INAUGURELE ORATIE G. VAN DEN BRINK. TUSSEN CONFLICT EN CONSONANTIE Fundamentaal-theologische kanttekeningen bij de verhouding van geloof en wetenschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voltooid tegenwoordige tijd
Advertisements

Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
BEKERING IN EEN POSTMODERNE CONTEXT EZA RAADSVERGADERING 10 OKTOBER 2011 MIRANDA KLAVER I once was lost?
ontwikkelingspsychologie
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
Leiden 11/10/2005 Lekkende quantum computers Jeroen van den Brink JvdB, Jasper van Wezel, Jan Zaanen, Physical Review Letters 94, (2005)
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Woordvolgorde Bepaling van tijd.
De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets! Psalm 23
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
WILHELMUS National Anthem the Netherlands WILHELMUS TUNE, PLEASE CLICK.
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Keuzevrijheid: lust of last?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
Rafael Verbuyst > getuigenissen Bron:
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
John Rawls: Rechtvaardigheid buiten Nederland
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Islamitische leerlingen en de verleidingen des duivels
Cursus Bijbelverklarende Prediking Zaterdag 8 oktober 2016
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Salt & Light Zout & Licht
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Processing Structured Hypermedia
Past Simple vs Present Perfect
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
Just Science Done Right!
Hoe eet jij je brood? / How do you eat your bread?
Verlangen naar God Longing for God
Present Perfect allesvoorengels.nl.
A Healthy sense of Trust
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Participatory Action Research
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
opgevaren naar de hemel he ascended into heaven
English 23 April 2018.
Vreugde Joy.
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Evolutie in een superdiverse klas
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Transcript van de presentatie:

INAUGURELE ORATIE G. VAN DEN BRINK

TUSSEN CONFLICT EN CONSONANTIE Fundamentaal-theologische kanttekeningen bij de verhouding van geloof en wetenschap

Vrije Universiteit Amsterdam Tussen conflict en consonantie UITKOMST ONBESLIST? Trouw, 2 februari

Vrije Universiteit Amsterdam Tussen conflict en consonantie LEIDEN 14 DECEMBER

Vrije Universiteit Amsterdam Ian G. Barbour ( ) Vier modellen: 1.Conflict 2.Onafhankelijkheid 3.Dialoog 4.Integratie O.a. in Religion & Science (1997) Tussen conflict en consonantie FOUNDING FATHER SCIENCE & RELIGION 5

Vrije Universiteit Amsterdam  Prealabele opmerkingen 1. Conflictmodel 2. Onafhankelijkheidsmodel 3. Consonantiemodel  Dankwoord Tussen conflict en consonantie PROGRAMMA 6

Vrije Universiteit Amsterdam 7Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam PROBLEMEN  ‘Wetenschap’ en ‘religie’ wisselend gedefinieerd (Peter Harrison, Territories of Science and Religion, 2015)  Beide complexe gehelen Wetenschap: kennisbereik, doelen, methoden, resultaten Religie: rituelen, doctrines, morele idealen, verwachtingen > Dus: specificeren!  Is een objectieve bepaling wel mogelijk? Geen God’s eye point of view 8Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam ABRAHAM KUYPER ( ) Geen waardevrije wetenschap… 9Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam FUNDAMENTAALTHEOLOGIE Fundamental theology vs. Prolegomena 10Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam ENKELE NIET BESPROKEN MODELLEN -Integratiemodel -Sciëntistisch eenheidsmodel -Fideïstisch eenheidsmodel 11Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam 1. CONFLICTMODEL Conflict… 12Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam Onderzoek Pew Research Center ( ) Tussen conflict en consonantie 1. CONFLICTMODEL 13

Vrije Universiteit Amsterdam 1. CONFLICTMODEL J.W. Draper (1874) en A.D. White (1896) 14Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam 1. HET CONFLICTMODEL Ikonische voorbeelden: -Copernicus -Galilei -Darwin 15Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam 1. CONFLICTMODEL T.H. Huxley (1887): “There is not the slightest doubt that, if a general council of the Church scientific had been held at that time [1860], we should have been condemned by an overwhelming majority.” 16Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam John Hedley Brooke (1944): ‘Complexity thesis’ Tussen conflict en consonantie 1. CONFLICTMODEL 17

Vrije Universiteit Amsterdam 2. ONAFHANKELIJKHEIDSMODEL Onafhankelijkheidsmodel ook wel: -twee talen-model -boedelscheidingsmodel Aanhangers o.a.:  existentiefilosofen  wittgensteinianen  barthianen  en…: 18Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam 2. ONAFHANKELIJKHEIDSMODEL 19Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam 2. ONAFHANKELIJKHEIDSMODEL Stephen Jay Gould ( ) NOMA-principe: Non Overlapping Magisteria 20Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam 2. ONAFHANKELIJKHEIDSMODEL -Respectvolle non-interferentie -Geen levensbeschouwelijke c.q. atheïstische conclusies uit wetenschap trekken (contra R. Dawkins c.s.) -Geen feitelijke aanspraken aan religies verbinden -Gevolg: fact/value-split 21Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam Trojaans paard? Gevolgen voor: -Religie -Moraal -Persoon-zijn -Vrijheid Tussen conflict en consonantie 2. ONAFHANKELIJKHEIDSMODEL 22

Vrije Universiteit Amsterdam Lat. consonare = samenklinken Vergelijkbare (maar minder precieze) benamingen: -dialoogmodel -complementariteitsmodel Tussen conflict en consonantie 3. CONSONANTIEMODEL 23

Vrije Universiteit Amsterdam 3. CONSONANTIEMODEL Ernan McMullin ( ) 24Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam “The Christian cannot separate his science from his theology as though they were in principle incapable of interrelation. On the other hand, he has learned to distrust the simpler pathways from one to the other. He [sic, GvdB] has to aim at some sort of coherence of world-view, a coherence to which science and theology, and indeed many other sorts of human construction like history, politics, and literature, must contribute. He may, indeed must, strive to make his theology and his cosmology consonant in the contributions they make to this world-view.” E. McMullin, “How Should Cosmology Relate to Theology?” (1981) Tussen conflict en consonantie 3. CONSONANTIEMODEL 25

Vrije Universiteit Amsterdam Ted Peters (1941-): hypothetische consonantie Dus: er zijn conflicten (contra model 2), maar deze zijn niet het een en al (contra model 1). Conflicten kunnen productief gemaakt worden in de zoektocht naar consonantie. Tussen conflict en consonantie 3. CONSONANTIEMODEL 26

Vrije Universiteit Amsterdam 3. CONSONANTIEMODEL Reijer Hooykaas ( ) Religion & the Rise of Modern Science (1972) 27Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam Tussen conflict en consonantie28 3. CONSONANTIEMODEL -‘Normalisten’ vs. ‘abnormalisten’ -“(…) een zeer breed terrein van onderzoek waarop het verschil tusschen beide groepen geen invloed uitoefent.” A. Kuyper, De gemeene gratie in wetenschap en kunst (Amsterdam: Höveker & Wormser, 1905).

Vrije Universiteit Amsterdam Emanuel Rutten (1973-): “Geen enkel wetenschappelijk resultaat is (…) in strijd met de overtuiging dat God bestaat en de wereld schiep. Hetzelfde geldt voor alle overige kernovertuigingen van bijvoorbeeld het christendom.” Tussen conflict en consonantie 3. CONSONANTIEMODEL 29

Vrije Universiteit Amsterdam Tussen conflict en consonantie30

Vrije Universiteit Amsterdam 31Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam Tussen conflict en consonantie32

Vrije Universiteit Amsterdam DANKWOORD 33Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam DANKWOORD 34Tussen conflict en consonantie

Vrije Universiteit Amsterdam Tussen conflict en consonantie DANKWOORD 36

Vrije Universiteit Amsterdam Tussen conflict en consonantie THE END 37

Vrije Universiteit Amsterdam DANKWOORD 38Tussen conflict en consonantie

INAUGURELE ORATIE G. VAN DEN BRINK DANK VOOR UW AANDACHT