‘Van Kinderuniversiteit naar het Hoger Onderwijs’ Pravini Baboeram 14 december 2012
Over ECHO Diversiteitsbeleid in Hoger Onderwijs & Bedrijfsleven Kennisdeling onder meer via Conferenties, Studiereizen en netwerkbijeenkomsten G5 ondersteuning, kennisdeling, rapportages en evaluaties ECHO Foundation SiS Catalyst Children’s University
Framework Pedagogy of Excellence Student Voice Interventies voor de poort
Context Wat is wenselijk? Wat is slim? Wat weten we?
Bevolkingsontwikkeling
Aandeel allochtonen in Nederland ,6 mln totaal 1,9 mln niet-westers (12%) 1,5 mln westers (9%) Groei totale bevolking tov ,5% Groei niet-westers tov ,8% Merendeel niet westerse allochtonen wonen in de grote steden
Ontwikkeling niet westerse allochtonen in de grote steden
Aandeel NW allochtonen in de Randstad Primair onderwijs % Voortgezet onderwijs % Middelbaar beroepsonderwijs % Hoger Onderwijs %
0-20 jarigen uit niet westerse groepen in de Randstad
OECD average = 500 Mathematics performance Native students Second-generation students First-generation students Where immigrant students succeed – A comparative review of performance and engagement in PISA 2003: Figure 2.2a.
Ontwikkeling deelname MBO, HBO en WO in NL
Ontwikkeling deelname MBO, HBO en WO naar gender
Ontwikkeling deelname MBO, HBO en WO naar etniciteit
Context Wat is wenselijk? Wat is slim? Wat weten we? Hoe kan beter geanticipeerd worden op betere doorstroom van po naar vo en van vo naar ho
Concept Leerlingen in een vroeg stadium bewust maken van de route naar het hoger onderwijs. Interesse genereren voor de wetenschappen. Bewustwording creëren van de rijkdom van hun culturele identiteit.
Relevantie Academische voorbereiding + studiekeuze voor de poort Meer inzicht in belevingswereld student + meer sturing in vroeg stadium na de poort
Invulling Children’s University Lengte Locatie Onderwerpen Experts Participatie
Locatie
Participatie
Programma ECHO Junior Academy Vijf dagen Workshops Bezoek hogescholen/universiteiten Bezoek bedrijven Graduation ceremony
Dag 1: Workshops Levensverhalen Droomposters Studiekeuze
Dag 2 + Dag 3: HBO + WO Hoorcolleges Werkgroep/practicum Informatieverwerking Navigatie instelling Studenten ervaring
Dag 4: Werkgevers Workshop financiën Workshop openbaar vervoer Workshop gezond eten & bewegen Dag 5: Diploma uitreiking Eindpresentaties Jaaragenda Diploma uitreiking
De Kinderredactie Tijdschrift: individuele bijdrage en gezamenlijk resultaat –Interviews: vrienden, familie, bedrijven –Onderzoek: vaste thema’s, actualiteiten –Schrijven: columns, reportages, recensies –Grafische vormgeving: foto’s, video’s, lay-out –Planning: deadlines, budget, tijdschema’s
Hartelijk dank voor jullie aandacht!