Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
BattleBots The school battle.
WATER Werken aan prestaties.
Projectonderwijs in het HBO
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Methoden van Onderzoek
"Maatwerk, hetzelfde maar dan anders"
Bachelorproject: problemen onduidelijk voor student en docent gebrek aan uniformiteit uitstelgedrag kritiek visitatiecommissie: te geringe omvang kwaliteitsverbetering.
Bachelor verpleegkunde
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Al doende leren training docenten
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Transdisciplinaire projecten
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Verpleegkundig redeneren
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
praktijk project ouderbetrokkenheid
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Rollen binnen het werkplekleren
Integraal sociaal werk
Integraal sociaal werk
Integraal sociaal werk
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Integraal sociaal werk
INFORMATIEAVOND EXAMENKLASSEN 6v
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Lesgeven zonder cijfer?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Transcript van de presentatie:

Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016

pagina 2 Inhoud Wat gaan we vanmiddag doen  Korte inleiding over het begeleiden van praktijkonderzoek  Hoe kun je praktijkonderzoek in fasen begeleiden –kritieke en belangrijke momenten –Verschillen tussen studenten –verwachte tijdsbesteding  Verschillen tussen jaar 1 en jaar 4, groep en individu  De docenten aan het woord –Vraag en antwoord

pagina 3 Praktijkonderzoek begeleiden  Steun of sturing Elementen van begeleiding

pagina 4 Praktijkonderzoek begeleiden Elementen van begeleiding Weinig sturingVeel sturing Weinig steunDelegerenLeiden Veel steunSteunenBegeleiden

pagina 5 Praktijkonderzoek begeleiden  functionele begeleiding Voorbeelden van begeleidingsstijl

pagina 6 Praktijkonderzoek begeleiden Werken aan de relatie en studentgerichte benadering

pagina 7 Praktijkonderzoek begeleiden  Ontwerpen –Project of onderzoek –Intake gesprek: Project planning –Afspraken vastleggen (contract?) –Het voorwerk Oriëntatie (mind map) W6 procedure Aanleiding –kritiek moment: werken aan de relatie Probleem- en doelstelling Voorstel voor uitvoering (tijd)planning –IJkpunt: voorstel goedgekeurd –Begeleiding: 3 x bijeenkomst Voorbereiding en leeswerk Totaal 4,5 uren Fasen in de begeleiding

pagina 8 Praktijkonderzoek begeleiden  Data verzamelen –kritiek moment = deadlines –IJkpunt: verloop dataverzameling –Begeleiding: 1 x bijeenkomst Voorbereiding en leeswerk Totaal 1,5 uren Fasen in de begeleiding

pagina 9 Praktijkonderzoek begeleiden  Analyse –kritiek moment: deadlines –IJkpunt: analyses correct en volledig –Begeleiding: 2 x bijeenkomst Voorbereiding en leeswerk Totaal 4,0 uren Fasen in de begeleiding

pagina 10 Praktijkonderzoek begeleiden  Verslaglegging en presentatie –kritiek moment: werken met kritische commentaren –IJkpunt: verslag goedgekeurd –Begeleiding: 2 x bijeenkomst Beoordeling en leeswerk Totaal 4,0 uren Fasen in de begeleiding

pagina 11 Praktijkonderzoek begeleiden  Criteria  Presentatie en evaluatie  Betrouwbaarheid van verslag  Betrouwbaarheid van beoordeling –Kalibratie  Eindbeoordeling en evaluatie

pagina 12 Praktijkonderzoek begeleiden Elementen van begeleiding revisited Veel sturingWeinig sturing Veel steunFase 1Fase 4 Weinig steunFase 3Fase 2

pagina 13 Praktijkonderzoek begeleiden  nieuwe curricula  projecten vanaf jaar 1 (onderzoek, probleemanalyse, living lab, themaweken etc.)  van (be)geleiden –jr 1 stapje voor stapje met veel uitleg –jr 2 grotere stappen meer zelfstandigheid  naar steunen en delegeren –jr 3 meer zelfstandige projecten met intensieve begeleiding –jr 4 zelfstandige projecten met begeleiding op afstand  van afhankelijk naar onafhankelijk  van kleine leerelementen, naar grote leerprojecten Verschillen tussen jaar 1 en jaar 4

pagina 14 Praktijkonderzoek begeleiden  Wat begeleid je nu? Een onderzoek of een beroepsproduct?  Leiden we op tot onderzoeker of tot professional?  Wat is het noodzakelijke niveau (van onderzoeksvaardigheden) dat een HBO bachelor moet hebben?  Welke elementen van onderzoekskwaliteit worden beoordeeld?  Hoe worden onderzoekscompetenties getoetst?  Welke verschillen zijn er tussen het begeleiden van groepen en individuen?  Hoe begeleid je kwalitatief onderzoek? Hoe kwantitatief?  In welke mate verschilt het begeleiden van 1 e -jaars met die van 4 e -jaars? De docent aan het woord

Behoudens de in of krachtens de Auteurswet gestelde uitzonderingen is het toegestaan het werk met naamsvermelding te vertonen en te delen, mits het werk in de originele staat blijft en niet voor commerciële doeleinden wordt gebruikt. Het is niet toegestaan het werk te gebruiken als basis voor nieuw materiaal. © | Boom uitgevers Amsterdam BV pagina 15  Nel Verhoeven