| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek 28-11-20121 Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Training Europees project Hear Me.
Motivatie 3.0: motiverend coachen van ervaren medewerkers
Begeleiders in Beeld.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Welkom bij Leefstijl.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Doelstellingen Formuleren
Medicatietrouw en motivatie bij mensen met schizofrenie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Voor een lieve vriend of vriendin
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Motiverend gesprek.
Professionele ontwikkeling
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Iedereen coach naar Jef Clement.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Brieven beginnen met A- B- C… Nummers beginnen met een, twee, drie…
Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Mvg les 4.
motiverende gespreksvoering
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Theorie laatste hoofdstukken  Regisseurs en oefenen  Vrijwilligers voor klassikale.
Praktijkervaring en reflectie
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.
Motiverende gespreksvoering

Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Faculteit gedrags- en / jeugdzorg maatschappijwetenschappen Het kip met de gouden eieren en de wetsuit Dr. Jana Knot-Dickscheit Rijksuniversiteit Groningen/Molendrift.
‘Open over Gesloten Jeugdzorg’
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Motiverende Gespreksvoering Bij ongezonde leefgewoonten Centrale opleidersdagen Doorn 2011.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Verbindend communiceren met ouders
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
VERPLAATSING VAN PLEEGKINDEREN Uit Kind en adolescent.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Maatschappelijke zorg 2
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 4.
Gesprekstechnieken Les 5.
Gesprekstechnieken Les 6.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie ‘Open over Gesloten Jeugdzorg’ 29 november 2012 Annemiek Harder

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Openheid in geslotenheid? 2 (Harder, Knorth & Zandberg, 2006) Niet vanzelfsprekend: ›Handelen o.b.v. persoonlijke stijl ›Omgang o.b.v. intuïtie, “trial & error”, leren van ervaring collega’s ›Beheersmatige aanpak bij “moeilijke” jeugdigen ›“Ik zal nooit helemaal veranderen zoals zij dat willen…” (15-jarig meisje in Het Poortje)

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Open behandelklimaat: Hoe? ›Professionals bepalen klimaat: “Het werk staat of valt met de werknemers die je in huis hebt” (docent Het Poortje) ›Goede behandelrelatie cliënt- hulpverlener ›Goede bejegening/interactie vaardigheden hulpverleners 3 (Daniel & Harder, 2010)

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Belang vaardigheden professional (Harder, 2011, p. 70)

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Bereiken open behandelklimaat Motiverende gespreksvoering: ›Sluit zeer goed aan bij doelgroep ›Veelbelovende methodiek ›Vergroot interactie vaardigheden professionals ›Vergroot intrinsieke motivatie bij jeugdigen 5 (Harder, 2011)

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Motiverende gespreksvoering Jongere: “Ik heb zin om lekker te blowen” Reactie hulpverlener: 1.“Weet je dat het slecht is om te blowen?” “Weet je dat je niet mag blowen?” “Haha, dan steken we er toch samen één op?” 2. “Hoe komt dat zo?” “Wat vind je er precies lekker aan?” 6

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Open vragen stellen Jongere: “Ik heb zin om lekker te blowen” Stel open vragen i.p.v. gesloten vragen, dus gewenste reactie hulpverlener: 2. “Hoe komt dat zo?” “Wat vind je er precies lekker aan?” 7

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Reflectief luisteren 8 Laat zien/merken dat je luistert: ›Non-verbaal: Aandachtgevend gedrag (bv. aankijken, knikken) ›Verbaal:  Kleine aanmoedigingen (bv. ja-zeggen, hmm, hmm)  Parafraseren (bv. “Je hebt zin om te blowen”)

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Verandertaal uitlokken Door open vragen stellen, bijv.: ›Welke moeilijkheden of toestanden heb je gehad in verband met blowen? ›Wat zouden de goede kanten zijn als je zou stoppen of minderen met blowen? ›Waarom denk je dat je kan veranderen, als je de beslissing zou nemen om het te doen? ›Wat vind je op dit moment van jouw blowgedrag? 9 (Miller & Rollnick, 2005, p )

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek (Miller & Rollnick, 2005, p. 36) -Lekker blowen met vrienden -Ontspanning -Zorgen even vergeten -Kost veel geld -Problemen thuis -Minder kans op werk -Minder kans op vriend(in) -Kans op psychosen

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Openheid in geslotenheid Vergroten vaardigheden professionals: ›Training in (motiverende) gesprekstechnieken ›Supervisie/ intervisie ›Reflectie op eigen gedrag ›Gebruik korte vragenlijsten/ checklists ›Ondersteuning vanuit de organisatie ›……… 11

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Verder lezen (o.a.) 12 ›Daniël, V., & Harder, A. T. (2010). Relatie als de sleutel? Ervaringen van jongeren en hulpverleners in de residentiële jeugdzorg. Amsterdam: SWP. ›Harder, A.T., Knorth, E.J. & Zandberg, Tj. (2006). Residentiële jeugdzorg in beeld. Amsterdam: SWP. ›Harder, A. T. (2011). The downside up? A study of factors associated with a successful course of treatment for adolescents in secure residential care (Proefschrift). Groningen: Rijksuniversiteit Groningen. ›Knorth, E.J., Harder, A.T., Huygen, A.M.N., Kalverboer, M.E., & Zandberg, T. (2010). Residential youth care and treatment research: Care workers as key factor in outcomes? International Journal of Child and Family Welfare,13 (1/2),

| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Contact Annemiek Harder 13