Congres 2009 Zorgbelang Nederland Nieuwe wetgeving en Positie Informatie en Klachtenopvang (workshop 4) drs. M. (Marga) J.M. Timmers SOKG expertisecentrum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht
Advertisements

Advies: Duurzaam archiveren van COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
WCZ en communicatie met patiënten Uitdaging of probleem?
Presentatie BSI dag 27 mei 2004 vitalisering van sportverenigingen ViT-bar Wim van ‘t Westeinde (Sportbytes) Martin Booiman (NHV)
De rekenkamer van Venlo
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
Recht op veiligheid? 14 november 2009 Brenda Frederiks VUMC.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Oplossingsgericht coachen
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Patientveiligheid: juridische aspecten
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid
Welkom.
PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART.
Congres Cliëntenraden en zorginkoop
The survival of the fittest
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
HUISARTSENPOSTEN VAN WAARNEEMORGANISATIE VAN EN VOOR HUISARTSEN NAAR TOEGANGSPOORT VAN DE ACUTE ZORG? Hansmaarten Bolle, directeur InEen.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Tafel dagbesteding gemeenten
Ambtenaren verliezen rechtszekerheid mr. Ernst van Win 4 februari 2016.
Doc. Mgr. Marketa Štefková, PhD. Hyperdiversiteit aan bronteksten, terminologieën en opdrachtgevers versus kwaliteit en professionaliteit: dagelijks dilemma.
2015….en dan? Informatie over werkprocessen voor aanbieders van hulp aan jeugd in de regio Zuidoost Utrecht.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Ontwerpadvies Positie zelfstandig ondernemers. Inleiding  Adviesaanvraag: Het kabinet vraagt de raad advies over “de gevolgen van de toename van het.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Reiner Brink Regionaal Coördinatiepunt Fraudebestrijding Zuidoost Nederland.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
Indicaties Wmo Het wat, waarom en hoe van indicatiestelling Wmo.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Nieuwe wetgeving sinds 1 januari 2015
Welkom Themathee 18 oktober 2016 Internetconsultatie WMCZ
Cursus vrijwilligers werven
Een nieuwe dienst in een nieuw zorglandschap
Inkoopcoöperatie.
Toezicht ACM op de geboortezorg
Financiën & administratie
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

Congres 2009 Zorgbelang Nederland Nieuwe wetgeving en Positie Informatie en Klachtenopvang (workshop 4) drs. M. (Marga) J.M. Timmers SOKG expertisecentrum klachtenmanagement zorg 21 april 2009

onderwerpen Nieuwe wetgeving Wcz Klachtrecht in de Wcz Betekenis voor ‘Zorgbelang’

Nieuwe wetgeving Wcz (1) Wet cliëntenrechten zorg (Wcz) waarom een nieuwe wet ? nu status van concept wetsvoorstel waarschijnlijk eind 2009 naar Tweede Kamer wisselend ontvangen in ‘het veld’

Nieuwe wetgeving Wcz (2) Rechten van cliënten: goede zorg (incl. beschikbaarheid en bereikbaarheid; ketenzorg) keuze-informatie informatie, toestemming, dossiervorming, bescherming persoonlijke levenssfeer effectieve klachten- en geschillenbehandeling medezeggenschap goed bestuur; maatschappelijke verantwoording

Nieuwe wetgeving Wcz (3) Kansen en kritieken hoe is het concept Wcz ontvangen? stap vooruit of stap achteruit? kans van doorgang?

Klachtrecht in de Wcz (1) Hoofdpunten zorgaanbieder verantwoordelijk voor effectieve en toegankelijke klachtenregeling op schrift, instemming clientenraad bekendmaking beslissing op klacht binnen 6 weken klachtenopvang (onafhankelijk) verplicht element aansluiting bij externe klachten- en geschillencommissie

Klachtrecht in de Wcz (2) Gevolgen ? huidige klachtencommissies weg ? meer formalisering van opvang/bemiddeling feitelijk meer duidelijkheid en ‘recht’ ? beroep effectief of ‘brug te ver’ ? hoe is onafhankelijkheid gewaarborgd ? hoe is rechtsgelijkheid gewaarborgd ?

Gevolgen voor ‘Zorgbelang’? Overheidsbeleid gerichtheid op consumenteninformatie gerichtheid op informatie via websites e.d. Behoeften cliënt/klager (kennis over rechten/plichten) toepassing recht: recht in concrete situatie bijstand bij recht halen

Toekomst Bestaansrecht Informatie en klachtenopvang Vormen: dienst in kader verplichting zorgaanbieder ? extern aanbod naast ‘interne’ klachtopvang ?

Dilemma’s Imago van Zorgbelang partijdige onafhankelijkheid voordeel of nadeel ? professionaliteit ? ingangen / interne kennis behoud keuze externe – interne klachtenopvang integrale benadering huidige ‘IKG’s (cliëntgericht vs. aanbodgericht)

Verdere informatie Over Wcz, via websites: minvws ikregeer klachtenrichtlijn sokg