse Literatuur, rapporten Interviews uit andere studies Landgebruikerskaart Krantenartikels Websites …

20 Hoe matrix invullen en gebruiken? Stap 2: Informatie verzamelen via interviews Gebalanceerde mix van personen Helikoptervisie Sleutelinformaten Kruiscontrole Praktisch: ESD kaartenspel

Ilse Simoens

22 Hoe matrix invullen en gebruiken? Stap 3: Verwerken van informatie Invullen matrix per infobron/interview

23 Hoe matrix invullen en gebruiken? Stap 4: Lezen en interpreteren van de matrix Overzicht van betrokkenen en hun belang Belangrijkste ESD Potentiële synergieën en conflicten

24 STAP 2 Opportuniteitsanalyse ecosysteembeheerders en ecosysteemdienstengebruikers

25 DE VRAAGZIJDE: ‘Is er een vraag voor deze ecosysteemdienst?’ 2 belangrijke factoren

26 Vraag ESD

27 DE VRAAGZIJDE: ‘Is er een vraag voor deze ecosysteemdienst?’ HET VERBAND ‘Is er een duidelijk verband tussen de beheersmaatregelen en de levering van deze ecosysteemdiensten?’ Optioneel voor een bestaand instrument: ‘Is er een bijkomende (of een aanpassing van de bestaande) beheermaatregel mogelijk welke de levering van deze ecosysteemdienst verder kan bevorderen?’ 2 belangrijke factoren

28

29 En nu? Een duidelijk VERBAND tussen beheersmaatregelen en de levering van ecosysteemdiensten ESD VRAAG en baten voor ecosysteemdienstengebruikers en (ESD-Baten voor ecosysteembeheerder)  MAAR, zijn er voldoende baten? (2 voorwaarden)

30

31 PES opportuniteitsanalyse vanuit het perspectief van de ecosysteembeheerder (Voorwaarde 1)

32 Opportuniteitsanalyse vanuit het perspectief van de ecosysteemdienstengebruiker (voorwaarde 2)

33 Voorbeeld opportuniteitsanalyse CASE STUDIE: Melsterbeek

34 Melsterbeek (BO+E)

STAP 1 35

STAP 2 36 ESD (CICES-be)Baten Vraag Verband maatregel ESD levering ESD gedekt door het instrument ESD BEHEERDERS Bescherming tegen watererosie + Natuurlijke bescherming tegen overstromingen en sedimentregulatie Minder opbrengstverlies door runoff Redelijk hoog (opbrengstverlies door schade aan planten) Sterk Minder bodemverlies door runoff Laag (dikke laag vruchtbare bodem: enkel op lange termijn voelbaar) Sterk ESD GEBRUIKERS Bescherming tegen waterosie + Natuurlijke bescherming tegen overstromingen en sedimentregulatie Minder sediment afvoer naar rivieren + verbetering kwaliteit sediment Hoog (minder baggeren) en verbetering kwaliteit baggerspecie, minder ruimingen rioleringsinfastructuur, enz. Gedeeltelijk onderzocht maar onduidelijk verband met benedenstrooms- gebied

37 ESD (CICES-be)BatenVraag Verband maatregel en ESD levering ESD niet gedekt door het instrument ESD BEHEERDERS Waterzuivering en oxygenatie + nutriëntenregulatie Nutriënten worden vastgehouden in bodem Onbelangrijk voor landbouwersMatig Bodemvorming en compositiehumus vormingOnduidelijk Natuurlijke landschappen en soorten voor natuurervaring en educatie Indirecte baat: Draagvlak creëren, promoten van duurzaam imago, enz. Redelijk hoog in het geval van duurzame bedrijven (bv. milieu labels en certificering). Anders zeer context afhankelijk. Onduidelijk, moet onderzocht worden. Regulatie van globaal klimaat door reductie van broeikasgasconcentraties Behoud van het klimaatLaag. Effecten op lange termijn en grote schaal. Zwak ESD GEBRUIKERS Waterzuivering en oxygenatie + nutriëntenregulatie WaterzuiveringWaterzuivering steeds belangrijker. Kostelijk grijs alternatief Onduidelijk, moet onderzocht worden. Regulatie van globaal klimaat door reductie van broeikasgasconcentraties Behoud van het klimaatBelang voor de maatschappij is groot, en stijgt naarmate de schaal. Overheid heeft hier een rol. Zwak (lokaal) Sterk (internationaal) Landschap voor buiten recreatieRecreatie (wandelen, paarden, enz.) Er is er belangrijke vraag naar ruimte voor recreatie in Vlaanderen Matig (weining additionele oppervlakte voor recreatie) Natuurlijke omgeving rond gebouwen voor wonen, werken en studeren Mooi landschap, uitzicht.De vraag naar gevarieerd groen is groot. Huisprijzen worden hierdoor beïnvloed. Sterk

38 Hoe verder? Wettelijk vereiste Randvoorwaarden: goede landbouw praktijken Opportuniteitskost Landbouwers: afhankelijk type productie Mogelijke aanspreekbaarheid... Overheid ‘Grijs’ beleid Wijziging goede lanbouw praktijken... Afweging Evaluatie van de (totale) ESD waarde  Maximale vergoeding

39 DEEL III: BELANGRIJKE BEVINDINGEN Doel: Wat hebben we geleerd uit deze studie? Wat kan dit betekennen voor het Vlaams natuurbeleid?

40 ‘Take Home’ boodschappen Motivatie deelnemers Toelichten en expliciet maken van ESD baten Verhogen van de ESD baten Opportuniteitskost niet vanzelfsprekend Integraal beheer die vraag naar ESD beantwoord Verantwoording subsidieuitgaven Maatschappelijk verantwoorde uitgaven? Monitoring is duur en vergt vaak veel kennis (transactiekost!)

41

42 Bedankt voor de aandacht! Nog vragen? Contact: