1 van 15 Hoofdstuk 8 Jeugdliteratuur. 2 van 15 Door de eeuwen heen Tot 1700 Achttiende eeuw: de verlichting Negentiende eeuw Twintigste eeuw.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is jeugdliteratuur?
Advertisements

Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
VMBO klas 3 Fictie 6 januari 2014.
Mei Stichting Lezen –Minister van Cultuur –Vzw –Sinds 2002 –Integratie van Focuspunt Jlit. in 2006 Missie Filosofie Focuspunt Jeugdliteratuur.
Adam, groep 1E Gouden Penseel groep 1/2. Katie, groep 1C Zilveren Penseel, groep 1/2.
REKENEN.
Bijeenkomst 4 onderwerpen
Bijeenkomst 7 Jeugdliteratuur.
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
Belangrijke namen In de 18de en 19de eeuw
Nederlandse literatuur
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Bijeenkomst 2 en 3 Jeugdliteratuur Literatuur historisch overzicht
Leerlijnen in de lerarenopleiding
De leesseries van Delubas
Leestips & Jonge Jury.
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
VOORLEESWEKEN Voorlezen; elke dag een feest!. WAT IS DE REDEN OM VOOR TE LEZEN? Goed voor de ontwikkeling Tijd voor elkaar Verbondenheid Moment van rust.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Tine Vandevijvere Ge-Ned. Bronnen Artikels Websites Publicaties.
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 5
De Terugkeer van Bonanza Door Tim, Teun, Stijn en Julius.
Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.
Boekbespreking van Ilse Goverde
Welkom in de Bibliotheek!. Wat gaan we vandaag doen? Korte presentatie met leestips, boekentrailers en websites. Naar de jeugdafdeling… Groepsopdracht:
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Docent: Hans Bruning.
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Woutertje Pieterse kende geen leerplicht. Onderwijs: moeten of mogen? Prof. Dr. Marita Mathijsen Universiteit van Amsterdam
Het belang van voorlezen
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
Symbolische laag van sprookjes. Aanpassingen Einde? Roodkapje gered? Door wie? Slechterik in verhaal?
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
Waarom heb ik het boek gekozen? Leuk Spannend Ik houd van avonturenboeken.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Werken met het genre van het sprookje in de klas
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Literatuur, maker en maatschappij
Jeugdliteratuur: een reis naar bekende en onbekende werelden
Luisteren en begrijpen
Nederlandse literatuur
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Inleiding op de roman.
LEZING KINDERPOëzie Sieglinde Vanhaezebrouck 17 januari 2018
Vwo 6 – literatuur Week
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
John Williams, Stoner (1965)
Literatuur les 3 V
Donderdag 28 maart 2019 ‘bipolariteit in de literatuur’ 19:00-21:00
Bereslim verbinden aan boeken
Transcript van de presentatie:

1 van 15 Hoofdstuk 8 Jeugdliteratuur

2 van 15 Door de eeuwen heen Tot 1700 Achttiende eeuw: de verlichting Negentiende eeuw Twintigste eeuw

3 van 15 Door de eeuwen heen Tot 1700 Achttiende eeuw: de verlichting o John Locke o Jean-Jacques Rousseau o Daniel Defoe Negentiende eeuw Twintigste eeuw

4 van 15 Door de eeuwen heen Tot 1700 Achttiende eeuw: de verlichting Negentiende eeuw o C. Joh. Kieviet o H.B Stowe o Lewis Carroll o Carlo Collodi o Hector Malot Twintigste eeuw

5 van 15 Door de eeuwen heen Tot 1700 Achttiende eeuw: de verlichting Negentiende eeuw Twintigste eeuw o Top Naeff o Chr. van Abkoude o Astrid Lindgren o Annie M.G. Schmidt o Guus Kuijer

6 van 15 Kenmerken van kinder- en jeugdboeken Woordkeus Zinsbouw Vertelperspectief Tijd Thematiek en onderwerp Illustraties

7 van 15 Klassieke en historische boeken Een klassiek boek is niet hetzelfde als een historisch boek Bewerkingen

8 van 15 Informatieve boeken Toegankelijkheid Begrijpelijkheid Betrouwbaarheid Visie

9 van 15 Sprookjes Volkssprookjes: Grimm en Perrault Cultuursprookjes: H.C. Andersen

10 van 15 Verhalende boeken A-niveau B-niveau C-niveau D-niveau of ‘Young Adult’

11 van 15 Prentenboeken Verhouding tekst-beeld Illustratietechnieken

12 van 15 Rijm en poëzie Versjes Rijmpjes Gedichten

13 van 15 Kinderboekprijzen Griffels, penselen, paletten Gouden lijsten Dioraphte Jongeren Literatuurprijs

14 van 15 Literaire competentie Literatuur of lectuur o emotivistisch argument o moreel argument o structureel argument o realistisch argument o vernieuwingsargument o stilistisch argument o intentioneel argument o leeservaring

15 van 15 Didactiek Voorlezen Vertellen Boekpromotie Omgaan met verschillen o AVI o Leeslat o CLIB